Annons

Får inte loss filtret!

Produkter
(logga in för att koppla)

MrRapala91

Aktiv medlem
Hej allesammans, David här.

För några dagar sedan fick jag hem en begagnad Tokina 17mm F/3.5 AF AT-X Apsherical. Riktigt schysst optik. Dock har jag ett litet problem, filtret sitter fast. När jag försöker skruva loss det roterar även front linsen, vilket den inte gör vid autofokus. När den autofokuserar åker frontlinsen lite ut och in. Motljusskyddet som sitter på linsen är designad så att den inte ska kunna tas bort, vilket är både positivt samt negativt.

Finns det något jag kan göra själv eller finns det någon verkstad i Stockholmsområdet som kan hjälpa mig? Jag kontaktade både FocusNordic samt Kameraserivce Kungsör, men de kunde icke göra något.

Här är två bilder på objektivet.
 

Bilagor

Fred-Åge

Medlem
Prøv alt annet før dette utføres.Jeg kjøpte et brukt objektiv,med fast filter.Et skyvbart solskydd av metal medførte at en ikke kunne bruke noe på fronten for å holde fast.Så frem med baufil/metallblad og ei lita tang.Jeg tapet åpninger rundt objektivet mot metallspon.Saget forsiktig filtret i to deler til bladet traff hele glasset og saget litt i glasset,stoppet da det ble mjuk.Holdt objektivet opp ned og brukte tang for å mjuke opp metallringen der en hadde kuttet.Viktig å ikke kutte hele metallringen da en kan skade gjengene på objektivet.Plukk ut glasset med objektivet opp/ned.Fokuserte ut objektivet og renset for metalspon tilslutt.
 

Bilagor

ja-foto

Aktiv medlem
Det där är ett jäkla gissel när det inträffar, det som funkar åtminstone ibland är att (hur dumt det än låter) gänga på ett filter till, på så vis får man lite mer yta att greppa runt med fingrarna.
Det förutsätter dock förstås att det går någorlunda att hålla emot på optikdelen.
 

Olof R

Aktiv medlem
Prova med att lägga några droppar "krypolja", 5-56 eller WD 40 i skarven mellan objektiv och filter. Låt det sedan ligga några timmar så oljan får tränga in och verka. Du kan även kombinera detta med att skruva i ett till filter för att få bättre grepp.

Lycka till!
 
ANNONS