Annons

Vad ska jag ta betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

magdalena81

Medlem
Hej.
Jag hoppas någon här kan hjälpa mig.
Imorgon ska jag gå på ett möte i en butik som vill att Jag ska fotografera deras varor och sedan administrera dem på Instagram ( lägga upp, beskriva och svara på kunds frågor). Fotograferingen kommer ske i butiken men resten kan Jag göra hemifrån.
Vad ska jag begära för timlön? Detta kommer bara vara ett jobb vid sidan om mitt jobb men har ingen aning om vad man brukar begära.

Hoppas någon av er kan hjälpa mig.

//Magdalena
 

snap01

Aktiv medlem
Ska du betala sociala o skatter själv eller gör dom det? Alltså gör du jobbet som anställd eller företag? Mini priset per timme från tex sff förbund ligger väl på ca 1000 kr du kan alltid gå in på sff förbund sida o tanka ner deras (prislista)

Mitt råd är att du ska försöka ta minst dom priser som är typ rek av sff eller blf för den dagen du ska kunna leva på fotot så behöves verkligen dom priserna. Då ska du dels betala försäkringar du ska få undan pengar till ny utrustning när din blir gammal nya program kanske bil osv .

Du får behålla ca 45% av det du fakturerar. Det viktiga jag tycker är att du räknar in all tid o då menar jag fototid redigering o resetid sedan sätterr du ett pris som du tycker är bra för dig värt den tid du lägger ner. Sedan så vet ingen av oss hur duktig du är det som jag tycker påverkar priset är

Hur duktig du är
Hur avancerade bilderna är
Vad dom ska användas till
Om du använder studioblixtar
Vad du vill ha betalt
Vad kunden kan tänkas betala.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Det är, precis som Ove beskriver här ovanför, inte helt enkelt att komma fram till en lämplig prissättning. Det är i huvudsak två saker att ta hänsyn till. Dels hur man värdesätter sin tid och sitt arbete, dels de formella regler som finns i skattehänseende.

När det gäller skatt, dvs om din verksamhet bedöms som näringsverksamhet eller som hobbyverksamhet, kan du läsa lite om här;

http://www.momsens.se/hur-mycket-far-man-tjana-pa-sin-hobbyverksamhet-innan-man-maste-registrera-f

Som du ser så är det skatt från första kronan som gäller rent formellt. Sedan att skattmasen fortfarande tillämpar 30k-regeln sker godtyckligt, s.k. "individuell prövning".

Vad gäller hur du ska värdesätta ditt arbete är betydligt svårare. Särskilt när det handlar om en "mindre butik" som kanske inte har möjlighet att lägga så mycket på reklam och marknadsföring (även om det naturligtvis borde vara så att butiken, i sin budget, avsatt medel för detta).

En väg att gå är att räkna på "varsitt håll" och sedan jämföra. Dvs att uppdragsgivaren tar fram en budgetpost på vad man anser att man kan betala för denna marknadsföring och att du på ditt håll räknar fram en "offert". Ligger ni nära varandra så blir det en lätt förhandling :). Annars inte.

Trenden idag är ju att mycket av butikernas marknadsföring ligger på bloggar och sociala medier. Billigt och bra. Sure. Men det är också många (och i en del fall väldigt duktiga) amatörfotografer som vill ha uppdrag för att tjäna en slant. Mitt råd är dock att värdesätta ditt arbete ordentligt. Att ge sig på ett fotograferingsuppdrag tar oftast mycket, mycket mer tid än vad man kan tro. Om du vet med dig att du kan göra ett bra jobb. Ta då betalt för det.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Mini priset per timme från tex sff förbund ligger väl på ca 1000 kr ...
Det finns, vad jag vet, varken något "minipris" eller något rekommenderat pris från SFF.

För väldigt många fotografer (och andra frilansare) är nog 1000 kr i timmen rena fantasipriset. Hälften är mer realistiskt och i det här fallet är jag rädd att man hamnar lägre än så.

200 kr i timmen som anställd motsvarar en månadslön på 34000 kr. Som f-skattare, för att betala sociala avgifter osv, behöver man debitera 300 kr plus moms. Där nånstans ligger nog miniminivån.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Det finns, vad jag vet, varken något "minipris" eller något rekommenderat pris från SFF.

För väldigt många fotografer (och andra frilansare) är nog 1000 kr i timmen rena fantasipriset. Hälften är mer realistiskt och i det här fallet är jag rädd att man hamnar lägre än så.

200 kr i timmen som anställd motsvarar en månadslön på 34000 kr. Som f-skattare, för att betala sociala avgifter osv, behöver man debitera 300 kr plus moms. Där nånstans ligger nog miniminivån.
Bara för att jämföra lite. Jag talade med några hantverkare förra veckan och var lite nyfiken på vad de debiterar nu för tiden. I dessa fall golvläggare 440 kr/tim och rörmokare 470 kr/tim plus moms. Mot "privatkund".

Så spannet 300-500 kr/tim låter väl rimligt även för fotouppdrag. Som minimum.
 

Janne H

Aktiv medlem
Bara för att jämföra lite. Jag talade med några hantverkare förra veckan och var lite nyfiken på vad de debiterar nu för tiden. I dessa fall golvläggare 440 kr/tim och rörmokare 470 kr/tim plus moms. Mot "privatkund".

Så spannet 300-500 kr/tim låter väl rimligt även för fotouppdrag. Som minimum.
Välkommen till en totalt överetablerad o underbetald branch.

Skillnaden är ju att hantverkare bara har en bråkdel av fotografen i investeringskostnader varje år, och att de oftast debiterar 8h per dag. Kan du som ¨fotograf¨debitera 15-20h /vecka får du jobba hårt!
 

magdalena81

Medlem
Tack allihopa. Har lite mer köTT på benen nu och vet lite mer om hur jag ska förhandla. Dock blir det vid ett annat tillfälle då detta jobb inte kommer bli av.

Mvh Magdalena
 

snap01

Aktiv medlem
Det finns, vad jag vet, varken något "minipris" eller något rekommenderat pris från SFF.

För väldigt många fotografer (och andra frilansare) är nog 1000 kr i timmen rena fantasipriset. Hälften är mer realistiskt och i det här fallet är jag rädd att man hamnar lägre än så.

200 kr i timmen som anställd motsvarar en månadslön på 34000 kr. Som f-skattare, för att betala sociala avgifter osv, behöver man debitera 300 kr plus moms. Där nånstans ligger nog miniminivån.
Jo dom har prislistor eller kalla det vad du vill för tex bröllop rekommenderar dom tex 1500 kr timmen osv. Finns att ladda ner på sff sida. För att du ska kunna ta ut en skaplig lön som företagare behöver du fakturera 600000 + moms per år.
 

snap01

Aktiv medlem
Det finns, vad jag vet, varken något "minipris" eller något rekommenderat pris från SFF.

För väldigt många fotografer (och andra frilansare) är nog 1000 kr i timmen rena fantasipriset. Hälften är mer realistiskt och i det här fallet är jag rädd att man hamnar lägre än så.

200 kr i timmen som anställd motsvarar en månadslön på 34000 kr. Som f-skattare, för att betala sociala avgifter osv, behöver man debitera 300 kr plus moms. Där nånstans ligger nog miniminivån.
det är deras prisguide så vad anser du den ska vara till?
http://www.sfoto.se/sites/default/files/page_attachments/prisguiden_2016.pdf

att du förespråkar lägsta pris till fotografer är ingen nyhet det har du ALLTID gjort man kan ju döpa dig till 600 kr mannen med alla dina inlägg om den summan ;)

Finns fotografer som fakturerar 100000 per dag dom kända modefotograferna bla. Jag anser som jobbar som yrkesfotograf sedan många år är att man tar det man kan o vad man anser sig vara värd o jag jämför inte mig med andra med pris utan vad jag kan lämna för bilder till kund o min kalender brukar vara fullsmetad för det mesta.

Jag lämnade offert till ett företag på porträtt foto jag ville ha 12000+moms för 8 personer dom valde en som tog 3500 ink moms. Bilderna dom fick såg ut som dagis bilder ett platt ojämnt ljus med dålig efterbehandling dom ringde mig ett år efter o tog om bilderna med mig o alla var nöjda :)
Sedan är det dyrt 1500 kr per person ex moms? en bild dom kan använda så länge dom vill till vad dom vill ha en bild som dom kan känna sig nöjd med. Vad kostar bilden för mig ? well hur ska man räkna där? alla studioblixtar med tillbehör som man köpt genom åren? typ 200000 kr sedan kan man lägga dit för porträtt optiken jag använder för dom jobben sedan alla erfarenhet samt lite kurser genom åren då kommer man upp i en nätt liten summa.

Jag vet dom som rekommenderar att man aldrig ska ta mindre är 10 % av den utrustningens värde man använder har du prylar med dig för 200000 bör du ligga på 20000 sedan om det är rätt sätt att räkna får stå för dom.

Jag själv anser att mindre än 1000 kr + moms/timmen är inte värt om det inte är väldigt många timmar som ska bokas. Man får sällan betalt för resetid o redigering det typ ska alltid ingå. Så kör du ett jobb som tar en timme så har du med redigering o resor kanske 3 timmar för det då krymper timpenningen drastiskt o sedan kommer dagen då du behöver köpa ny dator,nya kameror ,objektiv ,bil betala försäkringar,telefon tillstånd till transportstyrelsen osv
då gäller det att du tar (rätt) betalt men eftersom branschen är tuff överetablerad så är det svårt att få några drömpriser däremot kan du leverera bra bilder göra bra jobb så kan du åtminstone ligga på minst 1000 + moms i timmen men jag brukar sällan lämna pris per timme jag lämnar pris för uppdraget.
 

ErlandH

Aktiv medlem
det är deras prisguide så vad anser du den ska vara till?
http://www.sfoto.se/sites/default/files/page_attachments/prisguiden_2016.pdf[/url[/QUOTE] Det står mycket tydligt i SFFs prisguide att priserna i den är "baserade på uppgifter från SFFs medlemmar". Dvs man har frågat medlemmar "hur mycket brukar du ta betalt" och sedan tagit ett genomsnitt. Att du kan debitera 1000 kr per timme är utmärkt, det är bara att gratulera. Men tydligen kan du bara debitera en bråkdel av din arbetstid? Då blir det inte så bra betalt i slutänden ... När jag resonerar om arvoden försöker jag vara realistisk. Att svara TS att man ska ta 1000 kr i timmen kommer ganska säkert att göra att hennes karriär som frilansfotograf aldrig kommer igång. Jag förutsätter också att man debiterar alla arbetade timmar. Själv skulle jag kunna hävda att jag hade en timlön på 3000 kr när jag sålde mitt senaste jobb som frilansande reporter – om jag bara tog betalt för den tid då jag faktiskt skrev artikeln. Men jag vill ju ha betalt för allt arbete med research, intervjuer osv också. Då blir timlönen betydligt lägre.
 

Poteta

Aktiv medlem
Jag tycker SFFs prisguide är kanon men lite märkligt är det väl att den ens får finnas?
Tänk om vi elektriker hade en sån guide, då hade väl PK-folket gått i taket pga kartellbildning m.m.

Om man ska gå runt på 300 kr/h så vill det till att man har full beläggning (40 h/vecka) och det är frågan om det hade fungerat ens då. Jag hade iaf inte klarat mig på den timpengen trots mer eller mindre full beläggning.

För att återgå till TS fråga, har du FA-skatt? Ska du få lön av företaget eller kommer du skicka en faktura?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om man ska gå runt på 300 kr/h så vill det till att man har full beläggning (40 h/vecka) ...
Ja, så är det ju, men som jag förstod TS handlar detta om ett litet sidouppdrag som hon skulle göra på fritiden.

Ska man försörja sig som frilans behöver man nog det dubbla, eftersom många arbetstimmar inte går att debitera.
 

tetragonum

Ny medlem
Jag tycker SFFs prisguide är kanon men lite märkligt är det väl att den ens får finnas?
Tänk om vi elektriker hade en sån guide, då hade väl PK-folket gått i taket pga kartellbildning m.m.
Om det bygger på statistik från medlemmarna så är det ju inte konstigare än att olika fackföreningar och andra presenterar lönestatistik. Sedan är ju problemet att omsätta det till något som är relevant för egen del.

I prisguiden tar man ju upp faktorer som kan påverka utan att gå in på detaljer. Medelvärdet kunde ju till exempel kompletteras med kvartiler så man får en uppfattning om spännvidden och var man kan lägga sig som färsk fotograf.
 
ANNONS