Annons

Seriös svensk webbutik?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Jag förstår inte alls kritiken - får du extra påslag så är du själv skuld till det - punkt slut!

Har handlat av Cyberphoto i massor av år och har har bara positivt att säga om dom!

Bra priser (ofta mycket bra), utmärkt info om produkterna, en av de bästa sajter jag sett och en kundtjänst som fungerar mycket bra.

Transporten från Umeå till min glesbygd går alltid på en dag ;-)


/Kjell
 

andreassofus

Aktiv medlem
Kampanjvillkoren typ "köp nu betala om 2 månader-endast 29:- tillkommer" är ju inte vilseledande. Däremot torde det vara självklart att Svea Ekonomi tar ut ränta om man väljer erbjudandet att delbetala.

Det är väl ingen fälla, men däremot ett oekonomiskt sätt för köparen att betala 19,5% i ränta. Det är helt klart lönsammare för Svea om folk väljer att delbetala, men inget man tvingas att göra.

.
Det är inte alls självklart. Du kan väl inte ha missat att väldigt många företag erbjuder helt avgiftsfria avbetalningar?
Det är som att låna pengar gratis på banken. Eller ännu bättre. Du tjänar pengar på att ta en sådan avbetalning istället för att betala hela summan med en gång.
 

Photocon

Aktiv medlem
Det är inte alls självklart. Du kan väl inte ha missat att väldigt många företag erbjuder helt avgiftsfria avbetalningar?
Det är som att låna pengar gratis på banken. Eller ännu bättre. Du tjänar pengar på att ta en sådan avbetalning istället för att betala hela summan med en gång.
Jag skaffade en kamera på CP och valde faktura samt betalning 3 mån senare mot endast 29:- i fakturaavfgift. Det är väl inga dåliga villkor?

Och nej, jag har inte missat avgiftsfria avbetalningserbjudanden. Det är bara så att jag inte bryr mig. Normalt sett handlar jag alltid enligt betala direkt-metoden.

Dessutom spelar det ingen större roll då CP är en mycket bra leverantör som jag har stort förtroende för och som jag gärna anlitar.

Men om det är många som anser att Svea Ekonomi inte känns okej håller jag med jeduven att låta CP veta om det.
Den som känner sig hågad kan ju länka tråden dit. CP brukar var mycket lyhörda för kunders önskemål. Egentligen begriper jag inte varför tråden överhuvudtaget startades.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Jag skaffade en kamera på CP och valde faktura samt betalning 3 mån senare mot endast 29:- i fakturaavfgift. Det är väl inga dåliga villkor?

Och nej, jag har inte missat avgiftsfria avbetalningserbjudanden. Det är bara så att jag inte bryr mig. Normalt sett handlar jag alltid enligt betala direkt-metoden.

nej det är inget dåligt villkor. Har inte nämnt något om det heller :)

det är ju skönt att ha allt betalat med en gång såklart men alla har inte den möjligheten. Då är det bra att det finns avgiftsfri avbetalning.
skulle själv använda det vid tillfälle. Men absolut inte avbetalning med massa ränta. Då väntar jag hellre.
 

Photocon

Aktiv medlem
nej det är inget dåligt villkor. Har inte nämnt något om det heller :)

det är ju skönt att ha allt betalat med en gång såklart men alla har inte den möjligheten. Då är det bra att det finns avgiftsfri avbetalning.
skulle själv använda det vid tillfälle. Men absolut inte avbetalning med massa ränta. Då väntar jag hellre.
Det är klart att om jag stod utan möjlighet att betala direkt (brukar sälja av utrustning innan jag beställer något nytt för att finansiera inköpet) och absolut var tvungen göra avbetalningar så skulle jag välja minsta möjliga ränta. Och erbjöds det räntefri betalning så skulle det ju vara jättebra.

Men nämn en välutrustad webbshop med bra service som erbjuder räntefri avbetalning? Här är en länk som visar att det klart blir en merkostnad:
http://www.privataaffarer.se/nyheter/dyrt-med-rantefria-lan-654333

Jag har googlat på dels "räntefri avbetalning" och "kostnadsfri avbetalning". Hittar inget som stämmer med att det skulle vara detsamma som att "låna gratis". Googlar man på avgiftsfri avbetalning eller delbetalning går det att hitta tillfälliga kampanjer,

Inget av kreditföretagen är ju välgörenhetsinrättningar.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Det är klart att om jag stod utan möjlighet att betala direkt (brukar sälja av utrustning innan jag beställer något nytt för att finansiera inköpet) och absolut var tvungen göra avbetalningar så skulle jag välja minsta möjliga ränta. Och erbjöds det räntefri betalning så skulle det ju vara jättebra.

Men nämn en välutrustad webbshop med bra service som erbjuder räntefri avbetalning? Här är en länk som visar att det klart blir en merkostnad:
http://www.privataaffarer.se/nyheter/dyrt-med-rantefria-lan-654333

Jag har googlat på dels "räntefri avbetalning" och "kostnadsfri avbetalning". Hittar inget som stämmer med att det skulle vara detsamma som att "låna gratis".

Inget av kreditföretagen är ju välgörenhetsinrättningar.
låna gratis blir det ju typ. du köper en sak i affären för 15000kr och betalar exakt 1500kr/mån i tio månader.
går du till banken och frågar om 15000kr så blir månadskostnaden högre naturligtvis. Du betalar ränta där.

har du redan 15000kr i plånboken, sätt då istället in pengarna på ett räntekonto eller liknande så ökar pengarna istället, samtidigt som du kan köpa grejen på avbetalning helt utan avgift. Efter 10 månader så är produkten färdigbetad och dina 15000kr på banken har ökat i värde :)

Gäller ju dock att placera pengarna rätt då :)

Mediamarkt har förresten avgiftsfri avbetalning nu såg ja. Men det brukar ju komma erbjudanden om det ibland
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Krediter och irriterade kunder

Jag har nog hört ungefär lika mycket negativt om både Klarna (i synnerhet för några år sedan) och Svea.

Jag misstänker att alla företag som sysslar med krediter då och då upplevs som fyrkantiga, byråkratiska, giriga, snåla, otrevliga ... Tänk bara på våra banker, hur ofta är vi inte missnöjda med dem? Eller CSN (som iofs inte är ett företag) som kanske i synnerhet på 1990-talet bröt helt ny mark i konsten att reta upp människor och påföra till synes omotiverade avgifter i samband med betalning av skulder.
 

PMD

Aktiv medlem
Så kan man göra men om man väljer att betala på faktura så anlitas ett externt ekonomibolag. Gäller nog de flesta företag skulle jag tro, inte bara CyberPhoto.
För en privatperson finns det sällan någon bra anledning att betala enskilda inköp via faktura. Ett kreditkort är enklare och man får alla köp som gjorts med kortet på en faktura att betala i slutet av månaden.

För en firma är det kanske annorlunda.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Om Cyberphoto väljer att svara och förklara så kan jag tänka mig till att fortsätta med dem, fast det finns som sagt andra aktörer som är minst lika bra på marknaden.
Har du mejlat Cyberphoto? Räkna inte med att de har koll på den här forumtråden.

Jag handlar på Cyberphoto och betalar då med mitt AmEx. Då får jag det på samma räkning som allt annat jag handlar och dessutom får jag Eurobonus-poäng hos SAS.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Min slutsats är att Svea ekonomi lägger sista datum på sina räkningar så att man precis inte ska ha betalt dem till löning. Svea ekonomi bedriver ocker, detta leder tyvärr till att jag slutar handla på Cyberphoto som samarbetar med ett sånt företag.
Nog för att Svea Ekonomi behöver tjäna pengar på sin tjänst, men att systematiskt lägga in obekväma förfallodatum för att kalkylera med förseningsavgifter låter lite väl orimligt i mina öron. Det kostar trots allt Svea en slant att både skicka ut påminnelsefakturan och stå utan pengar.

Men visst - om man är lite konspiratoriskt lagd så kan man ju leka med tanken att dom får en utomordentlig provision från Inkassobolagen, men den dörren skall vi inte öppna :) Däremot kan jag tänka mig att dom gärna hoppas på att kunden skall börja dela upp sin betalning. Där blir det nog lite ca-ching.

Nåja! Det verkar nog som att du "bara" haft otur och hamnat i en skarv, baserat på inköpsdatum?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Svea-koncernen innehåller ett inkassobolag också, så något behov av provision från extern aktör kan du avskriva på en gång.
 

PMD

Aktiv medlem
Oavsett hur konspiratoriskt lagd man är gällande Svea Ekonomis rutiner, så är det alltid lite våghalsigt att vänta en hel vecka med att öppna ett brev som kan tänkas vara en räkning.

Om man har järnkoll på sin ekonomi och verkligen vet att det inte kan komma räkningar med kort betalningsfrist i början eller mitten av månaden så går det väl an att samla oöppnade räkningar på hög till slutet av månaden, men då måste man verkligen ha total kontroll på utestående betalningar.
 

iSolen.se

Guest
Jag har alltid handlat på CyberPhoto då de leverar hög kvalitet och har utmärkt service. Dock har jag slutat handla där då de använder Svea Ekonomi för deras fakturor, en företag som gör allt de kan för att få lägga till extraavgifter och har inget som helst intresse av att hitta en gemensam lösning (har bekanta som råkat riktigt illa ut hos dem).

Så min fråga är helt enkelt om det finns någon annan svenska webbutik som håller samma kvalitet som CyberPhoto?
Blanda inte in Svea då? Betala på annat sätt. Tex paypal, Swish eller t o m banköverföring har jag hört går.
 

PFH

Avslutat medlemskap
Man kan väl inte klaga på vare sig Svea eller Cyberphoto om man inte har koll på när ens räkningar skall betalas.
 
ANNONS