Annons

Canon 5D mark II vs. "annan kamera"?

Produkter
(logga in för att koppla)

pobe77

Aktiv medlem
Hej fotovänner!

Jag köpte en Canon EOS 5D mark II för i slutet av 2012 och har bara fotograferat cirka 7000 exponeringar. Senast jag använde den "på riktigt" var för två år sedan och därefter har jag bara fotat enstaka bilder.

Det är en väldigt bra kamera speciellt tillsammans med en Canon 100mm 2,8L IS Macro jag hade innan som dessvärre är såld. Nu har jag bara en Canon 50mm 1,4 kvar och utrustningen ligger mestadels i en kameraväska.

Frågan är om jag ska sälja grejerna och köpa något enklare/mindre för pengarna medan det fortfarande finns ett värde kvar i kameran?

Ett problem är att jag tycker den är för klumpig att ta med och jag fotograferar mest bara för minnes skull med mobiltelefonen. Däremot händer det ibland att jag behöver fotografera med högre kvalitet och då är det bra med en bra kamera.

Vad säger ni andra? Några tankar? Vad kan jag "byta" den mot?

Det handlar också mycket om att motivationen inte är densamma för att fotografera som innan nu när vardagen svämmar över med bilder. Jag har varken tid eller lust att sitta och korrigera bilder i datorn som innan och önskar den där kameran som "är enkel och tar perfekta bilder direkt" utan korrigering... :) Inte heller hinner jag med några roliga fotoprojekt.

Tacksam för tips!
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Samma här

Jag har visserligen kvar min 5D mk II, men har helt o hållet gått över till Fujifilm XPRO 2 (efter en XPRO 1 när den kom). Kör bara JPEG direkt från kameran och behöver inga efterkorrigeringar för mina behov. Fujis JPEG-filer är nog de bästa du kan hitta direkt från kameran så det är ett nöje att använda den kameran.
Bättre en kamera i handen än tio på hyllan.....
 

trax

Aktiv medlem
Bättre en kamera i handen än tio på hyllan.....
Men hur är det med "Bättre en kamera i handen plus 10 på hyllan som väntar på sin tur" är det ok? ;)

@probe77
Lägger du bara upp på nätet/sociala medier så känns 5d överflödig.
Byt till en kamera som kan överföra bilder direkt till dator/telefonen via wifi. Lite snapseed och ut med skiten. :) Rx100 serien med wifi kanske, grym kamera och tillräcklig bra för att printa stora bilder om man vill det!
 

pobe77

Aktiv medlem
Intressant!

Fuji TX-1 och 2 verkar väldigt bra.

Jag har som sagt behov av en bra kamera ibland, men oftast inte. Jag lägger sällan upp bilder på sociala medier utan ser kameran mer som ett verktyg för kreativitet. Dessvärre tror jag inte att en kompaktkamera skulle göra mig gladare. Vi har en Canon GX-7 i hushållet och jag har knappt använt den.

Hade en analog Olympus Mju-1 en gång i tiden och det var en trevlig pocketkamera utan några krav på inställningar osv.

Synd att alla kameror är så dyra nu för tiden...
 

jonasandersson

Aktiv medlem
Jag var i exakt samma situation i våras, hade en 5D mkII med massa objektiv och blixtar men det låg i väskan som oftast var kvar hemma. Sålde rubbet och köpte en begagnad X100T, har sedan dess tagit långt mycket fler bilder än på många år. En befrielse att inte kunna byta objektiv och samtidigt alltid ha en okey blixt med sig. Nu var 35 1.4L min favoritglugg så X100an passade mig perfekt.

Ser man till bildkvaliteten når X100an inte upp till 5Dn men den är full tillräcklig. Något jag verkligen älskar är hybridsökaren och snabbt kunna se hur bilden blir i svartvitt, en stor fördel.

Lycka till med ditt val!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Instämmer i att ffa om man skall ha en systemkamera och få bra JPEG direkt ur kameran är Fuji ett bra val. Deras JPEGfiler är enastående. Olympus prisas också men dessa känns aningen mer "digitala" på något sätt och tenderar att vara lite överskärpta. Fujis egentliga svaghet i JPEG som annars levererar härliga hudtoner är att de även i senaste generationen skall ge samma plastiga hudrendering vid höga ISO. Hanteringen skiljer sig från Canon men mycket skall vara bättre på XPro2 och XT2 än föregångarna som även de, ffa XT1, blev bättre med firmware. Sökaren i XT1 & 2 är bland de bästa EVF i branschen tack vare förtäfflig sökaroptik. Många har liknande specar, men Fuji kan sin sökaroptik. Jag skulle t o m ha en sämre specad EVF och bättre sökaroptik än tvärt om, men de har även fullt jämförbara EVF OLED/LCD paneler som konkurrenterna.
 

Photocon

Aktiv medlem
Håller med om Fuji helt och hållet! Visserligen har jag kvar min stora dslr(Nikon D800 med ett antal primes) men jag har funnit stor glädje i att använda gamla X-Pro-1 och gamla X-E1. De har "bara" 16 mp, men kan fås billigt begagnade i snyggt skick.

Dessa 16mp ger mer intryck av att var c:a 20 p g a avsaknaden av AA-filter. Det har kommit 5-6 st uppgraderingar till kamerornas interna mjukvara och de är i dagsläget mycket mer moderna än när de släpptes.

Men, om det är en penningfråga och medel finns skulle jag satsa på en X-Pro 2 i dina kläder. Annars en begagnad X-Pro 1. Det finns några nya exemplar och demoexemplar kvar i affärer till en rimlig kostnad också.

Det finns fler skäl att välja Fuji: Objektiven är små, välbyggda (oftast helt i metall) och väldigt skarpa samt ljusstarka.

Håller också med om att jpegfilerna är mycket bra. Men råfilerna lämnar ett bättre resultat. Och det är ju bra att veta. Men jpeg förvånade mig vad gäller kvaliteten. Normalt sett kör jag alltid raw+jpeg så man ser hur pass bra jpegfilerna är direkt.
 

pobe77

Aktiv medlem
Tack för alla tips!

Det är svårt detta... Jag vill helst inte betala flera tusen i mellanskillnad mot min kamera, men det finns helt klart intressanta alternativ i alla fall!

Tipsa gärna mer om ni kommer på något!
 
ANNONS