Annons

Tråkigt med Nikons blockerande

Produkter
(logga in för att koppla)

Cambo

Aktiv medlem
Är det ekonomiskt så nödvändigt att låta Nikon blocka inloggningsidan? Jag har AD-blocker och är bronsmedlem men slipper inte braskreklamen ändå. Tråkigt och närigt!
 

Tomasz

Aktiv medlem
Det är sådana annonser som promotar användandet av adblocker. Så nu kör jag med det, och fick bort annonsen med lite pillande i filtret.
 

petwal

Aktiv medlem
Håller med och from nu kommer jag använda adblocker här jämt. Små annonser vid sidan är en sak men en annons som täcker allt och kräver klickande för att komma vidare stör ordentligt.

/Peter
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Kanske dags att göra lite customfilter till Adblock så man får bort skiten och den där rutan som säger "Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för..."

Annars ett grecemonkeyscript. Någon som har lust att starta ett githutprojekt?
 

eskil23

Aktiv medlem
Kanske dags att göra lite customfilter till Adblock så man får bort skiten och den där rutan som säger "Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för..."
Utan customfilter är Adblock så gott som oanvändbart. Själva grejen med Adblock är ju att man själv ska kunna välja vad man vill filtrera bort. Själv filtrerar jag bort alla Googles statistikscript till exempel.
 

elgenper

Aktiv medlem
Håller med och from nu kommer jag använda adblocker här jämt. Små annonser vid sidan är en sak men en annons som täcker allt och kräver klickande för att komma vidare stör ordentligt.

/Peter
Fattar inte hur annonsfolk fungerar... När så många retar sig på reklam och installerar adblockers, faller det dem aldrig in att fundera på om sådan reklam gör mer skada än nytta för varumärket? Att det kanske vore bättre att göra mindre störande annonser än att försöka spärra adblockers och tvångsmata folk med den här sortens smörja?

Efter några dagar associerar i alla fall jag namnet Nikon med åtgärden ´klicka bort och glöm eländet´... Var det verkligen det man vill betala för på Nikon?
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Fattar inte hur annonsfolk fungerar... När så många retar sig på reklam och installerar adblockers, faller det dem aldrig in att fundera på om sådan reklam gör mer skada än nytta för varumärket? Att det kanske vore bättre att göra mindre störande annonser än att försöka spärra adblockers och tvångsmata folk med den här sortens smörja?

Efter några dagar associerar i alla fall jag namnet Nikon med åtgärden ´klicka bort och glöm eländet´... Var det verkligen det man vill betala för på Nikon?
Det finns säkert en hel del forskning om reklamens effekter.

Själv var jag med om en effekt för många många år sedan. Typ 1982.

På den tiden i Stockholms sydvästra förorter grodde musikintresset bland garagebanden. Varenda ungdomsgård hade något eller några band inbokade på fredag- och lördagkvällarna.

Jag och några skolkompisar satte ihop ett tillfälligt band. Lärde oss några låtar, och repade några gånger.

Vi skaffade oss också några rejäla spritpennor och "taggade" en stor mängd tunnelbanestationer med namnet på hårt band (preskiberat sedan många år).

Vi fick en spelning som förband till ett mer etablerat band.

Tillsammans med det bandet stencilerade vi upp affischer om spelningen som sattes upp i skolor runt omkring.

Kvällen för spelningen var det lång kö utanför ungdomsgården. När vi anlände kunde vi höra hur man pratade om oss i kön (utan att veta vilka vi var): "va, har du inte hört de förut? De är jättebra!" och liknande uttryck. Folk ville på något vis låta påskina att de redan hade sett detta band, som egentligen ingen hade sett. De hade också åsikten klar - vi var ovanligt bra.

Inne i lokalen var det sedan precis tvärfullt under vårt nummer, för att eftetåt vara mer normalfyllt när huvudbandet spelade.

Reklam, tjatig, tråkig, intetsägande har ändå effekt.


När det gäller Nikons blaffa så slipper jag den eftersom jag alltid landar direkt på forumsidan.


Petter...
 

PMD

Aktiv medlem
Det finns säkert en hel del forskning om reklamens effekter.
Det finns forskning[1] som visar att det viktigaste med reklam är inte ett specifikt budskap hos en reklamfilm eller en annons. Det viktigaste är att etablera genomslag för ett varumärke.

I så fall är antagligen Nikonreklamen på Fotosidans förstasida effektiv. Huvudbuskapet är inte lika framträdande som varumärket Nikon, i form av logotyp, färger och en ny variant på den hyfsat välbekanta "I AM"-sloganen.

För min del fungerar det inte alltid som avsett. Jag kommer aldrig mer i mitt liv att köpa Ariel-tvättmedel efter att ha sett en reklamfilm på teve för sagda tvättmedelsmärke (för säkert 20 år sen). Den var så usel att den inpräntade varumärket för evigt i mitt minne, men gjorde också att jag avskyr det.


[1] Källa: nåt jag läst nånstans.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag lider av reklamallergi. All reklam som stör mig får mig att ogilla annonsören. Ju mer störande annonser desto mer ogillande. Nu är det himla tråkigt att det råkar vara just Nikon som stör denna gång eftersom det mesta av mina fotogrejor är märkta Nikon. Jag får hålla mig borta från Fotosidan istället tills reklamkampanjen är över. Det blir billigast så. God natt på ett tag.
 

milansfoto

Aktiv medlem
Utan customfilter är Adblock så gott som oanvändbart. Själva grejen med Adblock är ju att man själv ska kunna välja vad man vill filtrera bort. Själv filtrerar jag bort alla Googles statistikscript till exempel.
Känns som att jag behöver sätta mig in i hur Adblock funkar, så att jag kan lära mig lägga till fungerande customfilter... Några tips att dela med er av kring detta? Skall leta lite på interwebben också...
 

Poteta

Aktiv medlem
Jag får tyvärr associationer till Aftonbladet (vilket inte är bra) när helsidesannonsen ploppar upp innan man kommer till Fotosidan. Å andra sidan förstår jag att inget gratis. Pengarna måste in någonstans och snåljåpar som jag som inte betalar får kanske stå ut med ett extraklick innan man kommer fram.
 

Orre

Avslutat medlemskap
Väldigt irriterande. Jag funderar allvarligt på att avsluta medlemskapet pga detta.

Är såklart inte för att det är jobbigt att klicka sig vidare, utan principen.

Men är lite av samhället av idag, man ska betala flera ggr. T.ex först värsta inkomstskatten på lönen, sen ändå betala igen för sjukvård, tandvård, sophämtning m.m m.m. Eller TV-licens, först licensen, sen ändå reklam på det... blä.

//Benny
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag får tyvärr associationer till Aftonbladet (vilket inte är bra) när helsidesannonsen ploppar upp innan man kommer till Fotosidan. Å andra sidan förstår jag att inget gratis. Pengarna måste in någonstans och snåljåpar som jag som inte betalar får kanske stå ut med ett extraklick innan man kommer fram.
Ja i jämförelse med Aftonbladet som numera skjuter sig ordentligt i foten med alla dessa videos som går i gång automatiskt efter att man redan scrollat ner på sidorna och som man sedan måste lokalisera för att få stopp på det förbannade ljudet.

Det är ju sånt som fått mig att avsky det varumärket.

Förstår heller inte hur reklampuckona tänker. "All reklam är bra reklam - även den dåliga", finns det ju en säljfloskel som hävdar men jag undrar verkligen om inte den torpederas just av dessa popups och videos som tvingar folk att "agera" verkligen befrämjar deras sak.

Smartskallarna till reklamnissar tror dessutom att det är ett plus att höja ljudet också när just deras reklam drar igång. Jag tror även det är dysfunktionellt för många blir irriterade över att bli manipulerade och attackerade så fort de går ut på nätet. Men så länge vi envisas med att inte betala för det vi är intresserade av på nätet så kommer det ju tyvärr att vara så här.

Jag kommer också att blocka det jag bara kan framöver eller helt enkelt skita i skitsajter som Aftonbladet.
 

frwe

Aktiv medlem
Mycket irriterande. Skulle möjligtvis förstå att icke betalande medlemmar får stå ut med det här men jag som guldmedlem funderar på att avsluta medlemskap. Var är fotosidans svar????? /Frode
 
ANNONS