Annons

Hur digitalisera negativ genom avfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag har en del negativ jag vill fotografera av. En del använder en surfplatta som ljusbord. Någonstans läste jag om en enkel pryl på ebay man kunde använda men jag kan inte minnas vad det var eller vad den hette. Kan någon hjälpa mig? Och kan någon tipsa om ett billigt objektiv till Canon för detta ändamål?
 

jondavid

Aktiv medlem
För att få ett bra resultat ska du använda ett bra makro-objektiv. Det är också viktigt att kameran ligger parallellt mot det negativ du ska fota av. Själv har jag ett litet vattenpass i blixtskon på kameran som jag monterat på ett reprostativ. Negativet har jag i en gammal negativram från en förstoringsapparat som ligger på ett litet ljusbord. Du kan säkert använda t ex en iPad också, det finns appar att ladda ner som "gör ljusbord" av iPad-skärmen.
Det är lite fixande innan det funkar, men resultatet är vida överlägset en konsumentscanner enligt min erfarenhet.
Den stora fördelen är främst att du kan fotografera i raw för vidare bearbetning i Photoshop etc.
Lycka till.
 

Dez

Aktiv medlem
För att få ett bra resultat ska du använda ett bra makro-objektiv. Det är också viktigt att kameran ligger parallellt mot det negativ du ska fota av. Själv har jag ett litet vattenpass i blixtskon på kameran som jag monterat på ett reprostativ. Negativet har jag i en gammal negativram från en förstoringsapparat som ligger på ett litet ljusbord. Du kan säkert använda t ex en iPad också, det finns appar att ladda ner som "gör ljusbord" av iPad-skärmen.
Det är lite fixande innan det funkar, men resultatet är vida överlägset en konsumentscanner enligt min erfarenhet.
Den stora fördelen är främst att du kan fotografera i raw för vidare bearbetning i Photoshop etc.
Lycka till.
Ok, tack. Men jag har ingen surfplatta och vill inte köpa någon. I så fall måste jag köpa fyra för familjen tar allt☺ Förstoringsapparat med hållare har jag.
 

gustavh

Aktiv medlem
Tror du kan även använda mobilen som ljusbord - ex. på app är Lightbox. (Skärmens intensitet kan styras både med appen och med vanliga skärmstyrkan, tror jag.) Osäker på om ger tillräckligt jämn belysning över skärmen för negativ i storlek mellanformat dock.

Sägs att man kan få mönster från mobilskärmen i bilden om man lägger negativet direkt på den (även min erfarenhet), så nog bra ha ex. en glasskiva mellan negativ och ev. skärm - alt negativramen från förstorningsapparat som ju också ger ett avstånd.

Också meckat litegrann med motsvarande och är lite intresserad.
Man sätter helst skärpan på kornet i negativet, eller?
Något ssk att tänka på gällande exponeringen?
 

jondavid

Aktiv medlem
Det stämmer att man lätt får "ett mönster" om man lägger negativet direkt på en iPad eller iPhone. Jag fann därför att en liten ljusplatta ( finns i nästan alla fotoaffärer) gav jämnast resultat. Vad gäller skärpan låter ja,g alltid kamerans autofokus göra jobbet. Vill man ha absolut bästa kornskärpa kan man också vända negativet så att den matta kornsidan är vänd mot kameran. Jag använder också, för att sköta exponeringen, en wifi-app som heter Camera Remote (Kameran är en Fuji X-'T2) . Detta för att slippa skakningar. Eftersom mitt makro-objektiv .har bäst kantskärpa runt bländare 8-11 så blir det oftast långa exponering (typ 1/8-del) och små skakningar gör lätt att det blir oskarpt.
Att rummet där man jobbar bör ha dämpad belysning säger sig självt.
En annan fördel - förutom raw, är att det går fort. Jämfört med att scanna "normalt" är det en stor vinst.
RIktigt svåra negativ brukar jag trippelexponera med över/underexponering och sedan "macka ihop" i datorn. Detta för att få ut max ur negativet.
 

Dez

Aktiv medlem
Tack för era svar. Mobilen är för liten för mellanformatsnegativ, men jag ska söka på ebay efter något slags ljusbord. Är det ingen som vet vilket ljusbord jag pratade om i inlägg no 1?
 

PMD

Aktiv medlem
IKEA har en serie llusramper. Jag har ett som är ca 30x30 och med en dimmer som ger ett fint och jämnt ljus. Maska av och lägg en neghållare ovanpå.
Blir det bra färgtemperatur? Bra Ra-index?

Egentligen är väl frågan: går bilden att använda utan omfattande redigering efteråt?

IKEAs 30x30cm-ljuspanel är 100 kr dyrare än Cyberphotos 20x20cm-ljusbord från Dörr, men storleken spelar väl ingen roll i detta sammanhang? :) Så länge negativet får plats duger det ju.

Jag skulle nog köpa Dörr-ljusbordet, tror jag. Det har ett bra Ra-värde (90).
 

Dez

Aktiv medlem
Blir det bra färgtemperatur? Bra Ra-index?

Egentligen är väl frågan: går bilden att använda utan omfattande redigering efteråt?

IKEAs 30x30cm-ljuspanel är 100 kr dyrare än Cyberphotos 20x20cm-ljusbord från Dörr, men storleken spelar väl ingen roll i detta sammanhang? :) Så länge negativet får plats duger det ju.

Jag skulle nog köpa Dörr-ljusbordet, tror jag. Det har ett bra Ra-värde (90).
Vad är RA-värde?
 

Cambo

Aktiv medlem
Blir det bra färgtemperatur? Bra Ra-index?

Egentligen är väl frågan: går bilden att använda utan omfattande redigering efteråt?

IKEAs 30x30cm-ljuspanel är 100 kr dyrare än Cyberphotos 20x20cm-ljusbord från Dörr, men storleken spelar väl ingen roll i detta sammanhang? :) Så länge negativet får plats duger det ju.

Jag skulle nog köpa Dörr-ljusbordet, tror jag. Det har ett bra Ra-värde (90).
Jag skulle komplettera med att jag förstås menar sv/v neg. IKEAS ljusbord har också en ljusdimmer som kan vara en fördel. Men om det är noga med RA-värde så kanske du får gå upp lite till i pris.
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag skulle komplettera med att jag förstås menar sv/v neg. IKEAS ljusbord har också en ljusdimmer som kan vara en fördel. Men om det är noga med RA-värde så kanske du får gå upp lite till i pris.
Ett ljusbord med ett högt färgåtergivningsindex gör det så mycket enklare att färgkorrigera bilderna. Ljuskällor med ett index under 50 gör det i princip omöjligt att få en bra balans mellan de olika färgerna i bilden. Vissa färger blir överdrivet mättade, andra blir bleka och matta.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag skulle komplettera med att jag förstås menar sv/v neg. IKEAS ljusbord har också en ljusdimmer som kan vara en fördel. Men om det är noga med RA-värde så kanske du får gå upp lite till i pris.
Gå ner i pris, menar du väl? :)

Dörr-plattan (med Ra 90) är ju 100 kr billigare än IKEA-plattan.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
För att få ett bra resultat ska du använda ett bra makro-objektiv. Det är också viktigt att kameran ligger parallellt mot det negativ du ska fota av. Själv har jag ett litet vattenpass i blixtskon på kameran som jag monterat på ett reprostativ. Negativet har jag i en gammal negativram från en förstoringsapparat som ligger på ett litet ljusbord. Du kan säkert använda t ex en iPad också, det finns appar att ladda ner som "gör ljusbord" av iPad-skärmen.
Det är lite fixande innan det funkar, men resultatet är vida överlägset en konsumentscanner enligt min erfarenhet.
Den stora fördelen är främst att du kan fotografera i raw för vidare bearbetning i Photoshop etc.
Lycka till.
Hej -
Vad gör jag för fel? jag har fotat av några färgneg 4,5 cm x 6 Portra 160, med systemkamera + makrobjektiv mot ljusbord i raw-format...(dessa neg kan jag inte använda filmscannern till, bara för småbild 24x36)
Öppnar de avfotade bilderna i Camera raw, vidare till Photoshop och inverterar där. Får kraftigt blåstick i bildera som jag inte lyckas rätta till. Som prov fotade jag samtidigt av ett färgnegativ 24x36 och ett 4,5 x9 - och det blir samma elaka blåstick i båda.
Om jag däremot filmscannar negativet 24x36 i Min Minolta Dimage III och mjukvara Vuescan, får jag rätta färgerna direkt. Varför felar avfotograferingen?
Se bilder nedan: småbildsnegativet först, mellanformatet sedan
BN5D4878-2syst.jpg
 

Bilagor

PeterWem

Aktiv medlem
Använd Dropbox eller Google Drive. Glöm inte att aktivera delning om du använder Google Drive.
 
ANNONS