Annons

Vilken kamera nybörjare.

Produkter
(logga in för att koppla)

Kvistarna

Ny medlem
Hej på er.

Min fråga har säkert varit uppe flera gånger men jag sitter med världens sämsta internet på zanzibar just nu så det är inte fantastiskt lätt att söka varken här eller på internet om råd 😉.

Har upptäckt nöjet med att fota och har idag en Nikon D3100. Är helt novis på just utrusningsdelen som objektiv osv det jag däremot saknar är möjligheten att zooma in mer vilket jag framförallt saknade på safari. Det handlar ju dock om objektivet men följdfrågan är då om det är värt att köpa ett objektiv till den kameran eller om man ska köpa en ny kamera med objektiv som man kanske har nytta av betydligt längre? Och vad ska man i så fall köpa? Fotar inte speciellt mkt porträtt men det händer väl. Budget.. Jag köpet hellre något ordentligt men vill väl inte lägga 40000 på ett kamera hus men som sagt så köper jag hellre något ordentligt.

Tips och råd på hur jag ska tänka mottages gärna.

Tack på förhand

Johan
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
3100 an är slö i AF.
Har inte HSS.
Man måste pilla lite mer i menyer för justeringar eftersom några knappar saknas.
Annars är den OK.
Använder min när jag filmar med multipla kameror eller vid riskfotografering.

Med tanke på det du skriver så föreslår jag att du håller dig till APS-C formatet.
Om du kan leva med dess AF så tycker jag att du behåller kameran o köper ett teleobjektiv, det är mitt råd.
Vad har du för objektiv nu?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det fiffiga med systemkamera är ju att man kan uppgradera bit för bit.
Jag tycker att svaret finns redan i frågan. Börja med ett nytt objektiv.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Börja med ett objektiv och för det du saknar mest, är det mer zoom? Köp inte något allround utan försök köpa så specifika objektiv du kan för olika användningsområden. Hur mycket brännvidd behöver du, kan du ta reda på det på något sätt? Ett 70-300mm är det ju många som börjar med. Nästa objektiv brukar vara Nikons 35/1,8 så man får något ljusstarkt
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Precis ett Nikon 70-300 VR (med D3100 behöver du den äldre varianten då den nya AF-P tror jag inte autofokuserar på din kamera) eller en Tamron 70-300 VC. Jag skulle valt den senare om jag köper nytt men beg är båda bra. Se bara till att köpa de med bildstab (VR/VC) då de d u är skarpare än de utan i detta fall.
 

Kvistarna

Ny medlem
Hej. Ursäkta sent svar och tack för svaren.

Har det som följde med som objektiv. AF-S NIKKOR 18-105 VR DX

Så det är värt att köpa objektiv till denna som kanske inte passar den dagen man vill byta upp sig?

Tack på förhand
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Så det är värt att köpa objektiv till denna som kanske inte passar den dagen man vill byta upp sig
Njae
Så länge det passar 3100 så passar det alla övriga Nikon APS-C.
FF, då pratar vi helt andra pengar så det gissar jag att du inte är intresserad av.

18-105 är trevligt, fast mitt är inte riktigt friskt men det funkar till riskfotografering.

Alltså vill du har MER tele så har du i princip bara 70-300 objektiven o välja på.
Nikons är dyrare men AF är troligtvis snabbare o säkrare.
Så följ Fredriks råd....och kolla upp funktionen på AF-P om det nu är intressant.

Vill du sen ha ljusstarkare
Nikons 70-200/4
Då är det "bara" 100mm till från det du har (men högre kvalité)
Efter det så är det helt andra priser.... Dessutom så upplever jag 3100an lite för lätt för ljusstarka telen, men det är jag som upplever den obalansen.
 

lonian

Aktiv medlem
Om du tänker dig att kameran helt enkelt är ett verktyg så är det första du bör satsa på är objektiv.
Kan du hantera kameran som du har, känns den rätt i handen? 70-200 objektiv är riktigt bra och lär ge dig kvalitet och fungerar lika bra på ett fullformats hus.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nikon har haft samma bajonettfattning sedan 50-talet typ. Och ingen tror väl att de tänker bryta den sviten.
Men även om objektiven går att montera så skiljer sig några saker mellan årgångarna.
- bländarstyrning
- autofokus
- FX eller bara DX.

Köper du ett modernt FX objektiv är du redo för vilket modernt Nikon-hus som helst.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Glömde bort Nikons 55-200...
Fast inget jag rekommenderar om man upplever 105 som för kort.

Sen finns superzoomarna.
från 18-200 upp till 18-400
Inget jag skulle välja men de finns.
 
ANNONS