Annons

Fullformat eller aps-c (konsertfoto)

Produkter
(logga in för att koppla)

hnrkhlndr

Ny medlem
Hej!

Jag funderar på att gå ifrån min Nikon D600 till något nyare.
Det jag pysslar mest med är konsertfoto (oftast små scener) och teaterfoto, dvs knepiga ljusförhållanden och snabba rörelser.

D600an, när den kom så prisades den för bra ISO men det känns att det har hänt väldigt mycket på den fronten sen 2012. Jag prioriterar även autofokus och då autofokus i just taskiga ljusförhållanden. Jag använder nästa alltid enkel fokuspunkt för AF men antagligen mest för att tex AF-C är så långsam på D600an. Ett bra dynamiskt omfång är också viktigt.

Jag har också haft en Fujifilm x100s för ex. gatufoto och resor som dog i ett regnoväder för inte så längesen. Då började jag tänka på möjligheten att kombinera mina semiprofessionella grejer med just gatu/resefoto genom en smidig spegellös kamera. tex. Fujifilm X-T2.

Hänger de nya spegellösa med fullformatarna och då speciellt då på de sakerna jag nämner ovan?

Stora prints gör jag aldrig, utan det är mer sensorstorleken jag är orolig för just att det är dåliga ljusförhållanden.

Jag kör endast ett objektiv till D600an så systembyte är inga större problem.

Jag är inte heller främmande för aps-c i DSLR hus.

Gällande fullformat så har jag tittat åt Nikons D750 som verkar vara väldigt prisvärd.

/Henrik
 

larjo

Aktiv medlem
Visst funkar det att fota konserter och teater med APS-C. Men man förlorar ett bländarsteg som måste kompenseras med ljusstarkare objektiv eller högre ISO. De gånger jag fotat konserter önskar jag att jag haft en FF-kamera. Bländare 1,8 och ISO 3200 gav tider på 1/60 till 1/25 del. Blev mycket rörelseoskärpa...
/Lars
 

nivas

Aktiv medlem
Jag kör mycket teater och konserter med Canon 7DmkII, som är en APS-C-kamera.
Anledningarna är lite olika:
- jag vill ha två likadana hus för att slippa byta objektiv i mörka salonger
- ett fullformathus (5DmkIV) kostar lika mycket som två 7DmkII
- resultatet är helt ok
- jag vill ha bra autofokus sommartid när jag fotar action utomhus

Visst finns det tillfällen som man vill ha bättre brusprestanda, men det är ju till slut bara en hobby som man inte kan lägga miljarder på.

Exempel från en föreställning med ovanligt bra ljus, så här ligger jag på ISO 4000 - 6400.
 

gamleJ

Aktiv medlem
När jag kollade på jämförelser mellan Canon 5dmkiv och xt2 på dprewiew så vill jag minnas att xt2 hängde med i stort lika bra upp till 6400 sen började det bli fördel 5dmkiv, men inte dramatiskt. Mkiv är verkligen inte dålig vid 6400 ska tilläggas.
 

lonian

Aktiv medlem
Jag kör endast ett objektiv till D600an så systembyte är inga större problem.

Gällande fullformat så har jag tittat åt Nikons D750 som verkar vara väldigt prisvärd.

/Henrik
Här är en testbild med ISO 6400 på Nikon D750
https://www.cyberphoto.se/bildexempel/nid750/DSC_0370.JPG

Här är en testbild med ISO 6400 på Nikon D600
https://www.cyberphoto.se/bildexempel/d600/DSC_0021.JPG

Här är test med Fujifilm X-T2 på ISO 6400
https://www.cyberphoto.se/bildexempel/xt2/DSCF0546.JPG
 

hnrkhlndr

Ny medlem
Tack för åsikter och länkar.

Det ser ju onekligen ut som att aps-c som tex fuji x-t2 hänger med väldigt bra i mörkare situationer.
 
ANNONS