Annons

Fel färger i fotovisare

Produkter
(logga in för att koppla)

Stadsliv

Aktiv medlem
Jag har ett problem med färgvisningen i fotovisare som jag inte lyckas googla mig till att hitta någon bra lösning på.

Jag har Benq SW2700-skärm, lenovo-dator och windows 10.

När jag exporterar jpg ur lightroom och väljer srgb som profil så blir det en märklig mättnad när jag vill titta på bilderna i någon fotovisare. Utöver windows egen fotovisare har jag testat både xnview och faststone och samma fel även där. Om jag däremot öppnar jpg-bilden i Chrome så är bilden identisk med hur den ser ut i LR (på bifogad bild finns LR, Chrome och win fotovisare).

Om jag däremot exporterar med samma profil som jag har kalibrerat skärmen som, så visas bilden korrekt i XNview direkt när jag öppnar den, likaså i Chrome. Om jag öppnar den i Faststone eller win fotovisare är det fortfarande samma fel. Om jag däremot avaktiverar CMS i Faststone så visas bilden korrekt även här (det logiska för mig borde väl vara tvärtom?)

Stort tack om jag kan få hjälp för det gör mig galen.
 

Bilagor

iSolen.se

Guest
Jag har ett problem med färgvisningen i fotovisare som jag inte lyckas googla mig till att hitta någon bra lösning på.

Jag har Benq SW2700-skärm, lenovo-dator och windows 10.

När jag exporterar jpg ur lightroom och väljer srgb som profil så blir det en märklig mättnad när jag vill titta på bilderna i någon fotovisare. Utöver windows egen fotovisare har jag testat både xnview och faststone och samma fel även där. Om jag däremot öppnar jpg-bilden i Chrome så är bilden identisk med hur den ser ut i LR (på bifogad bild finns LR, Chrome och win fotovisare).

Om jag däremot exporterar med samma profil som jag har kalibrerat skärmen som, så visas bilden korrekt i XNview direkt när jag öppnar den, likaså i Chrome. Om jag öppnar den i Faststone eller win fotovisare är det fortfarande samma fel. Om jag däremot avaktiverar CMS i Faststone så visas bilden korrekt även här (det logiska för mig borde väl vara tvärtom?)

Stort tack om jag kan få hjälp för det gör mig galen.
Vet inte om det är samma problem men jag hade problem med att Chrome visade fel färger med min gamla skärm men rätt med min nya.

Vad jag gjorde var att tvinga chrome att använda en annan profil, tex sRGB.

Surfa till chrome://flags och ändra force color profile.
 

Stadsliv

Aktiv medlem
Jag kanske var otydlig men Chrome visar alltså korrekt hela tiden. Det är de andra fotovisarna som visar felaktigt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
För att veta om det du tittar på är rätt måste skärmen kalibreras och då skapas en profil.
Den profilen måste programmet du använder för att titta använda.

Så första frågan är om din skärm är kalibrerad?
 

Stadsliv

Aktiv medlem
För att veta om det du tittar på är rätt måste skärmen kalibreras och då skapas en profil.
Den profilen måste programmet du använder för att titta använda.

Så första frågan är om din skärm är kalibrerad?
Ja, skärmen är kalibrerad. Och om jag exporterar med samma profil som skärmen är kalibrerad så visas bilderna rätt under vissa förutsättningar och i vissa fotovisare. Jag beskriver det i första inlägget.

Om jag däremot exporterar i srgb visas bilderna felaktigt utom i Chrome där de visas korrekt.
 

iSolen.se

Guest
Jag kanske var otydlig men Chrome visar alltså korrekt hela tiden. Det är de andra fotovisarna som visar felaktigt.
Jag förstod, men

1) korrekt är ett relativt begrepp. Det kan vara de andra verktygen som är fel

2) Chrome är känt för att vara dålig på profilhantering. Om det ser likadant ut i Chrome och Internet Explorer, först då brukar jag tro att Chrome är rätt
 

iSolen.se

Guest
Ja, skärmen är kalibrerad. Och om jag exporterar med samma profil som skärmen är kalibrerad så visas bilderna rätt under vissa förutsättningar och i vissa fotovisare. Jag beskriver det i första inlägget.

Om jag däremot exporterar i srgb visas bilderna felaktigt utom i Chrome där de visas korrekt.
Du ska väl exportera bilderna med sRGB och alla verktyg ska använda din kalibrerade profil?
 

Stadsliv

Aktiv medlem
Jag förstod, men

1) korrekt är ett relativt begrepp. Det kan vara de andra verktygen som är fel

2) Chrome är känt för att vara dålig på profilhantering. Om det ser likadant ut i Chrome och Internet Explorer, först då brukar jag tro att Chrome är rätt
Ok, med korrekt Chrome menar jag att det ser ut på samma sätt i Chrome som det ser ut i LR.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Windows överhuvudtaget är dåligt på färghantering.
Firefox kan använda skärmprofilen.
Faststone skall(om jag har förstått rätt) kunna använda skärmprofilen.

Men jag vet inte hur, använder inget av programmen.

Det räcker för mig att det är rätt i LR/PS/PP för då vet jag att det är rätt.
Ibland när jag snabbt ögnar igenom vissa bilder för att kolla att jag valt rätt bilder så använder jag win7 photovisare o den ä helt uppåt väggarna. men det gör inget, de var rätt i LR.
 

AFJ

Aktiv medlem
Ja, det tycker jag också. Men jag förstår inte varför de andra verktygen inte verkar använda min kalibrerade profil.
Det du ser är tyvärr normalt. Det beror på att alla program inte har en korrekt färghantering som respekterar din skärmprofil.

Jag kör Windows 7 och därmed den gamla Windows Fotovisaren. Den har den egenheten att den visar korrekta färger i normalläget men startar du bildspelsläget så visas färgerna övermättade. Ett annat ställe man kan se problemet är om man väljer att ha en skrivbordsbakgrund. Den funktionen är heller inte korrekt färghanterande och visar fel färger.

Andra program som är kända för att visa fel färger är Internet Explorer.

Firefox och Chrome bör visa rätt (Firefox kan kräva att man aktiverar en inställning). Lightroom visar rätt.

Du kör Windows 10 och den nya fotovisaren. Jag har för mig att inte heller den har korrekt färghantering. Det bör gå att använda den gamla fotovisaren om man vill. Det är bara att ändra filändelse associationen.

Egentligen är det helt ofattbart att man inte har löst detta år 2018 men tyvärr verkar korrekt färghantering vara lågprioriterat i Windows-världen.

Det finns ganska många äldre trådar i forumet om dessa problem.

PS. Jag trodde att Fastsone borde ha en korrekt färghantering men använder inte programmet själv så är inte säker.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är möjligt men de har i alla fall haft profilhantering ett tag så de har haft förutsättningarna. Chrome har fortfarande problem med allt annat än sRGB.
IE har halv färghantering. Såvitt jag minns antar senare versioner av IE alltid att skärmen är i sRGB, dvs den läser färgprofiler och konverterar till sRGB, men inte till skärmprofilen. Det fungerar då bra om man kör skärmen i något sRGB-läge (eller den råkar ligga nära ändå), men inte så bra om man kör med större omfång.
 

AFJ

Aktiv medlem
Chrome har fortfarande problem med allt annat än sRGB.
Testade just - ser inga problem med Chrome och t ex AdobeRGB.

Så som jag har förstått problemet är det inte programmets oförmåga att hantera profilen som är inbäddade i bildfilen som är enda haken. Det som oftast ställer till det är när visningsprogrammet inte klarar av att hantera skärmprofilen som används

Därför är det många som aldrig upplever några problem. För egen del var jag t ex lyckligt ovetande om problematiken ända tills jag skaffade en widegamut skärm som jag profilerade. Det var då jag insåg att vissa program inte klarar av att hantera skärmprofilen.

Nu är ju färghanteringen en vetenskap som jag långt ifrån behärskar så det är möjligt att jag har fel....
 

AFJ

Aktiv medlem
IE har halv färghantering. Såvitt jag minns antar senare versioner av IE alltid att skärmen är i sRGB, dvs den läser färgprofiler och konverterar till sRGB, men inte till skärmprofilen. Det fungerar då bra om man kör skärmen i något sRGB-läge (eller den råkar ligga nära ändå), men inte så bra om man kör med större omfång.
Min erfarenhet också.
 

afe

Aktiv medlem
Såvitt jag vet är Firefox fortfarande den enda webbläsaren som är full färghanterad; den är dock inte inställd för full färghantering som standard, så det måste man ändra själv.

Windows gamla bildvisare är färghanterad, och fungerar också i Windows 10.
 

Stadsliv

Aktiv medlem
Stort tack till alla som engagerat sig och kommit med kommentarer. Det uppskattas.

Nersidan är att ju mer man lär sig om färghantering desto mer deprimerande känns det att det är så galet.

Det jag är lite orolig för är att det skulle vara någon global inställning det är fel på i och med att XNview eller Faststone inte verkar kunna hantera färgprofilen som skärmen är kalibrerad efter. Jag hittar heller inte någonstans var jag kan se eller välja vilken färgprofil de programmen ska använda för att läsa bilderna.

Finns det något sätt utöver i "högerklick på skrivbord => bildinställningar" som man kan kolla vilken färgprofil skärmen ska vara inställd att använda?
Kan det vara något som ställer till de globala inställningarna för att jag har en skärm på min laptop som har en annan profil?
 
ANNONS