Annons

Framtiden ser mörk ut för systemkameror.

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Referat på engelska av en tidningsartikel i en japansk tidning får man väl läsa med lite kritiska ögon, men vi kan ju anta att översättningen, och tolkningen(!), är någotsånär rätt.

Jag tror dock att man ska vara mycket försiktig med att ur referaten dra slutsatser om diverse kameratillverkares ekonomiska status.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nej, deras försäljning faller med nästan 20 procent per år, enligt det här diagrammet som du själv länkade till i #219.
Rubriken är ju: "Sony reports increased sales and revenue in the Imaging Segment in newly released Q3 financial statements "

Försäljningen ökade 4% enligt samma diagram och rörelseresultatet med 31,5 % i jämförelse med Q3 (som tydligen är det sista kvartalet enligt japansk indelning av året - rätta mig om jag har fel) 2017.

"Includes digital compact cameras", står det. De har inte haft någon nergång de senaste åren när det gäller systemkameror. FF har vuxit konstant de senaste åren och de har tagit marknadsandelar mycket för att de fått ut nya kameror hela tiden och har en bra och fortfarande fräsch produktmix.

Det är väl systemkameror vi är intresserade av och hur mycket man omsätter och tjänar i det segmentet. Det har ju skett en vandring mot "high end" som man tjänar pengar på och det andra fasas ju snabbt ut nu. Att sälja kompaktkameror idag är möjligen en arbetsvårdande insats som de anställda säkert uppskattar men det är inget som är ekonomiskt hållbart idag. Ingen har råd med sysselsättningsskapande åtgärder idag. Antal betyder ingenting om man inte tjänar pengar och att sluta sälja kompakter är rena vinsten.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Referat på engelska av en tidningsartikel i en japansk tidning får man väl läsa med lite kritiska ögon, men vi kan ju anta att översättningen, och tolkningen(!), är någotsånär rätt.

Jag tror dock att man ska vara mycket försiktig med att ur referaten dra slutsatser om diverse kameratillverkares ekonomiska status.

Ja det är väl därför man läser flera - alltid. Men man kan ju göra som i i Blandaren - alltid. De gav ju i ett gammalt nummer följande rekommendation: "En miljon flugor kan inte ha fel - ät skit!"

Tills du lärt dig japanska, så du kan läsa primärkällorna oförvanskat, så får jag väl ge mig till tåls. … och då vet jag ju varför jag nu helt utan undantag kan bortse från dina inlägg framöver, eftersom både du och jag då vet, att de är att betrakta som helt ogrundade.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Försäljningen ökade 4% enligt samma diagram och rörelseresultatet med 31,5 % i jämförelse med Q3 (som tydligen är det sista kvartalet enligt japansk indelning av året - rätta mig om jag har fel) 2017.
Ja, du har fel. För det var inte olika företags ekonomiska resultat vi diskuterade, utan hur försäljningen räknad i antal kameror utvecklas.

Enligt Sonys redovisning, som du själv länkade till, sålde man under sista kvartalet i fjol 1,10 miljoner kameror, jämfört med 1,35 miljoner motsvarande period 2017. Och prognosen för hela räkenskapsåret (som omfattar april 2017-mars 2018) är 3,6 miljoner sålda kameror, jämfört med 4,4 miljoner föregående år.

Alltså en minskning med nästan 20 procent, vilket såvitt jag förstår är en mycket sämre utveckling än för marknaden som helhet eller för en konkurrent som Canon.

De har inte haft någon nergång de senaste åren när det gäller systemkameror. FF har vuxit konstant de senaste åren och de har tagit marknadsandelar ...
Det skulle förvåna mig om det stämmer. Har du något stöd för det du skriver, eller är det bara något du tror?

Det här diagrammet gäller visserligen bara Japan, men visar på en helt annan utveckling. Sonys marknadsandelar för spegellösa FF-kameror rasade på ett närmast katastrofalt vis förra året, från närmare 100 procent till strax över 60.
 

PMD

Aktiv medlem
Tills du lärt dig japanska, så du kan läsa primärkällorna oförvanskat, så får jag väl ge mig till tåls. … och då vet jag ju varför jag nu helt utan undantag kan bortse från dina inlägg framöver, eftersom både du och jag då vet, att de är att betrakta som helt ogrundade.
Slutsatsen följer inte av premissen.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Så här skriver Canon själva.

Canon thinks they’ll continue to sell 5-6 million prosumer and professional cameras once we’ve reached the bottom of the decline.
Jag tyckte du sa att hela ILC-marknaden kommer att falla till 5 miljoner. Nu menar du att Canon kommer sälja 5-6 miljoner dyra kameror (prosumer/pro)? Siffror verkar inte vara din starkaste sida?
 
Senast ändrad:

jeduven

Aktiv medlem
....
För vad det är värt:

https://www.sonyalpharumors.com/small-surprise-in-japan-the-sony-ff-mirrorless-share-increased-in-december/

Sony verkar ju ha hållit ställningarna på en i övrigt vikande marknad med sina spegellösa FF i jämförelse även med Canons och Nikons samlade nya utbud.
...
Imponerande kräftgång för Sony i Japan som du refererar till. Backar från 100 procentenheter till 64 på fyra månader för att sprattla till med en ökning till 66 i december. Se bifogad bild.

För övrigt är, som alltid, dina omfattande fabuleringar helt utan verklighetsreferenser...
 

Bilagor

apersson850

Aktiv medlem
Att det skulle göra någon skillnad att först Nikon och sedan Canon, två av branschens verkliga tungviktare, introducerar spegellösa kameror kan knappast förvåna någon.
För övrigt är det rätt att japanska räkenskapsår börjar den 1 april, för de allra flesta företagen där. Undantagen är i regel företag med starkt europeiskt ägarinflytande.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag tyckte du sa att hela ILC-marknaden kommer att falla till 5 miljoner. Nu menar du att Canon kommer sälja 5-6 miljoner dyra kameror (prosumer/pro)? Siffror verkar inte vara din starkaste sida?
J jag kan faktiskt räkna riktigt bra. Fast du har tydligen svårt med att läsa och speciellt mellan raderna

Canon talar i början av intervjun om systemkameror som de anser kommer kommer minska med 50%.

Senare uppskattar sin egen försäljning kommande år till 5-6 miljoner kameror. Detta måste röra sig om alla typer av kameror. Tydligen räknar de alla sina kameror som prosumer eller pro.

Detta har jag redan tidigare nämnt i den här tråden. Fast du har ju lite svårt med att läsa och förstå.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Så står det inte i artikeln från Canon rumors som du har citerat i första inlägget i den här tråden.
Nej jag kan hålla med om den första artikeln kan vara rörig. Canons CEO verkar hela tiden prata om olika marknadsnischer. Därför röran av siffror. Kanske var det journalisten som inte förstod skillnaden.

Här är vad DPR skrev.

Currently, the global market for interchangeable lens cameras is estimated at 10 million units per year, according to both Mr. Fujio and CIPA data [PDF, page 2], but Canon expects that number to drop down to and plateau at roughly 5-6 million prosumer and professional cameras by the end of 2020.

Mr. Fujio also noted mirrorless camera sales aren't adding to its bottom line, but are instead eating into the sales of DSLRs. This may very well have played into the reason Canon opted to release only one mirrorless camera in 2018 and doesn't appear to be in a rush to get many more out by the end of 2019. It may have also been a factor in both Canon and Nikon taking so long to get into the full-frame mirrorless market; if all the capital put towards research and development (R&D) is only going to cannibalize your money makers, there's not much need to rush the new technology.

Ytterligare lite
Canon CEO expects ILC market to shrink 50% by 2020 to just 5-6M units
Published Jan 28, 2019 | Gannon Burgett
Share

Since 2010, the interchangeable lens camera (ILC) market has been decreasing at an alarming and steady rate. Now, it seems Canon is projecting this trend will not only continue on, but expects it to increase exponentially with claims the ILC market will be cut in half within the next two years.

In an interview with Nikkei [translated, paywall], Canon CEO Fujio Mitarai shared a few insights into where Canon sees both its future and the market going.

As summarized by CanonRumors, Mr. Fujio says its camera sales have decreased approximately 10% year over year since ILC sales hit their peak in 2010.

Får du ihop det nu?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det kan ju lika gärna vara Dpreview-journalisten som har missförstått. Vem vet?
Ja givetvis vet du bättre. Själv är jag så dum att jag inte känner någon inom Canons ledning och får tro på vad jag läser.

Jag tar det inte för någon absolut sanning men kan heller inte ifrågasätta det grundat på bättre information.

Själv såg jag trenden på stränderna i Kroatien. Det är väldigt få som använder en systemkamera. Trenden är tydlig.
Om det sedan landar på 7 miljoner ILC kameror eller 4 är kanske inte det viktiga budskapet. Att snacka om fel i översättningen osv. är bara strunt.
Du är och förblir en opportunist som alltid tro dig veta bättre.
 
ANNONS