Annons

Canon 1000fn

Produkter
(logga in för att koppla)

Docman

Aktiv medlem
Fick hem min "nya" Canon EOS 1000fn idag. Köpt på Ebay. Glad i hågen satte jag in ett nytt batteri, laddade kameran med film och satte på mitt Canon EF 50mm f 1,4.
Men, men autofokus fungerar inte, får inget pip när jag trycker ner avtryckaren halvvägs. Förmodligen inte bländarinställningen heller.

Har provat med några andra objektiv , men med samma negativa resultat. Rengjorde kontaktytorna fixade inte det hela heller.

Så min fråga är. Vad göra? Skicka tillbaka kameran till säljaren i Spanien, lämna in kameran för reparation (säkert dyrare än de 700 kr jag betalade för kameran) eller bara acceptera att shit happens...
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Är pipfunktionen aktiverad? Finns det ens en pipfunktion på kameran?

Vrid fokus till närgränsen och prova att fokusera på något långt borta så ser du om auktofokusen fungerar.

Jag skulle skicka tillbaka kameran. Du borde kunna hitta en likadan för 300 kr i Sverige. För 300-700 kronor kan du får mer avancerade Eos-kameror, exempelvis Eos 50.
 

Docman

Aktiv medlem
Är pipfunktionen aktiverad? Finns det ens en pipfunktion på kameran?

Vrid fokus till närgränsen och prova att fokusera på något långt borta så ser du om auktofokusen fungerar.

Jag skulle skicka tillbaka kameran. Du borde kunna hitta en likadan för 300 kr i Sverige. För 300-700 kronor kan du får mer avancerade Eos-kameror, exempelvis Eos 50.
Det finns en pipfunktion och den syns i displayen på kamerans ovansida. Finns fyra olika pip att ställa in. Hur dom låter vet jag ju inte, men jag har provat att ställa in alla fyra.

Har provat autofokusen som du rekommenderade men tyvärr, inte ett endaste tecken på liv i objektivet eller pip i kameran.
 

PMD

Aktiv medlem
Gör rent kontakterna på objektivet och på kameran vid objektivfattningen.

Fungerar ljusmätningen?
 

Docman

Aktiv medlem
Gör rent kontakterna på objektivet och på kameran vid objektivfattningen.

Fungerar ljusmätningen?
Har gjort rent kontakterna och objektivet fungerar utan problem på min Canon 760D och M50 (med adapter) så problemet ligger någonstans i kameran.

Ljusmätningen fungerar. Har provat i flera lägen (på kameran) och slutartid och/eller bländare ändras beroende på hur jag riktar kameran.
 

martley

Aktiv medlem
Har gjort rent kontakterna och objektivet fungerar utan problem på min Canon 760D och M50 (med adapter) så problemet ligger någonstans i kameran.

Ljusmätningen fungerar. Har provat i flera lägen (på kameran) och slutartid och/eller bländare ändras beroende på hur jag riktar kameran.
Kan det inte sitta nåt sånt där litet klockbatteri, typ knappcell, nånstans också som behöver bytas ut?
 

apersson850

Aktiv medlem
Det fanns ingen klocka som gick i de kamerorna.
Eftersom du har provat objektivet på andra kameror kan vi ta för givet att det inte står i läge M, förstås.
Är kameran inställd på One Shot AF?
 

Docman

Aktiv medlem
Det fanns ingen klocka som gick i de kamerorna.
Eftersom du har provat objektivet på andra kameror kan vi ta för givet att det inte står i läge M, förstås.
Är kameran inställd på One Shot AF?
AF-läge på objektivet...

Om jag förstått manualen rätt så går det inte att ställa in One Shot AF.
Utdrag ur manualen:
"AF Control System: TTL-SIR (Secondary Image Registration) dectection type using BASIS (Base-Stored Image Sensor). Two modes availible: One-shot and AI Focus that automatically switches to One-shot or Ai Servo according to subject."
 

apersson850

Aktiv medlem
Men då är ju One Shot den ena av två lägen. Eller hur menar du?
Nu startar ju AI Focus normalt alltid i One Shot, den också, så det kvittar kanske.

Jag inser att det här är en verkligt simpel modell. Tydligen är bajonettfattningen av plast. Den har kanske deformerats, så det inte blir riktig kontakt?

Jag håller med dem som antytt ovan att en lite bättre specificerad modell, som knappast är dyrare, hade varit ett bättre val.
 

ja-foto

Aktiv medlem
Verkar som köpet var mindre bra i många aspekter.
Vill verkligen inte strö salt i såren, men du kan hitta en fungerande Eos 1000 i Sverige för under hundringen.
 

Erik X

Aktiv medlem
Vad händer om du ställer objektivet på manuell fokus, går det att trycka av då?

Vid närmare eftertanke så får ju AF på min 5D3 tokfnatt med något års mellanrum pga att det samlas damm på AF-sensorerna i botten på kamerahuset.. Lustigt nog verkar det bara vara jag som drabbas :)
Har ingen aning om var AF-sensorerna sitter i en 1000FN men om du lyckas få upp spegeln med 'bulb'-läget och MF så kan du ju inspektera i botten.. Möjligen skulle de kanske kunna sitta vid mattskivan under prismat?
Det är väl inte så troligt att AF skulle bli stendöd pga damm men värt att kolla.
En olyckligt parkerad avliden fluga skulle lätt kunna blockera en AF-sensor :-D
 

apersson850

Aktiv medlem
AF-sensorerna sitter på samma ställe i alla de här kamerorna. Av rent mekaniska skäl. Det går bara någorlunda enkelt att bygga in dem i botten på spegelhuset.
 
ANNONS