Annons

Rykten om Olympus fall

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Såg ett YT-klipp idag med Tony Northrup och Chelsea där de diskuterade ett rykte på ett forum om att Olympus kameraförsäljning går så dåligt att de förmodligen kommer att behöva lägga ned kameraavdelningen.
Man visade siffror från bolaget och pratade lite om frånvaron av uppdateringar.

vad tror ni?
 

afe

Aktiv medlem
Jag tror att paret som vanligt vill locka tittare till sin sida för att på så vis få in mer annonsintäkter. Jag lägger inte tid på att kolla deras (eller andra liknande) sidor.

Med det sagt så har Olympus undergång spåtts i ett antal år, och det kommer förmodligen att stämma så småningom ;)
 

StanM

Aktiv medlem
Jag håller också med afe. Hade jag sagt för 20 år sedan att Nokias mobiler (dålig jämförelse men ändå) skulle gå åt skogen, hade alla skrattat åt mig. Hade jag upprepat mantrat varje år tills det verkligen hände, hade jag kunnat säga ”vad var det jag sade” och några hade väl sagt ”han hade ju rätt, klyftig jäkel”. Samma sak här. Olympus har problem, de har även haft problem tidigare, och någon gång kommer det oundvikliga att hända, nedläggning, köps upp ... Vi vet bara inte när det kommer att hända. Sedan finns det andra spelare i M43-gänget som kanske vill föra systemet vidare.
Jag förstår användarnas och potentiella köpares oro men jag säger använd er kamera och njut. Den blir inte sämre av rykten.
Kom även ihåg: Leica hade stora problem och överlevde, likaså Porsche och Apple.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Olympus har finansiella problem som alla andra tillverkare, förutom möjligen Sony, men Olympus kamera division finns väl mest kvar som en bisyssla i deras R&D utveckling av medicinska kameror där dom är världsledande.

Personligen gillar jag M43 systemet, alla behöver inte full-frame, för mig personligen är ett kompakt system viktigare, så jag hoppas och tror dom överlever.
 

gorred

Aktiv medlem
Olika märkens undergång är ett aldrig sinande diskussionsunderlag. Olympus finns med här, liksom Pentax. Och visst, vi har sett att kameramärkeskartan ritats om ganska så ordentligt de senaste decennierna, så varför inte...
Fast det känns inte riktigt så akut, nyligen har ju Olympus kommit ut med en uppgradering av ett av sina flaggskepp.
Emellertid har jag så mycket Olympusprylar, kameror såväl som de objektiv jag vill ha (=behöver), så det räcker för många fotografiska år framöver. Och kan man ta bra bilder med sin aktuella utrustning kan man sannolikt ta bra bilder framöver också.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Det är väl ändå så, om jag fattar m43 rätt att om du kör Olympus kamera och Olympus objektiv så kan du fortsätta använda dina Olympus objektiv på en Panasonic? Om det nu skulle bli så att Olympus försvinner och du vill uppgradera till nytt hus så kan du helt enkelt bara behålla objektiven och köpa en Pansonic istället?
Stämmer det?
Väldigt fördel isf.
 

PMD

Aktiv medlem
När den här typen av rykten, utan källhänvisningar, dyker upp kan man fundera lite på hur aktiekursen har utvecklats och hur den kan komma att utvecklas framöver ...
 

PMD

Aktiv medlem
Samma sak här. Olympus har problem, de har även haft problem tidigare, och någon gång kommer det oundvikliga att hända, nedläggning, köps upp ... Vi vet bara inte när det kommer att hända.
Under vilka perioder, de senaste 30 åren, har Olympus kameraavdelning gått med vinst respektive förlust?
 

PMD

Aktiv medlem
Det är väl ändå så, om jag fattar m43 rätt att om du kör Olympus kamera och Olympus objektiv så kan du fortsätta använda dina Olympus objektiv på en Panasonic? Om det nu skulle bli så att Olympus försvinner och du vill uppgradera till nytt hus så kan du helt enkelt bara behålla objektiven och köpa en Pansonic istället?
Stämmer det?
Väldigt fördel isf.
Ja, det stämmer. Frågan är alltså hur Panasonics kameravdelning för m4/3 mår? Går den med vinst eller förlust?
 

gorred

Aktiv medlem
...så kan du fortsätta använda dina Olympus objektiv på en Panasonic? Om det nu skulle bli så att Olympus försvinner och du vill uppgradera till nytt hus så kan du helt enkelt bara behålla objektiven och köpa en Pansonic istället?
Stämmer det?
Väldigt fördel isf.
Absolut. Helt riktigt. Så det är ingen ko på isen så länge rumpan är kvar på land.
 

StanM

Aktiv medlem
Under vilka perioder, de senaste 30 åren, har Olympus kameraavdelning gått med vinst respektive förlust?
Olympus var riktigt illa ute 2011 då man förlorade ca 75% av sitt börsvärde pga en finansiell skandal då man täckt över investeringsförluster/mutor/pengar till kriminella organisationer på 1,5 miljard USD som tydligen gick tillbaka till 1980-talet. Hela styrelsen tvingades avgå i vanära - stor sak i Japan. Sony gick in som största enskilda delägare med en stor kapitalinjektion.

Det spelar ingen roll om en viss division går bra om hela företaget är i gungning.

2016 uppdagades det i USA att Olympus betalat hundratals miljoner USD i mutor i USA under tiden 2006-2011. Olympus fick betala 646 miljoner USD i böter.

Olympus tillverkar bra kameror och har kommit med många intressanta lösningar (nöden är uppfinningarnas moder) och jag önskar dem det bästa.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Absolut. Helt riktigt. Så det är ingen ko på isen så länge rumpan är kvar på land.
Dock är Panasonicobjektiv mer flexibla då de ger följande AF på Panasonics kameror med DFD AF medan Olympusobjektiv endast fungerar på Pana hus med vanlig CDAF som är dålig på att ge följande AF. Däremot ger dagens bättre Pana kameror har inbyggd IBIS så att Oly objektiv blir stabiliserade av kamerans IBIS även om det är Pana hus. Däremot kan man inte använda kombinationen av inbyggd stabilisering i Oly objektiv med IBIS i Pana hus. Här måste båda vara av samma märke.

Om man skall gardera sig så mycket som bara möjligt komma vad komma skall är Pana objektiv det säkraste valet. Man kan köpa vilket hus man vill idag. Den dagen någon lägger ner har ju ändå huset tappat så mycket i väree p g a ålder och d u går det ju att använda tills det går sönder.
 

ajoe

Aktiv medlem
När jag började använda systemkamere så hade väldigt många fabrikat M42-gänga och det gav stor valfrihet. Tänk vad bra om branschen hade kunnat enas om samma fattning. Då hade inte frånfälle av en tillverkare varit lika dramatisk för kunderna. Men sådan är ju inte världen.

Olympus M1 mII tycker jag nog är bäst att hålla i av alla kameror. Dess grepp, Fujis manöverorgan (á la T1/T2/T3), Sonys innanmäte och med standardfattning hade varit mums!

De dystra siffrorna som publicerades nyligen gör att det känns som om Samsung gjorde alldeles rätt att stanna utanför trots en stor och ambitiös satsning och det är rimligt att tro att antalet spelare kommer att minska.

Men vem som står närmast kanten törs jag inte sia om.
 

PMD

Aktiv medlem
Olympus var riktigt illa ute 2011 då man förlorade ca 75% av sitt börsvärde pga en finansiell skandal då man täckt över investeringsförluster/mutor/pengar till kriminella organisationer på 1,5 miljard USD som tydligen gick tillbaka till 1980-talet. Hela styrelsen tvingades avgå i vanära - stor sak i Japan. Sony gick in som största enskilda delägare med en stor kapitalinjektion.
Jo, det blev ganska stora rubriker av det.

Det spelar ingen roll om en viss division går bra om hela företaget är i gungning.
I det här sammanhanget är det dock frågan om att en avdelning (eller division om man så vill) går dåligt medan bolaget i stort går ganska bra (såvitt jag vet; jag har inte järnkoll på Olympus finanser).

Min fråga syftade till att ta reda på hur kameraavdelningens finansiella resultat har varit under åren och av det skulle man kunna bedöma hur Olympus ledning ser på den. Dvs om det är OK att den går med förlust en längre tid eller inte.
 

StanM

Aktiv medlem
Min fråga syftade till att ta reda på hur kameraavdelningens finansiella resultat har varit under åren och av det skulle man kunna bedöma hur Olympus ledning ser på den. Dvs om det är OK att den går med förlust en längre tid eller inte.
En helt berättigad fråga. Jag har inte siffrorna men det borde gå att utläsa ur deras kvartals- resp. årsrapport. Sedan hur ledningen ser på siffrorna och hur deras tankar går, är svårt/omöjligt för en utomstående lekman att få grepp om. Inte desto mindre är det mycket intressant att veta hur deras tankar går, ja, håller helt med. Hade man fått veta det, hade man ju kunnat agera (om man nu väljer att agera) utifrån fakta i.st.f rykten som sprids som löss för vinden.
 

martinot

Aktiv medlem
Min fråga syftade till att ta reda på hur kameraavdelningens finansiella resultat har varit under åren och av det skulle man kunna bedöma hur Olympus ledning ser på den. Dvs om det är OK att den går med förlust en längre tid eller inte.
Vet inte, men det verkar som om CEO för Olympus inte är nöjd med hur kameradivisionen presterar, och kan kanske tänka sig att sälja bolaget om man kan tro vissa nyheter, även om de inte letar aktivt efter köpare (för stunden ivf.):

https://petapixel.com/2019/11/19/olympus-ceo-backtracks-says-camera-business-may-be-for-sale-report/

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-11-19/olympus-job-cuts-may-come-as-push-into-medical-tech-intensifies
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Olympus var riktigt illa ute 2011 då man förlorade ca 75% av sitt börsvärde pga en finansiell skandal då man täckt över investeringsförluster/mutor/pengar till kriminella organisationer på 1,5 miljard USD som tydligen gick tillbaka till 1980-talet. Hela styrelsen tvingades avgå i vanära - stor sak i Japan. Sony gick in som största enskilda delägare med en stor kapitalinjektion.

Det spelar ingen roll om en viss division går bra om hela företaget är i gungning.

2016 uppdagades det i USA att Olympus betalat hundratals miljoner USD i mutor i USA under tiden 2006-2011. Olympus fick betala 646 miljoner USD i böter.

Olympus tillverkar bra kameror och har kommit med många intressanta lösningar (nöden är uppfinningarnas moder) och jag önskar dem det bästa.
Gick inte Sony just ur Olympus?
 
ANNONS