Annons

D610 err-meddelande - är min slutare slut?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stadsliv

Aktiv medlem
Igår när jag tog lite bilder så fungerade kameran som vanligt. Sedan plötsligt blev en bild svart i den övre halvan av bilden (som att den var underexponerad) och de efterföljande två bilderna blev helt gråa (som att det saknas information) i det övre högra hörnet (en betydligt mindre del av bilden än den bilden som blev delvis svart). Efter dessa tre bilder fick jag felmeddelandet "ERR" och har inte kunnat ta några fler bilder. Vad tror ni har hänt?

Jag har testat att rengöra kontaktdelarna på både hus och objektiv och provat att byta objektiv men inget händer. Startat om kameran och tagit ut batteriet givetvis, men inget resultat.

Jag kan exempelvis bläddra i menyn och titta på de bilder som finns i kameran men jag kan inte ändra på något som har med inställningar för själva bildtagningen att göra; ändra slutartid, växla mellan ISO-lägen etc. går alltså inte.

Om jag trycker ner utlösaren så ser det ut som att det öppnas och stängs när jag tittar in i objektivet framifrån men jag tycker det låter lite annorlunda och det blir som sagt ingen bild.

Slutligen om det är slutaren som lagt av, är det värt att laga tror ni eller kostar det mer än det smakar?

Tacksam för hjälp!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Om lägger upp en bild hos counter shutter nikon, hur många exponeringar är det?

Man kanske kunde se om det är något fel med slutaren om du tar av objektivet och ställer in i menyn för att fälla upp för att rengöra sensorn, om man tittar in i kameran samtidigt som man trycker ner avtryckaren för att öppna upp för sensorn
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ring Nikon o fråga vad ett slutarbyte brukar kosta mellan tumme o pekfinger.
De brukar svara om du förklarar att du förstår att de inte kan garantera ett pris.
 

Stadsliv

Aktiv medlem
Ring Nikon o fråga vad ett slutarbyte brukar kosta mellan tumme o pekfinger.
De brukar svara om du förklarar att du förstår att de inte kan garantera ett pris.
Jo, det tänkte jag göra men tänkte höra här om någon känner igen "symptomen" om det är det som är felet eller om det är något annat typiskt kännt/vanligt/ovanligt fel.
 

pdahlen

Aktiv medlem
En grov gissning är runt en 3500:-.

Jag har haft turen att slippa slutarfel så jag vet inte om symtom, fel vid 75000 är ju möjligt men man kan oftast ta mycket mer.

Vet inte om man kan testa på långa tider om det skulle ge någon skillnad. En reset av kameran kanske?
 

Ventures

Aktiv medlem
Den har ju bara gått 50% av utlovat antal exponeringar som det står i vissa annonser.
75k låter som en välanvänd kamera i mina öron, så det kan mycket väl vara slutaren som gett upp.
Är kamerahuset i övrigt i så pass bra skick så det är värt att kosta på 3000 eller vad ett slutarbyte skulle kosta idag?
 
ANNONS