Annons

Ska jag köpa ny kamera eller bättre objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Jag ska erkänna att jag hoppade över andra sidan och kanske missade att trådskaparen inte vill köpa begagnat. Jag skulle vilja påstå att du kan köpa en 6D eller D610 med en 50 1.8 för under 7 000. Men ditt råd om lins och sökare var ändå bättre. Kan ju även kolla på Sigma 30 mm 1.4 för att få en i mitt tycke lite mer mångsidig lins då den är lite mer vidvinklig men ändå kapabel till fin BOKEH.
TS hade inget problem med beg, utan sa att hon gärna kunde tänka sig det.

D610 och 6D är fina kameror, men för snabba barn så tror jag att AF kan bli för seg (av samma orsak så skulle jag inte lägga nya pengar på den NEX5 som TS har, då AF aldrig kommer bli en höjdare även med dyrt fint objektiv på så gammalt kamerahus).

Min rekommendation skulle nog dock nästan likna din; men byt ut D610 emot D750 och med Nikons 50/1,8 som du är inne på.

Då får TS en höjdarkamera med FF, snabb AF för att fota snabbspringande barn, och ett ljusstarkt superfint objektiv för löjligt lite pengar (1-2 papp).

Visst tycker jag inte att TS skall låta bli att fota med det hon har redan idag. Bara att köra igång och börja fota och lära sig. Det viktigaste är ändå en själv som fotograf, och ens egna utveckling och kreativitet.

Men jag skulle inte däremot, utan kunskap och tänkt igenom vad jag egentligen vill ha i framtiden, plöjt in pengar i fina objektiv till system som kanske inte passar mig.

Blir lätt onödiga felköp då.

Till TS/Josefine Bjerking:

Börja fota med det du har idag. Finns ingen orsak att "vänta" med det! :)

Fundera sedan på om du vill ta nästa steg, och när du har råd att göra det så tror jag (efter din mycket välgjorda beskrivning), att tex. en D750 med ett 50/1,8 skulle kunna passa mycket väl. Men innan du köper så var noga med att prova kameran själv (låna, testa i butik, hyr, etc.=). Kamerahus är mycket personliga gällande både känsla och ergonomi, och skall passa just dig som skall använd det.

Nikon (och även Canon) har dessutom grymt fina blixtsystem (kanske de bästa av alla), och finns flera olika modeller som ger mycket bra resultat för lite pengar. Finns mycket bra beg. att köpa. Tex. SB-700 ligger bra till, men även den lite större SB-910 kan vara alternativ för rätt pris inom budget (undvik dock SB-900, då den kan överhetta).
 

unoengborg

Aktiv medlem
TS hade inget problem med beg, utan sa att hon gärna kunde tänka sig det.

Nikon (och även Canon) har dessutom grymt fina blixtsystem (kanske de bästa av alla), och finns flera olika modeller som ger mycket bra resultat för lite pengar. Finns mycket bra beg. att köpa. Tex. SB-700 ligger bra till, men även den lite större SB-910 kan vara alternativ för rätt pris inom budget (undvik dock SB-900, då den kan överhetta).
Undvik Canons och Nikons blixtsortiment. Det är ganska dyrt och ganska begränsat. Bättre att välja något Canon/Nikon/Sony/Fujifilm kompatibelt större blixtsystem som t.ex. Godox som har allt från små blixtar för enklare reportagebruk till avancerade studioblixtar med inställningsljus. De flesta av deras blixtar, oavsett storlek, kan radioutlösas så att du och dina barn slipper snubbla på sladdar. Radioutlösning fungerar bättre än ljusstyrda blixtar utomhus och det är ingen risk att styrljuset från blixutlösaren på kameran inte når fram t.ex för att det står någon reflexskärm, paraply, softbox eller annan ljusmodifierare i vägen. Dessutom blir det mindre sladdar att snubbla på.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Egentligen ska väl inte jag som vet så lite om kameror komma med råd, men ni som kan mer kan ju rätta mig.

TS skriver att hon inte bryr sig så mycket om storleken på kameran.
Hon har en liten Sony-nex, och tycks inte lida av det.

Är man vaken på kampanjer, kan man få en Sony A7-2 med kit-zoom för lite drygt 10 papp. Begagnat borde det vara billigare än så.
Då hamnar TS i FF-format, vilket ger något mindre skärpdjup än APS-c.
Sedan kanske det blir pengar till en blixt också.

Okey. A7-3 vore förstås en mycket lämpligare och bättre kamera på alla sätt, men den ligger nu utanför TS:s budget.
Det lär dock inte dröja allt för länge innan en A7-4 kommer, och då sjunker A7-3 i pris och blir vanligare på begagnatmarknaden.

Jag har själv ingen erfarenhet av A7-2, men skaffade nyligen en A7-r2 (mer högupplöst, mer för natur och landskap), och tycker det är en helt okey kamera.
Där finns även en enklare form av ögonfokus.
A7-2 vet jag dock inte så mycket om.
Har hört att den är långsam på mycket, men, om man kommer från en nex, kanske det inte känns så farligt? (Har ingen erfarenhet av nex heller).

Fördelen med "A7-systemet" (inkl. A9) är att det funnits på marknaden ett tag, så det finns även en begagnatmarknad, och det är ett etablerat system som kommer att finnas länge.

Visst, lära sig mer om foto är helt klart rätt väg att gå, men det blir roligare när man har en kamera man trivs med.
Personligen älskar jag elektronisk sökare, och dess möjligheter. Det gav mig glädje i min fotografering. A7-serien har elektronisk sökare.

Jag skriver detta för att ge ett konkret förslag.
Min tanke är då att TS, när hon lärt sig kameran, kan komplettera med ett objektiv med bra ljusstyrka (möjlighet till ännu kortare skärpdjup).
Nexen kan hon ge till sitt barn, den lär hon ändå inte få så mycket för.

Jag har testat ett manuellt objektiv med extremt ljusstyrka T1,3 (tror jag det var).
Skitjobbigt att sätta skärpan då.
Min erfarenhet är således, att ska man arbeta med porträtt med så kort skärpdjup, så ska det antingen vara en kamera med bra ögonfokus, eller en stillsam pensionär i studiomiljö.

Ursäkta TS att jag inte talar direkt till dig, men jag är inte tillräckligt säker på mitt råd för att kunna göra det.
Mina synpunkter bygger på egna erfarenheter och hörsägen.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Egentligen ska väl inte jag som vet så lite om kameror komma med råd, men ni som kan mer kan ju rätta mig.

TS skriver att hon inte bryr sig så mycket om storleken på kameran.
Hon har en liten Sony-nex, och tycks inte lida av det.

Är man vaken på kampanjer, kan man få en Sony A7-2 med kit-zoom för lite drygt 10 papp. Begagnat borde det vara billigare än så.
Då hamnar TS i FF-format, vilket ger något mindre skärpdjup än APS-c.
Sedan kanske det blir pengar till en blixt också.

Okey. A7-3 vore förstås en mycket lämpligare och bättre kamera på alla sätt, men den ligger nu utanför TS:s budget.
Det lär dock inte dröja allt för länge innan en A7-4 kommer, och då sjunker A7-3 i pris och blir vanligare på begagnatmarknaden.

Jag har själv ingen erfarenhet av A7-2, men skaffade nyligen en A7-r2 (mer högupplöst, mer för natur och landskap), och tycker det är en helt okey kamera.
Där finns även en enklare form av ögonfokus.
A7-2 vet jag dock inte så mycket om.
Har hört att den är långsam på mycket, men, om man kommer från en nex, kanske det inte känns så farligt? (Har ingen erfarenhet av nex heller).

Fördelen med "A7-systemet" (inkl. A9) är att det funnits på marknaden ett tag, så det finns även en begagnatmarknad, och det är ett etablerat system som kommer att finnas länge.

Visst, lära sig mer om foto är helt klart rätt väg att gå, men det blir roligare när man har en kamera man trivs med.
Personligen älskar jag elektronisk sökare, och dess möjligheter. Det gav mig glädje i min fotografering. A7-serien har elektronisk sökare.

Jag skriver detta för att ge ett konkret förslag.
Min tanke är då att TS, när hon lärt sig kameran, kan komplettera med ett objektiv med bra ljusstyrka (möjlighet till ännu kortare skärpdjup).
Nexen kan hon ge till sitt barn, den lär hon ändå inte få så mycket för.

Jag har testat ett manuellt objektiv med extremt ljusstyrka T1,3 (tror jag det var).
Skitjobbigt att sätta skärpan då.
Min erfarenhet är således, att ska man arbeta med porträtt med så kort skärpdjup, så ska det antingen vara en kamera med bra ögonfokus, eller en stillsam pensionär i studiomiljö.

Ursäkta TS att jag inte talar direkt till dig, men jag är inte tillräckligt säker på mitt råd för att kunna göra det.
Mina synpunkter bygger på egna erfarenheter och hörsägen.
Ja, att sätta skärpan med ljusstarka objektiv kan vara kämpigt, men Nex 5:an liksom de flesta spegellösa gör det möjligt att förstora utsnittet kring den valda fokuspunkten ungefär 10 ggr. Vilket gör det lättare. Men TS talar om barnen vilket antyder att det är mer än ett. Då blir det problemet att se till att alla ungarna har ögonen i samma plan vilket oftast fordrar regi och posering vilket kanske inte ger de spontana bilder jag själv hade önskat för mitt familjealbum. Det var därför jag föreslog en högkvalitativ 2.8 zoom framför ett superljust porträtttele. Inte så att det är fel att ha ett sådant som ett komplement att använda i studion men bättre att se till att man har något som fungerar även utanför den hårt kontrollerade studiomiljöns först. Nej, en 2.8 zoom ger inte superoskarp bakgrund alla gånger, men oftare skarpa barn. Vill man ha både skarpa barn och oskarp bakgrund se till att bakgrunden är längre bort. Det tricket går förstås att tilämpa redan med TS nuvarande objektiv, men bländare 5.6 börjar närma sig vad man använder för landskap då man faktiskt vill ha långt skärpedjup, så den där "långt borta bakgrunden" kan vara svår att hitta.
 
Senast ändrad:

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Ja, att sätta skärpan med ljusstarka objektiv kan vara kämpigt, men Nex 5:an liksom de flesta spegellösa gör det möjligt att förstora utsnittet kring den valda fokuspunkten ungefär 10 ggr. Vilket gör det lättare. Men TS talar om barnen vilket antyder att det är mer än ett. Då blir det problemet att se till att alla ungarna har ögonen i samma plan vilket oftast fordrar regi och posering vilket kanske inte ger de spontana bilder jag själv hade önskat för mitt familjealbum. Det var därför jag föreslog en högkvalitativ 2.8 zoom framför ett superljust porträtttele. Inte så att det är fel att ha ett sådant som ett komplement att använda i studion men bättre att se till att man har något som fungerar även utanför den hårt kontrollerade studiomiljöns först. Nej, en 2.8 zoom ger inte superoskarp bakgrund alla gånger, men oftare skarpa barn. Vill man ha både skarpa barn och oskarp bakgrund se till att bakgrunden är längre bort. Det tricket går förstås att tilämpa redan med TS nuvarande objektiv, men bländare 5.6 börjar närma sig vad man använder för landskap då man faktiskt vill ha långt skärpedjup, så den där "långt borta bakgrunden" kan vara svår att hitta.

Jag testade det extremt ljusstarka objektivet tillsammans med en kameraintresserad elektronikingeniör och en Sony A77-2 (alltså APS-c).
Vi använde en halv dag, stativ och en tegelvägg som inte rört sig på 100 år.
Vi (mest han) kom fram till att "kontrastförstärkning" var enklare men fungerade sämre (mindre exakt) än uppförstoring.
10 ggr uppförstoring.
Om det inte handlar om ett rejält vidvinkel, så krävs det stativ, eller händer som är mångfalt stadigare än mina.

Jag håller med.
Jag skulle hellre köpa ett ljusstarkt zoomobjektiv, än ett fast objektiv med extrem ljusstyrka.
Och så skrev du vad jag tänkte skriva, men tyckte hamnade lite "utanför" mitt förra inlägg.
Ju mer jag fotograferat, dess mer har jag tittat på bakgrunden.
Ett bra sätt att öka bakgrundsoskärpan, är, precis som du skriver, att ha ett stort avstånd mellan motiv och bakgrund.

Vad jag tänkte med mitt inlägg, var att komma med ett konkret förslag, en ny "startpunkt" för TS att utgå från.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag testade det extremt ljusstarka objektivet tillsammans med en kameraintresserad elektronikingeniör och en Sony A77-2 (alltså APS-c).
Vi använde en halv dag, stativ och en tegelvägg som inte rört sig på 100 år.
Vi (mest han) kom fram till att "kontrastförstärkning" var enklare men fungerade sämre (mindre exakt) än uppförstoring.
10 ggr uppförstoring.
Om det inte handlar om ett rejält vidvinkel, så krävs det stativ, eller händer som är mångfalt stadigare än mina.

Jag håller med.
Jag skulle hellre köpa ett ljusstarkt zoomobjektiv, än ett fast objektiv med extrem ljusstyrka.
Och så skrev du vad jag tänkte skriva, men tyckte hamnade lite "utanför" mitt förra inlägg.
Ju mer jag fotograferat, dess mer har jag tittat på bakgrunden.
Ett bra sätt att öka bakgrundsoskärpan, är, precis som du skriver, att ha ett stort avstånd mellan motiv och bakgrund.

Vad jag tänkte med mitt inlägg, var att komma med ett konkret förslag, en ny "startpunkt" för TS att utgå från.
f1.8 fasta objektiv brukar räcka, extremt ljusstarka brukar dessutom nästan alltid vara manuell fokus. f1.8 brukar dessutom inte gräva så stora hål i plånboken.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
egentligen är det inte själva ansiktet på barnen som är det viktigaste. Jag syr barnkläder och vill ta bra foton på dem med barnen som modeller. Så det är kanske halva barnet eller hela barnet som behöver vara med på bild. Men kläderna ska vara fokus.
Hm, kanske är det så att en längre brännvidd behövs för att frilägga barnen/kläderna från bakgrunden så som du tänker dig, en typ 50/1,8 kan då vara för kort brännvidd för att uppnå detta, även om det är ljusstarkt med bländare 1,8.

Svårt avgöra, men kanske är du bättre ute med en telezoom.

Med tele är det lättare att isolera ett lugnare utsnitt ur bakgrunden och som ligger längre bortom motivet/barnet, och därigenom hamnar mer i oskärpa.

Utan att ha sett exempel på de bilder du vill åstadkomma, kanske en 70-200/2,8 telezoom.

Glöm så länge det där jag sade om ett Sony 50/1,8 objektiv i länken jag gav.
Det är gissningsvis en telezoom du behöver.

Om du kan länka några exempelbilder som visar vad du vill åstadkomma är det lättare att ge råd.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Hm, kanske är det så att en längre brännvidd behövs för att frilägga barnen/kläderna från bakgrunden så som du tänker dig, en typ 50/1,8 kan då vara för kort brännvidd för att uppnå detta, även om det är ljusstarkt med bländare 1,8.

Svårt avgöra, men kanske är du bättre ute med en telezoom.

Med tele är det lättare att isolera ett lugnare utsnitt ur bakgrunden och som ligger längre bortom motivet/barnet, och därigenom hamnar mer i oskärpa.

Utan att ha sett exempel på de bilder du vill åstadkomma, kanske en 70-200/2,8 telezoom.

Glöm så länge det där jag sade om ett Sony 50/1,8 objektiv i länken jag gav.
Det är gissningsvis en telezoom du behöver.

Om du kan länka några exempelbilder som visar vad du vill åstadkomma är det lättare att ge råd.
TS har en Nex 5n att utgå från.
Mitt googlande gav att det är en APS-c kamera som inte har någon sökare.
70-200 "blir då" i praktiken 105-300mm.
Med ljusstyrka 2,8 blir objektivet både stort och tungt, och förhållandevis dyrt.
Rätt objektiv till den kameran?

Jag tror TS skulle få större glädje av en "riktig" och "modern" kamera; fullformat, elektronisk sökare, inbyggd bildstabilisering, etc.
En Sony A7-2 har det, och med kitobjektiv hamnar den inom hennes angivna budget.
Börja där, lära sig mer om fotografering, och sedan välja objektiv när hon vet mer vad hon själv önskar. Kanske köpa till en blixt.
Med större sensor, bildstabilisering och modernare teknologi uppfylls hennes önskemål om bättre bilder vid sämre ljus.
Fullformat ger i sig lite kortare skärpdjup (suddigare bakgrund).
Kamerasystemet är modernt (ej dslr) med framtiden för sig, och det finns en begagnatmarknad.
Den elektroniska sökaren ger fotoglädje.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Mitt inlägg var mer ett konstaterande, sedan det sjunkit in lite vad hon egentligen frågade efter:

Hon vill med skärpedjupet kunna frilägga kläder från bakgrunden på barnmodeller.
"Mycket suddig bakgrund" skrev hon någonstans.

Det får hon inte på det vis det nu slog mig att hon kanske menade med en 50/1.8 på sin nexkamera med aps-c sensor. Inte heller med det objektivet på en FF.

Med ett hyfsat ljusstarkt tele, eller telezoom får hon däremot det.

Visst kan hon köpa ett 50/1,8 och testa, men kanske är det inte det hon frågar om råd efter.

Med det inget sagt om vilken kamera, eller sensorstorlek hon bör använda. Ett sådant tele/telezoom funkar för ändamålet både med aps-c och ff och går hon sonyspåret gissar jag att det kommer att funka både på hennes nuvarande Nex 5N, och senare om/när hon uppgraderar kameran till någon Sony FF ur A7-serien.
Förslagsvis då en med ögonfokus.

Objektivet kommer att vara lika dyrt, stort och tungt på vilken kamera hon än väljer att montera det på.

Billigast och lättast blir det på den Nex hon redan har (om det nu finns lämpligt som funkar med den kameran och sedan också med någon ur A7-serien, kan jag inte uttala mig om då jag inte har kombinationen själv och inte heller känner till sonysystemens kamera/objektivkompatibilitet på detta område.

Men vill hon utgå från sin Nex, behöver hon i så fall först komplettera den med den elektroniska sökare jag länkade, blir förmodligen annars i stort sett hopplöst att fotografera med en telezoom eller tele på den.

Möjligen räcker hennes budget till för en lämplig begagnad telezoom i det området, ingen aning.

Sedan lär hon ju lära sig fotografera med den och ställa in och komponera bilderna beträffande motiv och bakgrunder för att få de bilder hon önskar.

Är det den typ av bilder jag nu kom att tänka på som hon frågar efter, har hon i vart fall då fått råd om de verktyg som lämpligen kan åstadkomma dem.

Om det finns, och om det går uppbringa inom budget, kan hon utgå från nuvarande Nex med möjlighet att senare då mer budget eventuellt finns, uppgradera kameran.

Det är förstås enklare att fota med ett 50/1,8, än en typ 70-200 telezoom, eller annat någorlunda ljusstarkt fast tele. En helt annan sak än de råd om utrustning hon frågar efter för att uppnå de bilder hon beskriver.

Ja, så tolkade jag nu det hon frågade efter, och korrigerade mitt tidigare råd till något som kanske åstadkommer det hon vill.

Om hon länkade till några exempelbilder skulle det förstås underlätta.
 

Sundance

Aktiv medlem
Mitt inlägg var mer ett konstaterande, sedan det sjunkit in lite vad hon egentligen frågade efter:

Hon vill med skärpedjupet kunna frilägga kläder från bakgrunden på barnmodeller.
"Mycket suddig bakgrund" skrev hon någonstans.

Det får hon inte på det vis det nu slog mig att hon kanske menade med en 50/1.8 på sin nexkamera med aps-c sensor. Inte heller med det objektivet på en FF.

Med ett hyfsat ljusstarkt tele, eller telezoom får hon däremot det.

Visst kan hon köpa ett 50/1,8 och testa, men kanske är det inte det hon frågar om råd efter.

Med det inget sagt om vilken kamera, eller sensorstorlek hon bör använda. Ett sådant tele/telezoom funkar för ändamålet både med aps-c och ff och går hon sonyspåret gissar jag att det kommer att funka både på hennes nuvarande Nex 5N, och senare om/när hon uppgraderar kameran till någon Sony FF ur A7-serien.
Förslagsvis då en med ögonfokus.

Objektivet kommer att vara lika dyrt, stort och tungt på vilken kamera hon än väljer att montera det på.

Billigast och lättast blir det på den Nex hon redan har (om det nu finns lämpligt som funkar med den kameran och sedan också med någon ur A7-serien, kan jag inte uttala mig om då jag inte har kombinationen själv och inte heller känner till sonysystemens kamera/objektivkompatibilitet på detta område.

Men vill hon utgå från sin Nex, behöver hon i så fall först komplettera den med den elektroniska sökare jag länkade, blir förmodligen annars i stort sett hopplöst att fotografera med en telezoom eller tele på den.

Möjligen räcker hennes budget till för en lämplig begagnad telezoom i det området, ingen aning.

Sedan lär hon ju lära sig fotografera med den och ställa in och komponera bilderna beträffande motiv och bakgrunder för att få de bilder hon önskar.

Är det den typ av bilder jag nu kom att tänka på som hon frågar efter, har hon i vart fall då fått råd om de verktyg som lämpligen kan åstadkomma dem.

Om det finns, och om det går uppbringa inom budget, kan hon utgå från nuvarande Nex med möjlighet att senare då mer budget eventuellt finns, uppgradera kameran.

Det är förstås enklare att fota med ett 50/1,8, än en typ 70-200 telezoom, eller annat någorlunda ljusstarkt fast tele. En helt annan sak än de råd om utrustning hon frågar efter för att uppnå de bilder hon beskriver.

Ja, så tolkade jag nu det hon frågade efter, och korrigerade mitt tidigare råd till något som kanske åstadkommer det hon vill.

Om hon länkade till några exempelbilder skulle det förstås underlätta.
Nu är det ju så klart väldigt subjektivt men jag tycker att det i allra högsta grad möjligt att få fin och bra separation på objekt och bakgrund med en 50 f1.8. Jag inbillar mig även att det är lättare att fotografera barnen med en 50 mm jämfört med en 135 mm då hon måste stå längre bort med en 135mm. Men så behöver det givetvis inte vara. Ska bilderna tas hemma inomhus(inte idealt) kan det bli lurigt oavsett.

Här är en länk till någon som tagit många bilder med en förhållandevis billig lins (typ 1500 kr ny). Nu är det kanske inte den linsen jag rekommenderar men det är bara för att visa vad en "billig" 50mm f1.8 är kapabel till och visa dess mångsidighet.
https://onfotolife.com/articles?article_name=nikon-50mm-1-8d-review
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Objektivet kommer att vara lika dyrt, stort och tungt på vilken kamera hon än väljer att montera det på.

Billigast och lättast blir det på den Nex hon redan har (om det nu finns lämpligt som funkar med den kameran och sedan också med någon ur A7-serien, kan jag inte uttala mig om då jag inte har kombinationen själv och inte heller känner till sonysystemens kamera/objektivkompatibilitet på detta område.

Men vill hon utgå från sin Nex, behöver hon i så fall först komplettera den med den elektroniska sökare jag länkade, blir förmodligen annars i stort sett hopplöst att fotografera med en telezoom eller tele på den.
Sätts ett FF-objektiv på en aps-c kamera utnyttjas inte objektivet fullt ut.
Ett objektiv med motsvarande brännvidd gjord för aps-c blir både lättare och billigare. (Men ger inte bild helt ut på en FF-sensor).

En kamera med sökare kan man hålla nära ögat, och med armbågarna tryckta mot kroppen. Då upplevs/känns inte ett objektiv lika tungt.
Fotografera vid dåligt ljus, som TS också efterfrågade.
Då gäller väl även att man håller kameran stadigt, ifall man inte använder stativ?

Det är möjligt, t.o.m. troligt, att TS skulle kunna använda batteriet från nex:en till en A7-2. (Jag är inte så bra på att hitta info på nätet, men det kan säkert lätt kollas.)

Sätta elektronisk sökare på en gammal nex .....
Då tycker jag det verkar klokare att köpa en annan kamera.
Jag har kommit med ett konkret förslag inom samma kameramärke som hon har, och som håller sig inom den angivna budgeten.

TS beskriver sig som en nybörjare.
Då är det väl viktigt att få en kamera som är rolig att hålla på med, när man lär sig mer. Elektronisk sökare gav mig fotoglädjen tillbaka.
När hon lärt sig mer, och tagit massa bilder, så kan hon själv bilda sig en uppfattning om vad hon föredrar - ett fast, ljusstarkt objektiv, eller en något ljussvagare zoom. Eller så prioriterar hon något annat.
Principen typ "börja från basic och bygga på från det".

Jag köpte själv ett manuellt ljusstarkt objektiv, för att få den härliga oskärpan vid porträtt.
Jag blev besviken, och frustrerad. (se tidigare inlägg)

Jag tycker det är märkligt att det bara är jag som rekommenderar ny kamera, framför nytt objektiv till nexen, och kanske en sökare till det dessutom.
Kan någon förklara vari min feltanke ligger, förutom att TS inte kan få den där jätteoskärpan direkt (som ju inte är helt lätt att hantera).
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Ja men ah :)

Kollade igenom vad hon frågade efter igen, och återupptäckte detta:

"- Fota främst mina barn, både utomhus och inomhus, och kunna ha väldigt suddig bakgrund, dvs porträtt.
- Det är ganska viktigt att jag ska kunna ta bra bilder i svagt ljus."

Ja, men då är det ju en 50/1,8, helst på FF, eftersom 50 mm förmodligen blir lite väl snäv bildvinkel inomhus på hennes Nex.

För 13 000 kr lär hon kunna hitta både en begagnad Sony A7II (som har ögonfokus) och ett 50/1,8 inom budget. Dessutom passar batteriet i hennes Nex också till A7II:an, så hon får där ett extrabatteri ifall det ena tar slut.

Dessutom tror jag att 18-55 objektivet från nexen också går att använda på A7II:an, så där får hon en någorlunda vidvinkel av bara farten. Låt vara att den inte tecknar ut hela FF sensorn, men det kommer att bli helt ok bilder i beskuret läge (kan faktiskt vara så att den tecknar ut hela bildcirkeln från ca 28-55 mm, osagt då något om bildkvalitén utanför aps-c cirkeln och om A7II låter sig manipuleras till denna simpla lösning). Nu skriker kanske alla förståsigpåare rakt ut, men för ingen kostnad alls finns denna möjlighet ifall man av någon anledning vill.

Det är ju förstås en beg A7II och ett 50/1,8 hon skall ha :)
Hör du det trådstartaren? :)


Kameran: https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameror/systemkameror/sony-alpha-7-ii-kamerahus-demo

Objektivet: https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv/sony-fe-50-1-8-for-e-fattning-fullformat

(Köp kanske inte just härifrån, går nog hitta en A7II ett par tre tusenlappar billigare som beg av någon privat)
 

unoengborg

Aktiv medlem
Ja men ah :)

Kollade igenom vad hon frågade efter igen, och återupptäckte detta:

"- Fota främst mina barn, både utomhus och inomhus, och kunna ha väldigt suddig bakgrund, dvs porträtt.
- Det är ganska viktigt att jag ska kunna ta bra bilder i svagt ljus."

Ja, men då är det ju en 50/1,8, helst på FF, eftersom 50 mm förmodligen blir lite väl snäv bildvinkel inomhus på hennes Nex.

För 13 000 kr lär hon kunna hitta både en begagnad Sony A7II (som har ögonfokus) och ett 50/1,8 inom budget. Dessutom passar batteriet i hennes Nex också till A7II:an, så hon får där ett extrabatteri ifall det ena tar slut.

Dessutom tror jag att 18-55 objektivet från nexen också går att använda på A7II:an, så där får hon en någorlunda vidvinkel av bara farten. Låt vara att den inte tecknar ut hela FF sensorn, men det kommer att bli helt ok bilder i beskuret läge (kan faktiskt vara så att den tecknar ut hela bildcirkeln från ca 28-55 mm, osagt då något om bildkvalitén utanför aps-c cirkeln och om A7II låter sig manipuleras till denna simpla lösning). Nu skriker kanske alla förståsigpåare rakt ut, men för ingen kostnad alls finns denna möjlighet ifall man av någon anledning vill.

Det är ju förstås en beg A7II och ett 50/1,8 hon skall ha :)
Hör du det trådstartaren? :)


Kameran: https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameror/systemkameror/sony-alpha-7-ii-kamerahus-demo

Objektivet: https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv/sony-fe-50-1-8-for-e-fattning-fullformat

(Köp kanske inte just härifrån, går nog hitta en A7II ett par tre tusenlappar billigare som beg av någon privat)
Tänk på att det ska vara ett FE objektiv som passar både APS-C och Fullformat E objektiven passar visserligen men lyser inte ut fullformat sensor.

Så välj t.ex Sony FE 50mm f/1,8
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Det är ju förstås en beg A7II och ett 50/1,8 hon skall ha :)
Hör du det trådstartaren? :)
Så jättekul, vi börjar tänka samma.

Jag har talat med min vän, den kameraintresserade elektronikingeniören.
Tyvärr är jag för trött för att kunna skriva ner allt det han sa nu.

Han har själv en nex5 (utan n).
Batteriet passar till en A7-2.
A7-2:s batteri laddas i kameran. Ingen extern laddare följer med (besparing för Sony).
Till sin nex5 fick han med en extern laddare, och han tror det är samma med nex5n, men det kunde han inte garantera.

Beträffande objektiv så tänkte även han främst på ett fast, ljusstarkt, objektiv, men han talade om ett Sony 85 mm 1,8, som skulle vara väldigt bra, snabbt och prisvärt.

Han sa även att med uppdatering (nedladdning) så har A7-2 en någorlunda bra "ögonfokus".
(del 2 av detta får komma imorgon)
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Del 2.

Efter att ha förklarat TS:s frågeställning, och det jag skrivit som svar, frågade jag min fotokunnige vän om jag tänkt fel på något sätt.
Svar nej. Han höll helt med om att rekommendera en Sony A7-2 med kitobjektiv.
Men, varför är det då bara jag som tänker så?
Folk vill väl, och ger råd utifrån sina erfarenheter. Få är insatta i lite äldre Sonykameror.

Elektronisk sökare till nex5n?
Sökaren är bra, samma som i många Sonykameror. Vinklingsbar till 90 grader dessutom.
De kostade cirka 3.200:- när de kom, men går nu att köpa för runt 2.000:-.
Någon större succé blev det dock inte. Folk tyckte det var för krångligt att skruva av och på, och klumpigt.
En sådan sökare kostar mer än vad en nex5n är värd.
Felsatsning. "Slänga bra pengar efter dåliga."
Det är bättre att satsa på en ny kamera.

70-200 mm, f2,8, till en nex5n?
Det är ett proffsobjektiv, stort och tungt. "Miss-match" till den kameran.
Dessutom har nex5n bara "kontrast-detekt-autofokus", vilket fungerar dåligt med teleobjektiv.

Använda kitobjektivet från nex5n till A7-2?
Det går utmärkt.
Ställs "auto" in i menun, så känner kameran själv av objektivet. Endast den mittersta delen av sensorn används. I sökaren fylls hela bilden ut, vilket inte varit möjligt på en DSLR.
Man förlorar dock i upplösning, från 24 mp till typ 10-11 mp.
Kitobjektivet till A7-2 är helt okey, och prisvärt.
Många, förutom proffs och entusiaster, nöjer sig med det.
Inköp rekommenderas, trots nexobjektivet.

Kompitabilitet?
Utmärkt för Sonys spegellösa kameror.
Inga problem att skifta objektiv mellan en nex och A7/A9.
När ett fullformatsobjektiv sätts på nexen, får man i praktiken en brännviddsförlängning på 1,5 ggr.
(Nikon Z fungerar på samma sätt, medan Canons spegellösa kameror har olika fattning för aps-c och fullformat.)

Råd?
Köp en A7-2 med kitobjektiv. Det är mycket kamera för pengarna.
Behåll nex5n som en andrakamera. Använd dess laddare, och ha dess batteri som extrabatteri.
Köp till ett Sony FE 85 mm, f1,8, när ekonomin tillåter. Det kostar under 6.000:-, som nytt utan kampanjerbjudande.
(Ifall TS:s ekonomi tillåtit, hade min vän rekommenderat en A7-3.)

Köpa begagnad kamera?
(OBS. Nedanstående är mina tankar och erfarenheter.)
I somras utnyttjade jag ett extrapris på Scandinavian Photo, i kombination med cashback från Sony, och fick en ny A7r2 för 14.990:-.
Samtidigt ville säljare (2 st.) på FS ha 15.000:- för en begagnad A7r2.
10:- är inte mycket pengar, men jag ville inte lägga till det för att få en begagnad kamera utan garanti.
Jag har läst en tråd på FS om en person som ville köpa en begagnad Canonkamera, men inte tyckte det var lönt, eftersom säljarna begärde alldeles för mycket.
A7-2 med kitobjektiv finns ofta med i Sonys kampanjer. Minns jag rätt så var priset typ 10.500:- vid senaste black friday.

Hoppas att jag uppfattat det min vän sa rätt.
Hoppas att det som framförts är vettigt, och att någon säger ifrån, ifall så inte är fallet.
 

Falumas

Aktiv medlem
Ditt råd är inte dåligt, men du försöker sälja in saker du hört i andra hand som en sanning. Tror att valet av just den kameran du rekommenderar är långt ifrån det enda som skulle passa TS.

Nu ville väl TS om jag förstår saken rätt ge möjlighet att i princip bara få kläderna på barnen i fokus och det tror jag kan bli svårt med ett kitobjektiv. Du får gärna utveckla hur du tänker på den punkten.

Tror faktiskt TS behöver en fullformatskamera med ett 85mm/f1.8 objektiv. Fotar hon då i en låg position kan hon uppnå sitt mål. Fullformatskameror och 85mm/1.8, vet jag att både Nikon och Canon har förmodligen Sony också. Om ljuset inte är jättedåligt kan hon dessutom klara sig med en några år gammal kamera.
 

martinot

Aktiv medlem
Undvik Canons och Nikons blixtsortiment. Det är ganska dyrt och ganska begränsat. Bättre att välja något Canon/Nikon/Sony/Fujifilm kompatibelt större blixtsystem som t.ex. Godox som har allt från små blixtar för enklare reportagebruk till avancerade studioblixtar med inställningsljus. De flesta av deras blixtar, oavsett storlek, kan radioutlösas så att du och dina barn slipper snubbla på sladdar. Radioutlösning fungerar bättre än ljusstyrda blixtar utomhus och det är ingen risk att styrljuset från blixutlösaren på kameran inte når fram t.ex för att det står någon reflexskärm, paraply, softbox eller annan ljusmodifierare i vägen. Dessutom blir det mindre sladdar att snubbla på.
Absolut att tredjepartsblixtar också kan vara vettiga alternativ för TS. Förutom CLS (fjärrstyrning via blixtstyrning på kameran) så kan man koppla de via radio med tillbehör (inte så dyrt, men kan ju klart vara smidigare att ha det inbyggt).

Finns många möjligheter. Håller dock med om att trådkoppla blixtar är normalt ointressant inte bara för TS, men för 99% av alla användare/tillfällen. Har nog själv inte gjort så på 40 år.
 

martinot

Aktiv medlem
TS har en Nex 5n att utgå från.
Mitt googlande gav att det är en APS-c kamera som inte har någon sökare.
70-200 "blir då" i praktiken 105-300mm.
Med ljusstyrka 2,8 blir objektivet både stort och tungt, och förhållandevis dyrt.
Rätt objektiv till den kameran?
Nej. Trist kamera utan sökare, daterad sensorteknik, dålig ergonomi och som du påpekar väldigt o-optimalt med tunga FF-objektiv på liten APS-kamera (som inte ens kan utnyttja lite mer än hälften av glaset).

Jag tror TS skulle få större glädje av en "riktig" och "modern" kamera; fullformat, elektronisk sökare, inbyggd bildstabilisering, etc.
Instämmer 100%.
 

Shilah4

Aktiv medlem
Undrar var TS tog vägen ? Blev hon ivägskrämd !?
Jag är absolut inte ivägskrämd 😊 jag läser alla kommentarer och är verkligen tacksam för alla era råd!

Jag har varit iväg och köpt ett 35 mm/1,8-objektiv från Sony. Testade det i butiken och har även idag kunnat testa lite snabbt utomhus. Funderade först på ett 50 mm men eftersom man måste stå längre ifrån tänkte jag att det kunde bli dumt när jag fotar inomhus. Vill även tillägga att jag testade sigmas 50 mm/1,4 på mitt kamerahus men det blev inte alls bra. Objektivet var så stort och tungt i förhållande till mitt lilla kamerahus att det inte gick att hålla i kameran på ett bekvämt sätt. Det blev nästan löjligt.

Jag är iallafall positivt överraskad av det objektiv jag har köpt! Jag var orolig att det inte skulle bli tillräckligt suddigt i bakgrunden men jag är faktiskt nöjd. Än så länge iallafall. Om jag känner mig själv kommer jag väl vill uppgradera mig sen men det känns som en vettig start för att lära mig mer.

Det är ju spridda skurar kring vad ni rekommenderar men många är ändå överens om att en fullformatskamera är det bästa för mig. Jag har tittat lite på begagnade kameror men som någon skrev så håller jag med om att en del är rätt dyra. Jag har absolut inte snöat in mig på Sony men ska absolut kika på A7 2 som många skrivit om. Hur pass mycket bättre är den än A7? Den kan man köpa ny ganska billigt.
Men innan jag bestämmer mig kommer jag nog vill klämma och känna på Canon och nikon också.
 
ANNONS