Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eos r. Hur går det? Tankar?

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Bra för stillbilder, tyvärr sämre för video

Nu har jag haft kameran tillräckligt länge för att kunna hantera den hjälpligt.
Om det finns problem så är det väl att det blir snurrigt att hantera min andra kamera, när man börjar leta efter knappar på fel ställe.

Jag gillar handhavandet. Skärmen, knappar och menyer. Den konstiga listen har jag stängt av.
Att sökaren inte hänger med vid rörliga bilder och följande fokus visste jag. Det går att leva med. Även att kameran beskär med cropfaktor 1,75 vid filmning i 4K visste jag när jag köpte den. Jag gillar det inte och det är synd på en annars mycket fin kamera att filmningen är eftersatt.

För stillbilder tycker jag att kameran får högt betyg.

Betydligt värre är, vilket jag inte var beredd på, den dåliga kvaliteten på video i full HD 1080. Det blev tyvärr en kalldusch efter första filmen i HD när bilderna på datorskärmen vid hemkomsten var väldigt oskarpa. Det är också en stor nackdel att man inte kan förstora videobilderna i kameran efter tagning för att kontrollera skärpan.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Nu har jag haft kameran tillräckligt länge för att kunna hantera den hjälpligt.
Om det finns problem så är det väl att det blir snurrigt att hantera min andra kamera, när man börjar leta efter knappar på fel ställe.

Jag gillar handhavandet. Skärmen, knappar och menyer. Den konstiga listen har jag stängt av.
Att sökaren inte hänger med vid rörliga bilder och följande fokus visste jag. Det går att leva med. Även att kameran beskär med cropfaktor 1,75 vid filmning i 4K visste jag när jag köpte den. Jag gillar det inte och det är synd på en annars mycket fin kamera att filmningen är eftersatt.

För stillbilder tycker jag att kameran får högt betyg.

Betydligt värre är, vilket jag inte var beredd på, den dåliga kvaliteten på video i full HD 1080. Det blev tyvärr en kalldusch efter första filmen i HD när bilderna på datorskärmen vid hemkomsten var väldigt oskarpa. Det är också en stor nackdel att man inte kan förstora videobilderna i kameran efter tagning för att kontrollera skärpan.
Lite intressant det här med video i full hd 1080. Jag har nog sett och läst allt som går att hitta kring R på nätet och jag vet att jag reagerat kring just inkonsekvensen som rör 1080p. Några tycker som du att kvaliteten är undermålig medan andra prisar den. Känns som att det ligger en hund begraven här. Jag filmar för lite för att kunna bedöma kvaliteten men det lilla jag spelat in har i mina ögon varit bra.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag tycker nog att RF-fattningen (54mm) är lite väl stor för APS-C så det kan finnas anledning för Canon att behålla EF-M (47mm).
Det skulle förvåna mig om Canon väljer att behålla EF på APS-C kameror. Canon vill ju sluta tillverka EF-objektiv.

Frågan är dock om det går att göra en adapter för RF-objektiv på EF-M-kameror. RF har registeravståndet 20mm medan EF-M har 18mm.
Allt går, men förmodligen inte att göra en som inte degraderar dom optiska egenskaperna.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Lite intressant det här med video i full hd 1080. Jag har nog sett och läst allt som går att hitta kring R på nätet och jag vet att jag reagerat kring just inkonsekvensen som rör 1080p. Några tycker som du att kvaliteten är undermålig medan andra prisar den. Känns som att det ligger en hund begraven här. Jag filmar för lite för att kunna bedöma kvaliteten men det lilla jag spelat in har i mina ögon varit bra.
Hunden heter Lumix. Den är mycket bättre för video, levererar klart bättre bildkvalitet vid filmning.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Metabones har tagit fram en Speedbooster för EF till RF.
Med 0,71 ggr förstoringen så blir cropfaktorn låga 1,24x och ljusstyrkan ökar 1 steg vid filmning i 4K med EOS R. Den kan bara användas för 4K (eller APS-C läge) eftersom bilden fortfarande beskärs.
Detta gör ju faktiskt att R-kameran blir mycket mer användbar för filmning.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Metabones har tagit fram en Speedbooster för EF till RF.
Med 0,71 ggr förstoringen så blir cropfaktorn låga 1,24x och ljusstyrkan ökar 1 steg vid filmning i 4K med EOS R. Den kan bara användas för 4K (eller APS-C läge) eftersom bilden fortfarande beskärs.
Detta gör ju faktiskt att R-kameran blir mycket mer användbar för filmning.
De kanske har plagierat en Canon EF till R adapter och stoppat i glas från sin Ultra-serie.
Canon borde göra något liknande.
Snart hänger väl Viltrox på och gör en billigare booster än Metabones.
 

BempaS

Aktiv medlem
Att sökaren inte hänger med vid rörliga bilder och följande fokus visste jag.

...det är synd på en annars mycket fin kamera att filmningen är eftersatt.

För stillbilder tycker jag att kameran får högt betyg.

Betydligt värre är, vilket jag inte var beredd på, den dåliga kvaliteten på video i full HD 1080. Det blev tyvärr en kalldusch efter första filmen i HD när bilderna på datorskärmen vid hemkomsten var väldigt oskarpa. Det är också en stor nackdel att man inte kan förstora videobilderna i kameran efter tagning för att kontrollera skärpan.
Jag upplever det annorlunda. Bilderna är bra men tycker inte den hänger med när det ska fotas action, panoreringar med serietagning typ. Du tycker att sökaren inte hänger med vid rörliga bilder (video menar du?) låter konstigt, har du uppdaterat till senaste firmware och vilken/vilka objektiv har du provat med?
Jag är nöjd med HD-kvaliteten till det enkla jag filmar, filmar mest i Canon Log Neutral och lägger till kontrast mm i datorn.
Framgår inte vilka inställningar du hade då du provade.
 

Bengf

Aktiv medlem
Hunden heter Lumix. Den är mycket bättre för video, levererar klart bättre bildkvalitet vid filmning.
Hunden !! köpte inte du en Panasonic filmkamera fick jag för mig
du skrev mycket om film ett tag i trådarna, visade på många olika
filminslag och tester, Canon kameror fick ofta tidigare kritik för att
vara lite softa vid 1080p, men det skall väl vara lite bättre med dom nya
M6II om jag fattat rätt.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag upplever det annorlunda. Bilderna är bra men tycker inte den hänger med när det ska fotas action, panoreringar med serietagning typ. Du tycker att sökaren inte hänger med vid rörliga bilder (video menar du?) låter konstigt, har du uppdaterat till senaste firmware och vilken/vilka objektiv har du provat med?
Jag är nöjd med HD-kvaliteten till det enkla jag filmar, filmar mest i Canon Log Neutral och lägger till kontrast mm i datorn.
Framgår inte vilka inställningar du hade då du provade.
Det är just action med stillbilder som jag också menar att kameran inte riktigt hänger med.(Jag skrev rörliga bilder men det skulle ju vara rörliga motiv)
HD-filmningen måste jag undersöka och testa vidare eftersom mina filmer hittills har varit väldigt oskarpa. Jag har inte provat log.
 
Senast ändrad:

J O Härnström

Aktiv medlem
Hunden !! köpte inte du en Panasonic filmkamera fick jag för mig
du skrev mycket om film ett tag i trådarna, visade på många olika
filminslag och tester, Canon kameror fick ofta tidigare kritik för att
vara lite softa vid 1080p, men det skall väl vara lite bättre med dom nya
M6II om jag fattat rätt.
Jo, Lumix GH5 är mycket bra på att filma. Fungerar även helt OK för stillbild.
EOS R är inte riktigt där än när det gäller videokvalitet.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jo, Lumix GH5 är mycket bra på att filma. Fungerar även helt OK för stillbild.
EOS R är inte riktigt där än när det gäller videokvalitet.
Ja nära på hela serien av GH kamerorna har utmärkt sig på video fronten, GH4/5 har länge varit ohotade vad gäller film, hittills är det bara Fujis X-T3 som anses likvärdig. Nya IDXIII ser ut som den också tagit ett par kliv på video fronten, så inte omöjligt att en EOS R II kommer att få fina video möjligheter.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Ja nära på hela serien av GH kamerorna har utmärkt sig på video fronten, GH4/5 har länge varit ohotade vad gäller film, hittills är det bara Fujis X-T3 som anses likvärdig. Nya IDXIII ser ut som den också tagit ett par kliv på video fronten, så inte omöjligt att en EOS R II kommer att få fina video möjligheter.
Nu på förmiddagen har jag roat mig med att jämföra olika bildstilar i HD 1080.
Först var det mulet med mjuk tonskala, sedan kom solen och levererade hög kontrast så det passade bra för några testserier.
Jag tycker att standard bildstil fungerade bra. Något överskärpt kanske och hög kontrast. Med skärpan sänkt något streck och kontrasten minskad ett par-tre streck så ser det bättre ut.
Naturlig och neutral bildstil var oskarp och svår att skärpa i redigeringen, kameran gör det bättre. Bildstil landskap liknar standard med gällare färgskala och skjuts i spenaten.

För min del så blir valet mellan Lumix GH5 och EOS R så här:

Vill jag ha både bra video och fina stillbilder så tar jag med GH5.
För bästa stillbilder och mindre krav på videofilmerna så tar jag med EOS R.
För bästa resultat både stillbilder och video så måste bägge kamerorna följa med ut.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Nu på förmiddagen har jag roat mig med att jämföra olika bildstilar i HD 1080.
Först var det mulet med mjuk tonskala, sedan kom solen och levererade hög kontrast så det passade bra för några testserier.
Jag tycker att standard bildstil fungerade bra. Något överskärpt kanske och hög kontrast. Med skärpan sänkt något streck och kontrasten minskad ett par-tre streck så ser det bättre ut.
Naturlig och neutral bildstil var oskarp och svår att skärpa i redigeringen, kameran gör det bättre. Bildstil landskap liknar standard med gällare färgskala och skjuts i spenaten.

För min del så blir valet mellan Lumix GH5 och EOS R så här:

Vill jag ha både bra video och fina stillbilder så tar jag med GH5.
För bästa stillbilder och mindre krav på videofilmerna så tar jag med EOS R.
För bästa resultat både stillbilder och video så måste bägge kamerorna följa med ut.
Nu har jag ingen aning om hur duktig du är på filma, om du jobbar med det professionellt osv. Men till att börja med så bör du väl filma i c-log för att få ut mest av kameran. Men har kollat lite på Youtube, har inte kameran (varken den eller GH5) men vad jag förstått så är video-kvaliteten riktigt bra.

Här kan du själv se, första videon jämförs GH5s och Eos R, sen är det lite andra kända folk på Youtube (vissa kan vara sponsrade av Canon, det ska jag ha osagt) testar Eos R och jag får inte det intrycket att den ska vara dålig på video, förutom att den saknar 120 fps i HD.

https://www.youtube.com/watch?v=9ThvN4C2nss (DSLR Video Shooter)
https://www.youtube.com/watch?v=7YA5zca7a3w (Malo_)
https://www.youtube.com/watch?v=jL7YojU2LFE (Armando Ferreira)
https://www.youtube.com/watch?v=wj7Fm68evbU (Peter McKinnon)
https://www.youtube.com/watch?v=wgDaxYD-nzo (Matti Haapoja)
 

gunnargren

Aktiv medlem
Den är inte dålig, men gh5 och z6 är strået vassare.
Ja, det är möjligt, har inte testat någon av dem. Men det är inte det intrycket jag läser av J O, utan då låter det som den är rent dålig.

Sen beror det lite på vad man kollar på. Autofokusen är betydligt bättre på Eos R än på GH5, Z6 har jag för mig har rätt ok autofokus, men har sämre koll på den.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag har läst det på fler ställen, har en kompis som har en och har inte märkt att den är dålig på det jag sett. Kan dock vara att jag bara fått se det som blivit bra.

Z6 har bra autofokus så länge den ser det som skall följas. Döljs det som skall följas för länge så tappar den fokusen. Där skall Sony och Canon vara bättre.
 

Bengf

Aktiv medlem
Långt tillbaka i tiden filmade jag en del med superåtta och senare med VHS-C kassetter, Filmning kräver lite annan planering än stillbild tycker jag, hur man rör sig och följer med kameran, på Pro-sidan kör man mycket manuell fokus, där kan ett träd som kommer i vägen få bli ur fokus en kort stund, varje scen planeras för sig. telefonerna har nog skämt bort oss en hel del med sitt större skärpedjup, man liksom bara sveper och kör, korta filmsnuttar med gamla A77 som hade hygglig autofokus så valde man inte in scener där större saker kom i vägen hela tiden.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Canon och Nikon har haft några tuffa år med många svåra beslut. Canon säger att de ska fortsätta med ef-m men samtidigt händer ingenting spännande inom det objektivprogrammet. Jag skulle gissa att det kommer aps-c hus med RF-fattning vad det lider. RF objektiven har ju glas för det. Eller har du läst något som talar emot?

Förhoppningsvis blir kommande högupplösta hus mångsidigt som a7riv. Det har ju ryktats om 83 eller 75mp och då blir det ju många pixlar kvar i aps-c läge. Priset för huset lär dock inte hålla aps-c nivå :).
Stämmer ryktet så var jag rätt på det :)

https://www.canonrumors.com/its-been-a-while-but-an-aps-c-equipped-eos-r-body-gets-another-mention-cr2/
 
ANNONS