Annons

Bok om studiofotografering??

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Sandberg

Aktiv medlem
Hej,

är det någon som har tips på en bra bok om studiofotografering med EXEMPEL på olika ljussättningar etc så här inför jul?? Alltså mer en lärobok om ljussättningar med blixtar och lampor, som tar upp klassiska porträtt-ljussättningar mm men som passar en fotograf som är verksam inom mode och beauty. Jag har både gått fotoskola samt assisterat och jobbat i ett antal år. Så visst kan det vara bra med en bok som tar upp en del grundläggande fakta men främst en som kan ta en vidare och ge en nya ideer och ta en vidare..

//A
 

pettisson

Aktiv medlem
Jag har boken för dig!

Photographing people

ISBN 294037807X
ISBN-13 9782940378074

Förlag Rotovision.

Den är på 250 sidor och visar en massa bilder och till varje bild ser man exakt vad för utrustning som använts och hur blixtarna stått.

Jag gillar den väldigt mycket
 

kidroyale

Aktiv medlem
Photographing People är bra, riktigt omfattande.

Vill du ha mer prat om alla upptänkliga saker en fotograf inom mode och sånt kan behöva kunna rekommenderas "Pro Digital Fashion Photography".

Trevlig typ som går igenom det mesta, så vissa saker kanske känns självklara (grattis) medan andra delar kanske lär dig något nytt.

Själv har jag köpt lite för många böcker som inte tillför något trots att de har diagram och specifikationer, men minns inte titlarna just nu. Det som jag tycker fungerar hyfsat som bedömning är hur gammal boken är, vissa böcker kanske är tidlösa, men som regel åldras inte den här typen av böcker vidare bra.

Amazon och deras relaterade böcker tycker jag brukar ge lite bra tips.

Är det ljussättningsdiagram du är ute efter har jag gjort rätt många på min blogg, fast det är mer porträtt än mode.

Ska nog gå igenom alla mina böcker och göra en slags massrecension en vacker dag. Återkommer.
 
Jag har inte läst den, bara bläddrat, men tror att Christopher Grey's Master Lighting Guide for Portrait Photographers kanske är vad du letar efter.
 
ANNONS