Annons

Tolka ordet "Gnista"

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrik.lerneryd

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag ska söka in till Nordens fotoskola, och en av uppgifterna är att tolka ordet "Gnista"
Jag har varit och fotograferat rullstols rugby, en äldre man som går på njuravdelningen på ett sjukhus här i göteborg, försökt få kontakt med någon typ av grupp som anordnar demonstrationer.

Men jag skulle väldigt gärna vilja höra vad ni tänker på när ni hör ordet gnista, hur skulle ni tolka det? Känner att jag har kört fast lite och hade vart kul att höra andras tankar och ideér.

MVH Fredrik.
 

HÅHÅ

Aktiv medlem
Det kan exempelvis ”slå gnistor” mellan två människor, både kärleksgnistor och ilska
Du hittar säkert personer i din omgivning, som du kan fånga på bild.

Kvällstid i mörker:
Förr i världen tände man eld med hjälp av gnistor. Det finns speciella stavar man slår
mot stål/järn för att tända vildmarks eldar.
Gör en brasa i skogen en kväll och låta brinna nästan slut, släng på mer ved – mycket effektfullt.
Lite andefattigt kanske vore att skruva ut tändstiftet på en moped/mc och lägga det på topplocket och köra startmotorn..
Lycka till
HÅHÅ
 

ROYSAN

Aktiv medlem
Gnistans betydelse för trafiken som HÅHÅ var inne på. Bilar körs på gnistor och har en mycket stor betydelse för människan.
För humanisten handlar gnista om mänslig gnista, lust energi, jävlar annama.
För teknikern tändstiftet.
Åska är gnista i lite större omfattning.
Som radiointresserad tekniker tänker jag på Gnistsändare.
En av våra första trådlösa kommunikationsmedel, med Gniständ Morsetelegrafi.
Hur mycket kommunikation människor emellan har betytt, och betyder är en stor sak. Där då Gnistsändaren var den första att överbrygga långa avstånd utan tråd.
Var får man tag på en gnistsändare då? Bra fråga, man kansked det går att hitta någon... som samlat en sådan.
Och än i dag kommunicerar människor med telegrafi, fjärrskrift idag kallat SMS. Vandrandes på gatorna med huvet ner och tummen på tangentbordet.
I Ludvika kunde man se gnistor av modell större vid deras högspänningslabb, för kraftöverföring. Stora kraftledningar som vöer för vår livsviktiga elenergi.
I skolans fysiksal fanns en induktionsmaskin som "gned" fram gnistor som fick håret att resa sig.
På verkstaden står en man och slipar så gnistorna sprutar.
Billackeraren slipar så gnistor yr.
Tomtebloss alstar gnistor, även när den späda Lucian med ljus i hår går.




de
Roy
 

larsev

Avslutat medlemskap
Ett ställe där det slår gnistor är vid Världsarvet Grimeton Radiostation under sändning.
Väl värt att åka dit och titta och fota.
Se http://www.grimeton.org/

Jag antar att ROYSAN (SM4FPD) har varit där
73 de EH snart SA6??? under SM6XNO handledning.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Hej!
Jag ska söka in till Nordens fotoskola, och en av uppgifterna är att tolka ordet "Gnista"
Jag har varit och fotograferat rullstols rugby, en äldre man som går på njuravdelningen på ett sjukhus här i göteborg, försökt få kontakt med någon typ av grupp som anordnar demonstrationer.

Men jag skulle väldigt gärna vilja höra vad ni tänker på när ni hör ordet gnista, hur skulle ni tolka det? Känner att jag har kört fast lite och hade vart kul att höra andras tankar och ideér.

MVH Fredrik.
Du kommer komma in på utbildningen med ett sånt engagemang!
 
ANNONS