Annons

Hur viktigt är Bildstabilisator?

Produkter
(logga in för att koppla)

joshe-94

Avslutat medlemskap
Funderar starkt på att köpa ett Pana AF 25/1.4 från scandinavian photo http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=12502938

Den saknar tyvärr bildstabilisator, och då undrar jag, som mest kommer filma med objektivet, är det nödvändigt att ha O.I.S? Finns det något alternativ isåfall?
Med en sådan brännvidd så är väl bildstabilisator helt onödigt? Går det ens att få tag på ett 25mm med IS/VR? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Joshua
 

apersson850

Aktiv medlem
Ska man filma, och någon ska njuta av att se alstret, ska kameran sitta på stativ eller nåt likvärdigt ändå. Så jag ser inte behovet av stabilisering som stort.
 

michaelpg

Medlem
Joshe - det undrar jag också, om det finns på "50mm" ??

apersson - Bildstabilisator är sjukt bra att ha även på stativ (vid rörliga bilder)
 

peter schwartz

Aktiv medlem
Det här är iofs väldigt "of topic" (ta inte illa upp är du snäll). Men är inte ett manuellt objektiv med adapter lite mer intressant om du ska filma? -har inte provat filma med autofokus själv, men kan tänka mig att det är en mardröm.....Ett konica 50mm f1.4 med adapter kan du säkert hitta för en bråkdel av priset. Eller om du vill lägga mer(ca tusen kronor mer på pixmania), så funkar ju voigtländer 25mm f0.95. -Kanske inte grymt skarp på f0.95, men vissa tycker det är en fördel vid film.

Annars finns ljusstarka pentax/cosmicar cctv objektiv som verkar passa pana väldigt bra. Har sett på Ebay att det finns färdig moddade för pana!

I mitt inlägg finns inget skrivet om hur viktigt bildstabilisator är vid film, ska jag säga vad jag tror så är svaret; Tror inte det påverkar det minsta. Bildstab är nog mest för fotografering med långa (men korta i förhållande till film) slutartider för att få skarpa bilder. Dvs filmande kräver stativ eller stadig hand.
 

michaelpg

Medlem
Peter:

Jag filmar en del sport faktiskt, eller rättare sagt sportbilder till inslag. Då är bildstabilisatorn rätt behändig, speciellt när man kommer upp i 100mm (har 14-140). Men frågan är om jag kommer der behövs IS på en så kort lins. Eller AF för den delen!
(det gör inget att du var of topic, tyckte det var relevant och intressant ändå!)

Är det någon här som har provat att filma med en adapter?
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Bildstabilisator är ovärderligt på längre brännvidder, 150mm och uppåt. Sen om tex kamerahuset är svårt att hålla på ett bra sätt, tex min D5000 lyckas jag aldrig hålla still när jag fotar, det blir ofta skakningsoskärpa, även på typ en 1/60 dels med fast 35mm (50mm eq) Men med min D3 blir det skarpt ner till 1/15 del när jag kör 50mm objektiv.
På D5000 hade alltså inbyggd bildstabilisator varit önskvärt, pga att kameran inte ligger bra i handen och är aningen för lätt.
 
ANNONS