Annons

Fråga eller inte fråga motivet vid gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
På vilket sätt gjorde han inte det?
Det vet jag inte, det beror kanske på vad han fotograferade. Om säkerhetspolisen har rätt enligt lag i Israel att begära att bilder raderas, vilket inlägget kunde antyda, så frågade jag bara om fotografen anser att han inte behöver följa det landets lag. Vilket han sedan svarade på. Fler frågor? :)
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Du tycker inte du behöver följa lagen i det land du befinner dig i då?
Det här var rent ut sagt tramsigt. Det står ju faktiskt regler och lagar. När man är i en situation där det är stor risk att man misshandlas eller värre, eller att ens egendom tas i beslag, då handlar man ofta annorlunda än när situationen är neutral. Att radera från ett minneskort på uppmaning för att sedan återställa bilderna kan vara ett enkelt sätt att tona ner situationen på plats utan att argumentera. Det har inget med lag att göra, enbart att man är rädd om sitt skinn.

Svensk säkerhettjänst har utbildning på området och är väldigt noga med att ingenting får raderas; de ska omedelbart beslagta utrustningen om de misstänker att det finns olovliga bilder där. Sedan ska den lämnas tillbaka om det visar sig att inga såna bilder fanns. Man vet helt enkelt att "raderat" inte betyder att data har tagits bort.

Men om jag står inför en adrenalinstinn herre som har pistol, så käftar jag inte.
 

Anders Östberg

Guest
Verkar vara en del ömma tår här, men det är väl för att fotografens rätt hos en del alltid står över både lagar och sociala regler, vilket den här tråden illustrar rätt bra.

Som jag skrev ovan, det kan ju bero på vad som fotograferades. Säkerhetspolisen kanske vet något som du inte vet om vad som är lämpligt att fotografera, kanske det är ett skyddsobjekt i närheten t.ex.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Den misstänkte med jackan över huvudet.
Varsågod: fotografera

Den arroganta kvinnan med prada väska som pratar i mobil brevid den hemlösa, som sträcker fram handen för att inte bli sedd med den hemlösa av ren fåfänga.
Varsågod: fotografera (du kan inte veta vad hon egentligen menar med sin gest)

Den asfulla kändisen som precis ramlat i busken och skriker "Sluta fota, vet ni inte vem jag är!".
Varsågod: sluta fotografera. Prata gärna med kändisen om saken när han har nyktrat till. Om så önskas raderar du bilderna.

De sörjande föräldrarna brevid sin döda lilla flickas kropp som skriker att man ska gå därifrån.
Varsågod: gå därifrån

De drickande minderåriga som i skär skräck att föräldrarna ska se bilden någonstans springer åt alla håll.
Varsågod: fotografera

Någon som säger "ja det går bra" men sen ändar sig och ropar efter pappa.
Varsågod: prata med motivet och dess ombud (pappan). Vill de att bilderna ska raderas så gör du det

Den rika affärsmannen som precis köpt ett blåsjobb och skriker att han ska döda en om bilden kommer ut.
Varsågod: låt bli att publicera bilderna (om det inte handlar om bevis i en rättegång, då du stämmer honom för olaga hot)

Huliganerna som börjar kasta sten mot en.
Varsågod: spring därifrån för att slippa få stenar på dig

Vart tycker ni att vi drar gränsen för "medmänsklighet" inom gatufoto?

Menar vissa i den här tråden alltså att för få dokumentera livet i allmänhet, så ska man bara göra det om livet i allmänhet a) inte vet om det b) är med på det?

Sorry, men det resonemanget kan jag aldrig köpa. och jag håller inte ens på med gatufoto...
Det var ganska enkelt att principiellt besvara alla dina olika frågeställningar.
Så länge vi behandlar varandra med respekt och omtanke så går det alldeles utmärkt att fotografera, och även publicera.

Petter ...
 

hornavan

Aktiv medlem
Det vet jag inte, men inlägget kunde tolkas så. Om säkerhetspolisen har rätt enligt lag i Israel att begära att bilder raderas så frågade jag bara om fotografen anser att han inte behöver följa det landets lag. Vilket han sedan svarade på. Fler frågor? :)

Erland har rätt, jag bröt inte mot någon lag, jag fotade bilar i hamnen i Eilatt och säkerhetspolisen trodde att jag fotograferade själva hamnen och DET är inte tillåtet, men man diskuterar inte med israeliska säkerhetspolis när det är 40 grader varmt, även om man vet att man har rätt.
Bifogar ett ”bevis”
 

Bilagor

themajk

Aktiv medlem
[svaren]

Det var ganska enkelt att principiellt besvara alla dina olika frågeställningar.
Så länge vi behandlar varandra med respekt och omtanke så går det alldeles utmärkt att fotografera, och även publicera.

Petter ...
Ok, så du dömer alltså ut pressfotografer, krigsfotografer och gatufotografer och tycker att de inte ska göra sina jobb pga personen på bilden inte vill vara med...
 

Anders Östberg

Guest
Erland har rätt, jag bröt inte mot någon lag, jag fotade bilar i hamnen i Eilatt och säkerhetspolisen trodde att jag fotograferade själva hamnen och DET är inte tillåtet, men man diskuterar inte med israeliska säkerhetspolis när det är 40 grader varmt, även om man vet att man har rätt.
Bifogar ett ”bevis”
Då hade jag kanske lite rätt också då och polisen hade anledning att ifrågasätta ditt fotograferande. Hade du visat bilderna hade du kanske fått behålla dom?
 

levitte

Aktiv medlem
Säg att det blir en stor fluga med fotografering, varje gång du går på stan så är du medveten om att du är med på minst 10 porträttliknande bilder. Dessa bilder hamnar sedan på en social sida där du kan söka efter bilder på position, tid och namn på personer på bilderna. Tror du inte lagen ändras då?
Det sker redan idag, och en del personer hamnar då på bild i lite gammaldags (lo-fi) sociala medier, typ dagstidingar och skvallerpress...

Mvh,
Richard
 

Matte_J

Aktiv medlem
Kan man inte vända på resonemanget då?
Är det en kränkning att inskränka på yttrandefriheten?
Kanske, men kan du inte ta det i en egen diskussionstråd? Att fotografera privatpersoner som inte vill vara med på bild har som sagt inget som helst med yttrandefrihet att göra. För dig och andra som verkar ha missuppfattat vad begreppet står för bifogar jag ett citat ur FN:s deklaration om yttrandefrihet:

"Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser"

Det har alltså inget med hobbyfotografi att göra, lika lite som att jag kan åberopa yttrandefriheten om jag vill fiska i havet eller den som vill köra modellflygplan över en äng kan göra det.

Kan vi sluta tjata om yttrandefrihet i denna tråd nu tack!
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Kanske, men kan du inte ta det i en egen diskussionstråd? Att fotografera privatpersoner som inte vill vara med på bild har som sagt inget som helst med yttrandefrihet att göra. För dig och andra som verkar ha missuppfattat vad begreppet står för bifogar jag ett citat ur FN:s deklaration om yttrandefrihet:

"Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser"

Det har alltså inget med hobbyfotografi att göra, lika lite som att jag kan åberopa yttrandefriheten om jag vill fiska i havet eller den som vill köra modellflygplan över en äng kan göra det.

Kan vi sluta tjata om yttrandefrihet i denna tråd nu tack!
Nej, precis tvärtom. Du har missuppfattat texten i artikel 19 av den allmänna deklarationen om mänskliga rättigheter. Hobbyfotografi är inte undantaget, och fotograferandet och publiceringen är sätt att "söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel".
 

ztenlund

Aktiv medlem
Framöver kan man också tänka sig att PUL kommer att sätta käppar i hjulet för oss. De flest av oss fotograferar digital. Vi lagrar bildfilerna på hårddiskar. Många av oss använder något system för att sortera och kategorisera bilderna. Vi håller attså ett dataregister med personuppgifter. Vissa bilder publicerar vi på nätet. Snart kommer det programmvara som med säkerhet kan jämföra bilder och med säkerhet identifiera likheter mellan personer på olika bilder. Snart måste vi alltså söka tillstånd hos myndighet för att lagra våra bilder. ("snart" i relation till fotografins och datateknikens historia)
Nja, du har nog inte läst PUL ( http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980204.htm )

PUL sa:
Undantag för privat behandling av personuppgifter

6 § Denna lag gäller inte för sådan behandling av personuppgifter som en fysisk person utför som ett led i en verksamhet av rent privat natur.

Förhållandet till tryck- och yttrandefriheten

7 § Bestämmelserna i denna lag tillämpas inte i den utsträckning det skulle strida mot bestämmelserna om tryck- och yttrandefrihet i tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen.
Bestämmelserna i 5 a, 9-29 och 33-44 §§ samt 45 § första stycket och 47-49 §§ skall inte tillämpas på sådan behandling av personuppgifter som sker uteslutande för journalistiska ändamål eller konstnärligt eller litterärt skapande. Lag (2006:398).
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Kanske, men kan du inte ta det i en egen diskussionstråd? Att fotografera privatpersoner som inte vill vara med på bild har som sagt inget som helst med yttrandefrihet att göra. För dig och andra som verkar ha missuppfattat vad begreppet står för bifogar jag ett citat ur FN:s deklaration om yttrandefrihet:

"Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser"

Det har alltså inget med hobbyfotografi att göra, lika lite som att jag kan åberopa yttrandefriheten om jag vill fiska i havet eller den som vill köra modellflygplan över en äng kan göra det.

Kan vi sluta tjata om yttrandefrihet i denna tråd nu tack!
Handlar väl om respekt, yttrandefrihet är baserad på respekt till alla att göra sig hörd både i tal, skrift och bild.

Edit: märk väl att jag inte nämnde den moraliska aspekten eller fotografens rättigheter utan om den enskilda människans yttrandefrihet som är del av vår grundlag och många andras nationer.

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 

Matte_J

Aktiv medlem
Nej, precis tvärtom. Du har missuppfattat texten i artikel 19 av den allmänna deklarationen om mänskliga rättigheter. Hobbyfotografi är inte undantaget, och fotograferandet och publiceringen är sätt att "söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel".
Om jag inte ser fel så är det exakt samma text som jag citerade. Och att sprida upplysningar, tankar och idéer har kanske en lite vidare betydelse än att just du ska ha rätt att trampa på privatpersoner med din kamera. Tvärtom ser jag det som att det är folk som missbrukar/överutnyttjar rättigheter som kommer att se till att de inskränks. Och det är ju precis vad som håller på att hända nu; de där kräken som fotograferar nakna flickvänner eller kändisar i deras egen trädgård håller ju på att tvinga fram ny lagstiftning runt fotograferande nu och rätt vad det är så åker barnet ut med badvattnet. Precis som att de som arrangerar kommersiella gruppresor i naturen med allemansrätten som sköld kommer att tvinga fram modifikationer av den. Med risken att vi som inte missbrukar allemansrätten drabbas.

Kan du redogöra lite närmare för vilka viktiga idéer och hur du upplyst andra med bilder som du tagit på folk mot deras vilja? Det vore spännande att se exempel på din viktiga verksamhet som inte får hindras av något så banalt som respekt för den privata sfären.
 

Matte_J

Aktiv medlem
Handlar väl om respekt, yttrandefrihet är baserad på respekt till alla att göra sig hörd både i tal, skrift och bild.

Edit: märk väl att jag inte nämnde den moraliska aspekten eller fotografens rättigheter utan om den enskilda människans yttrandefrihet som är del av vår grundlag och många andras nationer.
Men hur gör du dig hörd genom att fotografera någon? Blandar du inte ihop publicering med fotografering nu? Och det var väl fotografering vi diskuterade?
Och varför och hur exkluderar du min rätt att uttrycka mig genom mitt fiske? Eller genom att spela elgitarr var och när jag vill? Med din vida definition av yttrandefrihet har ju alla rätt att göra allting - överallt, närsomhelst och hursomhelst.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Men hur gör du dig hörd genom att fotografera någon? Blandar du inte ihop publicering med fotografering nu? Och det var väl fotografering vi diskuterade?
Och varför och hur exkluderar du min rätt att uttrycka mig genom mitt fiske? Eller genom att spela elgitarr var och när jag vill? Med din vida definition av yttrandefrihet har ju alla rätt att göra allting - överallt, närsomhelst och hursomhelst.
Öhh va? Fiske? Jag diskuterar frågeställningen i tråden. Fiska du vad du vill, här väl inget med yttrandefrihet att göra. Bara du har fiskekort är nog ägaren nöjd.
Yttrandefrihet enligt dig då är rätt att mörda folk? Om man läser det sista du skrev.



/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Intressant att du inte tycker att man "får" plåta en full kändis men att det är helt okej att plåta fulla 15-åringar. Skulle tro att det är ganska många som inte håller med om den "enkla" avvägningen.
I det hypotetiska exemplet bad kändisen att fotograferandet skulle upphöra, medan tonåringarna bara sprang omkring.
Mitt svar utgick alltså från att den ena personens tydliga begäran/önskan.
Det hade ingenting med kändisskap eller ålder att göra

EDIT: alltså precis vad hela den här tråden handlar om. Hur vi ska agera om någon ber oss att inte fotografera, att radera bilder, att inte publicera, osv.


Petter ...
 
ANNONS