Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel bländare med Voigtländer 40/2 för Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag bytte nyligen till mig mitt andra exemplar av detta trevliga objektiv. Emellertid har jag efter ett par dagars användande upptäckt ett skumt fel. Objektivet är utrustat med en CPU som gör att kameran vet vad det är som sitter frampå, och därmed ställer man också bländaren från kameran istället för genom att vrida bländarringen.

Det tråkiga är att bländaröppningen inte stämmer med det valda bländarvärdet. Från f/2 till f/2,5 händer ingenting. F/2,8 på kameran motsvarar kanske f/2,2 i verkligheten, det vill säga bländarbladen börjar preciiiiis titta fram i strålgången. Vidare nedbländning "ligger efter" med nånstans kring 0,7 till 1 steg vilket resulterar i överexponering om man inte plåtar vid f/2.

På något vis är alltså CPU:n felprogrammerad. Därtill finns en skum bugg som gör att objektivet bländar ner till minsta öppning vid live view. Så, min lösning var att helt sonika skruva bort CPU:n och använda objektivet helt manuellt, vilket funkar utmärkt.

Är det någon som känner igen det här eller vet hur man kan åtgärda det?
 
ANNONS