Annons

Större bilder i forumen

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Nu när bildstorleken överlag har ändrats till det bättre, kan man inte tänka sig att samma gränser gäller för forumen? De är större än förut, men fortfarande pluttiga. Ett exempel på hur det ställer till besvär är när nybörjare undrar vad det är för fel på deras utrustning och det är helt omöjligt att avgöra på grund av för liten bildstorlek. Eller när man i största allmänhet vill visa exempel på hur viss utrustning beter sig. Då måste man i dagsläget länka till bilder på andra platser.

Jag tror inte att det kommer ta särskilt mycket plats heller, för det postas inte direkt många bilder i forumen. Men det skulle göra forumen mycket, mycket bättre. De handlar ju trots allt om fotografi, och de flesta fotoforum runt om på nätet tillåter stora bilder.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag är inte riktigt med på varför det skall vara stora bilder i forumet, vi är ju en fotosajt där vi vill ha bilder i bilddelen. Där har man perfekta möjligheter att visa upp bilder stort och det är lätt att kommentera. Man kan ha bilder som ligger i foldrar som bara syns på sin profilsida. Vi har grupper för folk som vill dela bilder inom ett visst ämne/teknik/kategori etc. Grupperna visas på profilen och det är lätt att hitta vidare genom det. Där finns klotterplank och andra funktioner för att prata inom den lilla gruppen. Vi har inget större incitament att uppmuntra stora bilder i forumen när allt detta finns. Vi har inte heller intresse av att man skippar plusmedlemskap om samma möjligheter finns i forumet gratis.

Vill man diskutera problem med kamera så är det väl enklast att beskära ner bilden till 800px bredd/höjd. Eller så laddar man upp den i sin profil och länkar.

Tycker inte heller att fotosajter med nyheter/bilder/forum som huvuddelar har stora bilder i forum. På sajter som bara är forum så stämmer det kanske.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag tycker inte det ena behöver utesluta det andra.

Man kan väl mycket väl ha kvar nuvarande funktionalitet utanför forumen och ge något bättre möjligheter i forumen.

Jag tycker hela sajten skulle kännas mer levande om även forumen innehöll mer bilder. Visst finns det en risk i att bildkritik skulle efterfrågas i forum-delen istället för i den nuvarande bildvisningen men skulle det egentligen vara något problem? Idag är kommentarerna på bilder ganska "tråkiga" tycker jag och om diskussioner om bilder istället fördes i forumdelen skulle det bli livligare debatt tror jag.

Förstår hur ni tänker, men lite nytänk kanske skulle liva upp?
 

Makten

Aktiv medlem
Jag är inte riktigt med på varför det skall vara stora bilder i forumet, vi är ju en fotosajt där vi vill ha bilder i bilddelen.
Just det, FS är en fotosajt. Och just därför borde även forumen anpassas för bilder, tycker jag. Hur gör man om man vill diskutera specifika bilder till exempel? Det går inte i dagsläget utan att länka till dem från andra platser.

Själv är jag helt ointresserad av att titta på folks bilder utan att kunna diskutera, och jag ser inte kommentarer under en specifik bild som en diskussion. Det blir istället som att ha en egen forumtråd för en enda bild, som ytterst få kommer att läsa och bry sig om.

Fundera gärna på vilka andra fotoforum som INTE tillåter stora bilder i forumtrådarna. Jag kan inte komma på ett enda:)

Edit: Jag menar alltså inte att forumlayouten måste ändras. Det räcker med att man kan klicka på en bild i en tråd och få se den i full storlek. Som det är nu så är full storlek skitliten.
 

peranders

Aktiv medlem
Ni glömmer bort att flertalet betalar inte en spänn för detta. Lagringsutrymme kostar pengar men kanske ännu viktigare bandbredd. Jag har själv däremot inget emot att kunna ladda upp feta bilder.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Just det, FS är en fotosajt. Och just därför borde även forumen anpassas för bilder, tycker jag. Hur gör man om man vill diskutera specifika bilder till exempel? Det går inte i dagsläget utan att länka till dem från andra platser.

Själv är jag helt ointresserad av att titta på folks bilder utan att kunna diskutera, och jag ser inte kommentarer under en specifik bild som en diskussion. Det blir istället som att ha en egen forumtråd för en enda bild, som ytterst få kommer att läsa och bry sig om.

Fundera gärna på vilka andra fotoforum som INTE tillåter stora bilder i forumtrådarna. Jag kan inte komma på ett enda:)

Edit: Jag menar alltså inte att forumlayouten måste ändras. Det räcker med att man kan klicka på en bild i en tråd och få se den i full storlek. Som det är nu så är full storlek skitliten.
Kunde inte ha formulerat det bättre själv
+1
 

Makten

Aktiv medlem
Ni glömmer bort att flertalet betalar inte en spänn för detta. Lagringsutrymme kostar pengar men kanske ännu viktigare bandbredd. Jag har själv däremot inget emot att kunna ladda upp feta bilder.
Bilderna tar ju inte mer plats i forumen än i bilddelen. Och om det är så kinkigt med kostnaden så får man väl lägga till nån reklambanner när bilden förstoras, eller liknande. Det finns massor av bildtjänster som är helt gratis men som tillåter gigantiska bilder. Inte för att jag vet hur det går till, men jag har en känsla av att det inte är lagringsutrymmet som kostar mest.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Just det, FS är en fotosajt. Och just därför borde även forumen anpassas för bilder, tycker jag. Hur gör man om man vill diskutera specifika bilder till exempel? Det går inte i dagsläget utan att länka till dem från andra platser.

Själv är jag helt ointresserad av att titta på folks bilder utan att kunna diskutera, och jag ser inte kommentarer under en specifik bild som en diskussion. Det blir istället som att ha en egen forumtråd för en enda bild, som ytterst få kommer att läsa och bry sig om.

Fundera gärna på vilka andra fotoforum som INTE tillåter stora bilder i forumtrådarna. Jag kan inte komma på ett enda:)

Edit: Jag menar alltså inte att forumlayouten måste ändras. Det räcker med att man kan klicka på en bild i en tråd och få se den i full storlek. Som det är nu så är full storlek skitliten.
Foto.no ligger väl geografisk närmast. Flickr? 500px?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Bilderna tar ju inte mer plats i forumen än i bilddelen. Och om det är så kinkigt med kostnaden så får man väl lägga till nån reklambanner när bilden förstoras, eller liknande. Det finns massor av bildtjänster som är helt gratis men som tillåter gigantiska bilder. Inte för att jag vet hur det går till, men jag har en känsla av att det inte är lagringsutrymmet som kostar mest.
Ja förstår förslagen men samtidigt så är det ju klockrent med bilder och diskussion under en bild. Det är ju precis hela bilddelen bygger på och som vi lagt ner massor med tid på.

Den största skillnaden är väl att man i en tråd kan lägga till en ny bild.
 

afe

Aktiv medlem
Det är just det där med flera bilder i diskussionen som saknas. Finns massor av trådar där man ska t.ex. fortsätta med en bild på nästa bokstav och dylikt, och de blir lite trista med så små bilder som det är nu.
 
ANNONS