Annons

Hur få dovare/blekare bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

tesaina

Ny medlem
Jag som egentligen är av den gamla skolan och föredrar analog fotografering skulle nu vilja utveckla mig inom digitalt. Tycker bilder som är lite dova i färgerna, nästan lite blekta, är hur snyggt som helst och skulle så gärna vilja uppnå samma resultat själv. Men hur?? Kan ju bli helt snurrig av alla inställningar som finns i en digitalkamera och behöver en liten knuff i rätt riktning.=)
Löser jag det med enbart kamerainställningar eller behövs det också typ Lightroom? Kanske både och? Ser mig själv som rätt grön på digitalfotografering så tips uppskattas!=)

Se bildexempel nedan. Det är ett sånt uttryck jag är ute efter.
 

Bilagor

pellepiano

Aktiv medlem
Om du nämner vilken kamera du har får du säkert mer specifika svar, då de flesta moderna digitala kameror har har inbyggda stilar att välja mellan, när man bara kör jpg-bild. Och inställningar för färgmättnad, färgfilter mm

Mest kontroll får man i tex Lightroom eller andra RAW - program. Eller andra redigeringsprogram.
 

b1967

Aktiv medlem
Fota gärna i RAW, men oavsett så redigera bilderna i LR eller Camera Raw och dra ner färg-lystern så får du mattare färger. Sen får du säkert pilla med lite annat också för att få det som bilderna du visar. Men börja med att minska lystern på färgen.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Fotar du raw så händer inte ett skit i bilden när du drar in den i datorn.
OM du inte använder tillverkarens egen programvara.
Däremot i jpeg så spelar kamerans inställningar roll.
 

llge

Aktiv medlem
Gör ett svartvitt lager och blanda sedan färg å s/v så borde du få nåt åt detta hållet.

lg
 

snap01

Aktiv medlem
Fotar du raw så händer inte ett skit i bilden när du drar in den i datorn.
OM du inte använder tillverkarens egen programvara.
Däremot i jpeg så spelar kamerans inställningar roll.


Du kan lägga på samma kamera profil som du får på jpg i camera raw. Ovanför texten grundläggande så har du en symbol på kamera där under ligger tex Nikon o fuji kamera profiler om du använder deras kameror. Du väljer tex profilen velvia för fuji kameran då läggs den automatiskt på alla dina raw bilder på ditt kort på en gång.

Om du tex använder fujis kamera så behöver du aldrig tänka på vilken (film) du valt i kameran för du kan välja vilken som helst i camera raw konv i efterhand. Du får oftast ett revligt utgångsvärde med deras (film) o när du öppnar bilden så kan du finjustera den i raw konv o spara den som den nya camera raw inställningen.

så oavsett du kör jpg eller raw så kan du få profilen på alla dina bilder.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Du kan lägga på samma kamera profil som du får på jpg i camera raw. Ovanför texten grundläggande så har du en symbol på kamera där under ligger tex Nikon o fuji kamera profiler om du använder deras kameror. Du väljer tex profilen velvia för fuji kameran då läggs den automatiskt på alla dina raw bilder på ditt kort på en gång.

Om du tex använder fujis kamera så behöver du aldrig tänka på vilken (film) du valt i kameran för du kan välja vilken som helst i camera raw konv i efterhand. Du får oftast ett revligt utgångsvärde med deras (film) o när du öppnar bilden så kan du finjustera den i raw konv o spara den som den nya camera raw inställningen.

så oavsett du kör jpg eller raw så kan du få profilen på alla dina bilder.
Alltså kan du inte få in kamerans inställningar i Adobes programvaror.
Att jag kan göra vad jag vill i efterbhendlingen är en annan sak men det påverkas inte om jag ändrar i kameran.
 

snap01

Aktiv medlem
Alltså kan du inte få in kamerans inställningar i Adobes programvaror.
Att jag kan göra vad jag vill i efterbhendlingen är en annan sak men det påverkas inte om jag ändrar i kameran.
det är exakt samma utseende du har på jpg som på raw filen när du tar upp profilen under kamerfliken för tex fuji o nikon. Har du provat själv?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Så du påstår att om jag ändrar värdena i kameran till ngt helt annat så kommer raw-filen i LR att få ett annat utseende?
 

snap01

Aktiv medlem
Så du påstår att om jag ändrar värdena i kameran till ngt helt annat så kommer raw-filen i LR att få ett annat utseende?
jag testade o drog på dels mer färgmättnad på en bild sedan la jag sepia toning på bilden o sedan valde jag fuji profil på velvia film i raw konv o dom ändringar jag gjorde följde med så bilden blev en sepia på fujis velvia profil.

se bild där ser du att jpg ser exakt ut som raw samt att en bild har mer färgmättnad samt en sepia ton på fujis velvia profil. Jag antar att det borde gå med vilket märke som helst.
Och tillbaka till TS fråga det innebär att dels så kan du gå in i kamerans inställningar o justera bildinställningen för att kunna komma mer (rätt) från början om du känner för det annars så gör du det i Photoshop eller något annat bildbehandlingsprogram. Finns mängder med tutorials att hitta på nätet.

Annars om du inte vill mecka själv så kan du tex testa ett plugin från alien skin som heter exposure annars har tex vsco oxå bra plugin där får du ett bra utgångsvärde sedan kan du sätta din egen touch.

Exposure kan du testa gratis.

Om du gör själv så brukar man oftast dels dra ner färgmättnad sedan dra i en kurva på olika färgkanaler tills man får det utseendet man vill ha finns hur många olika sätt som helst att göra det därför är tutorils bra att kolla in.
 

Bilagor

alfin

Aktiv medlem
jag testade o drog på dels mer färgmättnad på en bild sedan la jag sepia toning på bilden o sedan valde jag fuji profil på velvia film i raw konv o dom ändringar jag gjorde följde med så bilden blev en sepia på fujis velvia profil.

se bild där ser du att jpg ser exakt ut som raw samt att en bild har mer färgmättnad samt en sepia ton på fujis velvia profil. Jag antar att det borde gå med vilket märke som helst.
Nämen Ove, gör om testen och gör rätt. LR/CR läser inte kamerainställningarna. Inte ens Fujis egen rawkonverterare tar någon hänsyn till hur du ställt in tex Shadow tone eller Color. Ställ Shadow tone på +4 och Color på -3 och ta en bild av bokhyllan med några färgglada böcker så ser du. Färgprofilen (filmsimuleringen) finns däremot i LR/CR, om än inte exakt som kamerans.
 

snap01

Aktiv medlem
Nämen Ove, gör om testen och gör rätt. LR/CR läser inte kamerainställningarna. Inte ens Fujis egen rawkonverterare tar någon hänsyn till hur du ställt in tex Shadow tone eller Color. Ställ Shadow tone på +4 och Color på -3 och ta en bild av bokhyllan med några färgglada böcker så ser du. Färgprofilen (filmsimuleringen) finns däremot i LR/CR, om än inte exakt som kamerans.
tar inte hänsyn? det syns på bilderna att det var det den gjorde.
för det första så ser du sepia bilden där la jag på sepia i kameran
den med mer saturation se handuken där ser du hur mycket mer färg den la på i jämförelse med bilden med ingen pålagd extra färgsaturation.
sedan ser du att båder jpg o raw är identiska så vad ska jag göra om?
 

martinator

Aktiv medlem
Svårt att på rak arm säga hur men prova att i RAW dra ner mättnaden i enskilda färger (i exemplet, det mesta utom blått), och öka sedan svärtan i bilden och öka kontrasten. Prova att dra lite i Lyster också.
/
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
jag testade o ......
Min fråga behöver ingen uppsats som inte går att följa. Den behöver bara ett enkelt Ja eller Nej som svar, så jag provar en gg till:
Så du påstår att om jag ändrar värdena i kameran till ngt helt annat så kommer raw-filen i LR att få ett annat utseende?
 

snap01

Aktiv medlem
Min fråga behöver ingen uppsats som inte går att följa. Den behöver bara ett enkelt Ja eller Nej som svar, så jag provar en gg till:
Så du påstår att om jag ändrar värdena i kameran till ngt helt annat så kommer raw-filen i LR att få ett annat utseende?
jag gjorde just det som du kan se på bilderna upptill i bilden jag la med. Jag skrev exakt vad jag gjorde vad är det du inte förstår?

jag ändrade värdet på saturation o färgbalans o det följer med bilden både på raw o jpg som du tydligt kan se i exemplet. Jag använde fujis kamera profil o camera raw i PS.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
jag gjorde just det som du kan se på bilderna upptill i bilden jag la med. Jag skrev exakt vad jag gjorde vad är det du inte förstår?

jag ändrade värdet på saturation o färgbalans o det följer med bilden både på raw o jpg som du tydligt kan se i exemplet. Jag använde fujis kamera profil o camera raw i PS.
Det där med Ja och Nej är svårt.

Citat med kommentarer i parantes:
jag testade o drog på dels mer färgmättnad på en bild (var drog du på färgmättnad?)
sedan la jag sepia toning på bilden (var gjorde du det? Är det nu en eller två bilder?)
o sedan valde jag fuji profil på velvia film i raw konv (gissar det är i LR, vad gör en Fuji profil? Gör din profil ngt annat?)
o dom ändringar jag gjorde (vilka av ändringarna? färgmättnad/sepia/profil )
följde med så bilden blev en sepia på fujis velvia profil.

Nej det är inte klart som korvspad. Sen att jag kan gissa är en annan sak. men jag är väl färgad av RTCA 254.
 

snap01

Aktiv medlem
Det där med Ja och Nej är svårt.

Citat med kommentarer i parantes:
jag testade o drog på dels mer färgmättnad på en bild (var drog du på färgmättnad?)
sedan la jag sepia toning på bilden (var gjorde du det? Är det nu en eller två bilder?)
o sedan valde jag fuji profil på velvia film i raw konv (gissar det är i LR, vad gör en Fuji profil? Gör din profil ngt annat?)
o dom ändringar jag gjorde (vilka av ändringarna? färgmättnad/sepia/profil )
följde med så bilden blev en sepia på fujis velvia profil.

Nej det är inte klart som korvspad. Sen att jag kan gissa är en annan sak. men jag är väl färgad av RTCA 254.
sepiatoningen la jag i kameran
ökade färgmättnaden till max 3 i kameran
sedan använde jag fuji profil till kameran som ligger under fliken kameran i raw konv o ändringarna följde med som du kan se på bilden.
Dessutom så kan du se att raw o jpg är identiska så svar på din fråga dina inställningar följer med.

Hur många bilder det är?
3 st fast både raw o jpg totalt 6 st det syns rätt tydligt på bilden eller?

på ena bilden bara fuji profil
på den andra + 3i färgmättnad i kameran syns på handduken att saturation är kraftigt ökad
på den tredje sepia toning i kameran ditlagd

allt detta syns på bilden jag bifogade o bilden är tagen på bridge i photoshop så du skulle se att ändringarna följer med.
 

lofling

Aktiv medlem
allt detta syns på bilden jag bifogade o bilden är tagen på bridge i photoshop så du skulle se att ändringarna följer med.
Men det du ser i Bridge är väl inte bilden du tagit utan det är bara en förhandsminiatyr i jpg som genereras av kameran? I Adobes program ska vad jag vet inte inställningarna användas för "framkallandet"av en RAW-fil.
 

snap01

Aktiv medlem
Men det du ser i Bridge är väl inte bilden du tagit utan det är bara en förhandsminiatyr i jpg som genereras av kameran? I Adobes program ska vad jag vet inte inställningarna användas för "framkallandet"av en RAW-fil.
om jag öppnar raw filen i programmet ligger inställningen kvar jag gjort i kameran och bilden du ser i bridge är en en bild av raw filen som den ser ut. Har ingen av er överhuvudtaget testat detta? jag har frångått principen att jag kör vilken färgbalans som helst o tror det går att ordna i PS eller LR för det finns fall det blir fel. Jag kan nämna ett. Om du kör med tex blixt inne så kan du tex färga blixtljuset o sedan matcha det med inställningen av färgbalansen o få dom att stämma med varandra. Om du tex kör auto färgbalans så får du inte dom att stämma med varandra o det är svårt att tex ändra färgbalansen på tex bara partier med blixtljus respektive andra delar av bilden som har tex befintligt ljus eller andra amatur belysningar osv.
 
ANNONS