Annons

Fujifilm X-T20 eller X100F?

Produkter
(logga in för att koppla)

marten_p

Aktiv medlem
Bestämt mig för att ge Fujifilm en chans. Står nu i valet och kvalet kring vilken kamera jag ska välja. De två alternativen är:

Fujifilm X-T20 + Fujinon XF 23/2,0 R WR
eller
Fujifilm X100F

Hur ska jag tänka? När är den ena kameran bättre än den andra? Hur står sig respektive sökare mot varandra? Hur står sig optiken mot varandra?

Tack på förhand!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om du är nöjd med att ALLTID ha en måttligt ljusstark (motsvarande) 35a så ska du välja X100. Men med X-T20 kan du byta objektiv. Och det är en väldigt trevlig kamera. Just nu bra paketpriser, köp med både normalzoom och 23/2. Eller välj den ännu trevligare 23/1,4.
 

marten_p

Aktiv medlem
Tack för svar!

Ska kanske nämnas att jag har en helt okej Canonutrustning som jag kommer behålla. Det här är alltså en kamera att använda lite vid sidan om.

Var in och klämde lite på båda kamerornas föregångare idag. Lutar åt X100F mest pga att sökaren kändes betydligt bättre i den.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag skulle först och främst satsat på en kamera i denna storleksklassen där du har friheten och möjligheten att byta objektiv om du så önskar (om inte idag, så kanske i ett senare skede).

Blir ett väldigt fint komplement till ett fullstort DSLR-system tycker jag.

Köp till et para trevliga små fasta gluggar så tar den inte så enormt mycket större plats än en i X100-serien.

Sedan så blir ju optiken alltid ytterligare mer kompakt i en kompaktkamera som tex. X100F. Kan själv kanske tänka mig en sådan, men man skall ju vara medveten om att X-100-serien är en ganska nischad typ av kamera. Lite som Fujis motsvarighet till Leica Q eller Sonys RX1-serie.
 

marten_p

Aktiv medlem
Absolut, den är nischad. Jag har senaste åren haft EOS M med 22mm (motsvarande 35mm) och varit mycket nöjd med det. Dock alltid saknat en sökare. Därför jag tänker att denna skulle vara perfekt.

Tror inte jag kommer gå vidare och köpa mer optik från Fujifilm, och också därför jag funderar på om det är några optiska skillnader mellan den man köper separat eller den som sitter på X100F? T ex läst om tveksam bokeh och skärpa när man är nära närgränsen på Fujinon XF 23/2,0 R WR.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Objektivet på X100-serien har nog inte heller gjort sig känt som imponerande skarpt vid närgränsen, såvitt jag sett. Inte för att jag efterforskat saken särskilt noga, men jag tycker att jag har sett den synpunkten flera gånger.
 

martinot

Aktiv medlem
Absolut, den är nischad. Jag har senaste åren haft EOS M med 22mm (motsvarande 35mm) och varit mycket nöjd med det. Dock alltid saknat en sökare. Därför jag tänker att denna skulle vara perfekt.

Tror inte jag kommer gå vidare och köpa mer optik från Fujifilm, och också därför jag funderar på om det är några optiska skillnader mellan den man köper separat eller den som sitter på X100F? T ex läst om tveksam bokeh och skärpa när man är nära närgränsen på Fujinon XF 23/2,0 R WR.
För kompakt optik så skulle jag rekommendera denna:
https://www.fujifilm.eu/eu/products/digital-cameras/fujinon-x-mount-lenses/model/fujinon-xf27mm-f28

För ljusstark och skarp optik så skulle jag rekommendera denna:
https://www.fujifilm.eu/eu/products/digital-cameras/fujinon-x-mount-lenses/model/fujinon-xf23mm-f14-r
 

ErlandH

Aktiv medlem
Tror inte jag kommer gå vidare och köpa mer optik från Fujifilm, och också därför jag funderar på om det är några optiska skillnader mellan den man köper separat eller den som sitter på X100F?
Hur stor skillnad det är optiskt vet jag inte, men det är inte riktigt samma konstruktion. Den "lösa" 35/2 har 10 linser i 6 grupper, den "fasta" har 8 linser.

Sökaren på X100 är förstås mycket roligare, så om man VET att man inte är intresserad av fler objektiv är det ju ett bra val.

Själv använder jag 23/1,4 (23/2 fanns inte när jag köpte kameran) på min X-T10 under typ 90 procent av tiden, men ibland är jag glad att det finns en normalzoom att sätta på. Och när min sambo skulle låna kameran för en resa skaffade vi ett 50-230 också.

Min poäng är att även om man skaffar X-T20 och 23/2 med tanken att man bara ska ha ett objektiv, så kanske man efter ett tag blir så förtjust i kameran att man vill använda den mer och oftare lämna sin Canonutrustning hemma.
 

martinot

Aktiv medlem
Absolut, den är nischad. Jag har senaste åren haft EOS M med 22mm (motsvarande 35mm) och varit mycket nöjd med det. Dock alltid saknat en sökare. Därför jag tänker att denna skulle vara perfekt.
Jo, sökare är normalt ett absolut krav när jag köper en kamera, och numera även gällande tom. vid köp av ganska små kompaktkameror.

Men du kan vara relativt lugn på den fronten. Alla Fujifilm X-kameror, förutom X70 och den billigaste XA-serien, har inbyggd sökare. Dessutom riktigt bra i alla Fujifilms moderna/nuvarande kameror (de allra första var ganska laggiga, som tex, den i min XE1).

Vill man förutom EVF, även ha tillgång till en optisk sökare, så är det dock endast X-Pro-serien och X100-serien som har detta.
 

martinot

Aktiv medlem
Hur stor skillnad det är optiskt vet jag inte, men det är inte riktigt samma konstruktion. Den "lösa" 35/2 har 10 linser i 6 grupper, den "fasta" har 8 linser.

Sökaren på X100 är förstås mycket roligare, så om man VET att man inte är intresserad av fler objektiv är det ju ett bra val.

Själv använder jag 23/1,4 (23/2 fanns inte när jag köpte kameran) på min X-T10 under typ 90 procent av tiden, men ibland är jag glad att det finns en normalzoom att sätta på. Och när min sambo skulle låna kameran för en resa skaffade vi ett 50-230 också.

Min poäng är att även om man skaffar X-T20 och 23/2 med tanken att man bara ska ha ett objektiv, så kanske man efter ett tag blir så förtjust i kameran att man vill använda den mer och oftare lämna sin Canonutrustning hemma.
Kan bara instämma helt med dig Erland. När jag började kika på Fujifilm så var det ifrån början just X100-serien jag kikade på som ett kompkement till mina DSLRer.

X100-serien är verkligen grymt fina kompaktkameror, men så här i efterhand så är jag dock grymt tacksam att jag gick på den mer flexibla och framtidssäkra modellen med systemkamerorna istället.
 

marten_p

Aktiv medlem
Tack för input! Jättenyttigt att läsa! Ska helt klart ta mig en funderare innan jag gör det slutgiltiga valet. :)
 

NikiG

Medlem
Jag lånar tråden lite - hoppas det är OK.

Har någon sett ett release datum för X-T20?
Hittar bara "februari / slutet av februari" men inget konkretare än så.

Tack.
 

Sabud

Aktiv medlem
Har en X-T1 och är nog inne på en X-T20. Vill man till bästa ekonomi komma över sensor och AF från X-T2 så är nog X-T20 Fujifilms `hot spot´ just nu. Tror även att en kommande (?) X-E3 kan bli lite dyrare.

/Stephan
 

Bengf

Aktiv medlem
Kan bara instämma helt med dig Erland. När jag började kika på Fujifilm så var det ifrån början just X100-serien jag kikade på som ett kompkement till mina DSLRer.

X100-serien är verkligen grymt fina kompaktkameror, men så här i efterhand så är jag dock grymt tacksam att jag gick på den mer flexibla och framtidssäkra modellen med systemkamerorna istället.
Det låter så varmt och vackert när två män känner sådan kärlek till en kamera sort och samtidigt är så överens, faktiskt lite rörande och mycket trevligt.
 

Sabud

Aktiv medlem
Men blir det inte svårt att gilla X-T20 om man är bortskämd av den ännu bättre sökaren i X-T1?
Inga problem! Jag offrar gärna lite sökarprestanda mot bättre sensor-AF och lägre vikt då jag fjällvandrar en del. Vill jag ha en fin sökarupplevelse använder jag min `gamla´ 5DMKIII.

/Stephan
 

optimize

Aktiv medlem
Absolut, den är nischad. Jag har senaste åren haft EOS M med 22mm (motsvarande 35mm) och varit mycket nöjd med det. Dock alltid saknat en sökare. Därför jag tänker att denna skulle vara perfekt.

Tror inte jag kommer gå vidare och köpa mer optik från Fujifilm, och också därför jag funderar på om det är några optiska skillnader mellan den man köper separat eller den som sitter på X100F? T ex läst om tveksam bokeh och skärpa när man är nära närgränsen på Fujinon XF 23/2,0 R WR.
Om du har ett någorlunda up to date canonsystem skulle jag säga X100F.

Jag började fota igen i december och sålde då allt det stod nikon på (d300s med gluggar) och köpte en X-T2 samt deras 35/1,4 och 56/1,2. Det börjar låta klichéartat nu, men jag har upptäckt en helt ny kärlek till fotandet sen dess. Här kan du se lite av vad systemet producerar (många är jpg från kameran): www.nemethphoto.com

Sammanfattat skulle jag säga X100F om du bara ska vänsterprassla lite och utforska Fuji. Om det dock är dags för en uppgradering snart hade jag helt klart tittat på ett fullt system runt X-pro2 eller X-T2!
 
ANNONS