Annons

Frågor gällande X100F

Produkter
(logga in för att koppla)

marten_p

Aktiv medlem
Fick min X100F igår med posten och har haft en stund att rodda runt i menyer och dylikt. Som van Canon-användare är det verkligen en annorlunda upplevelse. Tror jag vid det här laget lyckats förstå det mesta (med hjälp av både google och manual), men två saker har jag inte riktigt lyckats få till:

1. Jag har för vana att ta fokus (avtryck halva vägen) och sedan komponera om bilden. När jag gör likadant här så börjar autofokusen jaga igen när jag flyttar kameran. Vet att jag kan få till funktionen med hjälp av AEL/AFL-knappen, men undrar om det går få till med bara avtryckaren?

2. AF hjälpbelysning vill inte fungera. Har den påslagen i menyn och har inte kameran på "tyst läge". Vad kan jag ha missat?

Dyker säkert upp fler frågor när jag hunnit börja använda kameran på riktigt. :)
 

Omnicolor

Aktiv medlem
Fick min X100F igår med posten och har haft en stund att rodda runt i menyer och dylikt. Som van Canon-användare är det verkligen en annorlunda upplevelse. Tror jag vid det här laget lyckats förstå det mesta (med hjälp av både google och manual), men två saker har jag inte riktigt lyckats få till:

1. Jag har för vana att ta fokus (avtryck halva vägen) och sedan komponera om bilden. När jag gör likadant här så börjar autofokusen jaga igen när jag flyttar kameran. Vet att jag kan få till funktionen med hjälp av AEL/AFL-knappen, men undrar om det går få till med bara avtryckaren?

2. AF hjälpbelysning vill inte fungera. Har den påslagen i menyn och har inte kameran på "tyst läge". Vad kan jag ha missat?

Dyker säkert upp fler frågor när jag hunnit börja använda kameran på riktigt. :)
Fråga 1: Du råkar inte ha fokusknappen på sidan av kameran på "c" istället för "s" ?
 

Brodden

Aktiv medlem
Fick min X100F igår med posten och har haft en stund att rodda runt i menyer och dylikt. Som van Canon-användare är det verkligen en annorlunda upplevelse. Tror jag vid det här laget lyckats förstå det mesta (med hjälp av både google och manual), men två saker har jag inte riktigt lyckats få till:

1. Jag har för vana att ta fokus (avtryck halva vägen) och sedan komponera om bilden. När jag gör likadant här så börjar autofokusen jaga igen när jag flyttar kameran. Vet att jag kan få till funktionen med hjälp av AEL/AFL-knappen, men undrar om det går få till med bara avtryckaren?

2. AF hjälpbelysning vill inte fungera. Har den påslagen i menyn och har inte kameran på "tyst läge". Vad kan jag ha missat?

Dyker säkert upp fler frågor när jag hunnit börja använda kameran på riktigt. :)
Fuji är lite bakvänd ibland. Har själv en XT 1, Frågan i menyn kan vara "slå av funktion" Där kan du välja av/på..
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Hej, slänger in en fråga här istället för att starta en ny tråd. Jag använder min X100F med zonfokus. Kameran ställd på manuell fokus, fokuserar på ca 1.5m och kör sen på f16 o mellan 1/125-1/1000 beroende på ljuset. MEN, ibland har jag kommit åt fokusringen på objektivet och fokus har flyttat sig vilket har gett mig oskarpa bilder! Hur stänger man fokus-ringen helt på objektiv när man kör "back-button" fokus?
 

Bessel

Aktiv medlem
Du kan i de flesta lägen ge ringen en annan funktion än fokusinställning. Om jag minns rätt måste ringen dock ställa fokus när man fotar RAW.

Vi väntar på en uppdatering så att ringen kan ignoreras helt.

Själv har jag lagt fokusering på knappen i sökarväljaren, inte på AE/AF.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Du kan i de flesta lägen ge ringen en annan funktion än fokusinställning. Om jag minns rätt måste ringen dock ställa fokus när man fotar RAW.

Vi väntar på en uppdatering så att ringen kan ignoreras helt.

Själv har jag lagt fokusering på knappen i sökarväljaren, inte på AE/AF.
Tack för ditt svar, problemet är att jag inte lyckas hitta inställningen för att ändra fokus-ringens funktion. Det enda jag hittar är hur man ändrar riktning på fokuseringen..? Kameran är inställd på endast jpeg.
 

Bessel

Aktiv medlem
Fuji kallar den för control ring, inte focus ring.

Manualen, sid 8:
I menyn Skiftnyckel väljer du Button/Dial Setting och sedan Control Ring Setting.
"Standard" innebär att ringen oftast är digital telekonverter, men i Adv.Filter fungerar som filterväljare och i Panorama eller Multiexponering väljer filmsimulering.

Vid manuell fokusering går det naturligtvis inte att ha ringen till annat än fokus. Om man fotar RAW kan man inte använda digital telekonverter.

Jag ser också att med senaste firmware finns faktiskt en möjlighet att koppla från kontrollringen helt och hållet (förutom vid manuell fokusering). Bra jobbat, Fuji.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Nja, bra jobbat Fuji? Det är ju vid manuell back button fokus man vill ha den avstängd så man alltid vet att den alltid stannar där man lagt fokus..?
 
ANNONS