Annons

(Nybörjare) Framkallning, kopior digitalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

speedflaster

Ny medlem
Hej,
jag är nybörjare på analog fotografering och jag har fastnat lite.
Jag skulle vilja framkalla mina rullar samt få bilderna digitalt (är inte intresserade av papperskopior)... Hur går man tillväga då? Vart vänder man sig? Vilka nyckelord ska jag leta efter?

Och har ni några prisvärda alternativ i Stockholm? Är som sagt nybörjare så kvalité är inte så viktigt nu i fasen när jag bara vill lära mig hur det funkar.

Har verkligen inte budget till att köpa en scanner.

Ursäkta min okunnighet
/Anna
 

Ljushaffaren

Aktiv medlem
Jag började själv ganska nyligen med analog fotografering. Kameror och objektiv är tokbilliga. Tyvärr börjar det fort kosta lite mer när man väl börjar fota.

Två ställen som framkallar analogt är
https://www.myfujifilm.se/ - Har aldrig provat dem själv men de brukar dyka upp vid googling.
www.crimson.se - Framkallar även svartvitt. Jag har provat deras tjänst och resultatet har varit bra. De har (i alla fall haft) möjlighet att enbart framkalla negativen och sedan tilldela dig en digitalkontaktkarta där du kan se småversioner av bilder du sedan kan "framkalla" till större digitala bilder. Hur mycket det kostar har jag dock inte i minnet.
Tyvärr springer hundralapparna fort iväg när man fotar analogt.

Ifall du vill börja framkalla själv kan jag tipsa om "stand development" som är en enkel form att framkalla med. Det kostar någon tusenlapp att köpa allt du behöver men blir något billigare i längden, jämfört med att lämna in filmen.

För att digitalisera bilderna rekommenderar jag nog ändå en negativscanner. Plexgear Pixaver LUX, som säljs på Kjell & Company för strax under tusenlappen, torde duga. Ifall du kan tänka dig begagnat och har lite tålamod torde du kunna hitta en för några hundralappar. Du blir dock tvungen att själv "framkalla" bilderna i datorn (från negativ till positiv).
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vill du framkalla svartvitt själv så sök upp en fotoklubb.
De har grejer så kostar det bara kemin.
Ett par tior per rulle.
 

Kjell Andersson

Aktiv medlem
Många fotoklubbar har dessutom scanner, dessutom finns chans att träffa likasinnade :)
Den billiga scannern Pixaver Lux har ganska låg kvalitet, möjligen för att lägga ut bilder på sociala media duger den, köpte en sån men är inte speciellt nöjd, det går snabbt och smidigt men...
 

PMD

Aktiv medlem
För att digitalisera bilderna rekommenderar jag nog ändå en negativscanner. Plexgear Pixaver LUX, som säljs på Kjell & Company för strax under tusenlappen, torde duga. Ifall du kan tänka dig begagnat och har lite tålamod torde du kunna hitta en för några hundralappar. Du blir dock tvungen att själv "framkalla" bilderna i datorn (från negativ till positiv).
Plexgear Pixaver LUX ger en positiv bild direkt från ett småbildsnegativ, men man måste ha ett SD-kort i scannern från vilket man sen kan läsa in bilderna i en dator, antingen med hjälp av en kortläsare eller med en USB-sladd mellan scannern och datorn.
Scannern kan alltså inte scanna direkt till datorn.
 

markbe

Avslutat medlemskap
Team Framkallning och Crimson är två populära labb i Stockholmsomrdet, för C41 (färgnegativfilm samt svartvita Ilford XP2) brukar Fotokungen vara ett populärt budgetalternativ. Dock kan det i längden vara billigare att köpa egen skanner och lära sig framkalla själv, om man nu vill det. Att gå med i en fotoklubb som håller sig med lämplig utrustning är också ett bra tips.
 

Ljushaffaren

Aktiv medlem
Många fotoklubbar har dessutom scanner, dessutom finns chans att träffa likasinnade :)
Den billiga scannern Pixaver Lux har ganska låg kvalitet, möjligen för att lägga ut bilder på sociala media duger den, köpte en sån men är inte speciellt nöjd, det går snabbt och smidigt men...
Om kvalitén från Pixaver Lux tvistar de lärde (i alla fall om man tittar på det här forumet) och eftersom kvalitén inte var den allra viktigaste så tror jag att den duger. Men visst, för mer kräsna kanske det tarvas andra medel.

@PMD Säger du det? Man lär sig något nytt varje dag. Jag har själv funderat på att köpa en men det har inte blivit av. Jag trodde att den bara digitaliserade negativen men trevligt att den framkallar bilderna också.
 

PMD

Aktiv medlem
Framkalla och framkalla ... den gör om bilden från negativ till positiv. Man får nog allt själv fixa färgstick, eventuell efterskärpning och annat som man kan behöva göra efter att ha scannat en bild, men jag tycker nog att den ger överraskande bra resultat utan någon efterbehandling. Åtminstone med hänsyn taget till priset. Jag köpte min på rea och den brukar reas ut rätt ofta.

Tyvärr avslöjas alla fel och brister i negativen väldigt bra ...
 
ANNONS