Annons

Ny systemkamera eller kompakt systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

AnnaaaC

Medlem
Hej, jag skulle behöva lite råd inför min resa till Nya Zeeland.

Just nu har jag Nikon d700, och jah märker att den börjar sakta meb säkert lägga av med vissa småsaker.

Om 6 månader ska jag resa till NZ i en månad och jag tycker allmänt d700 är jobbig o resa med för den är tung.

Så har jag funderat på en kompakt systemkameror att ha under resor o bara ha systemkamera som jobbkamera.

Men om jag köper mig en bra kompakt systemkamera kommer jag att ångra att jag inte drog med d700 på resan?

Eller är det kanske mera värt o spendera mer pengar o köpa en heöt ny systemkamera ist? Är sugen på d850 som kommer ut nu.

Tacksam för hjälp!! Mvh Anna C
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Fujifilm XPRO-2 eller XT2

Det finns ett antal här på FS som bytt "ner" sig till Fujifilm från fullformatshus. Jag är en av dem som tröttnade på att släpa runt på en Canon 5DII med tunga objektiv. Känn på ett Fujifilmhus så förstår du varför.
 

hornavan

Aktiv medlem
Många, inklusive jag själv, har resonerat ungefär som du.
Spara storkameran för jobb etc.
För mig och för min omgivning så har det slutat med att jobbkameran mer och mer samlar damm.
Till slut förpassas den till andra jaktmarker.
Fuji XT2 eller Olympus E-Mi mk2 är två exempel på kameror som i de allra flesta fall kan ersätta en stor tung traditionell kamera och tillföra en del som inte storkameran kan.
Min egen väg till spegellös har varit vinglig, men nu känner jag att jag har kommit fram.
Jag har testat och läst och tittat på bilder och videor i flera år.
Min slutsats är att för mig så är den micro 4/3 som gäller.
Jag äger fortfarande en Sony A7 fullformatare och varje gång jag jämför så blir det oavgjort i kategorin bildkvalitet. För en tid sedan fotograferade jag fullmäktiges ordförande för ett bildgalleri i kommunen.
När jag skulle skriva ut bilden så imponerades jag så över kvalitén och tog för givet att det var Sonys förtjänst.
I PS såg jag senare att det faktiskt var en Lumix med 45 mm f/ 1,8 som levererat.
Storleken och alla de andra finesserna som följer med E-M1an är ren knockout.
Den enda ronden som fullformat vinner är om det krävs ordentligt höga iso eller kortast möjliga skärpedjup.
 

AnnaaaC

Medlem
Det finns ett antal här på FS som bytt "ner" sig till Fujifilm från fullformatshus. Jag är en av dem som tröttnade på att släpa runt på en Canon 5DII med tunga objektiv. Känn på ett Fujifilmhus så förstår du varför.
Jag förstår, men jag vill nog inte byta bort min system de va mer just under resan om jag kommer förlora nåt/ångra mig om jag tar med en kompakt systemkamera ist för min d700. Tack för svaret :)
 
Jag förstår, men jag vill nog inte byta bort min system de va mer just under resan om jag kommer förlora nåt/ångra mig om jag tar med en kompakt systemkamera ist för min d700. Tack för svaret :)
Jag sitter i exakt samma sits. Jag har visserligen en D750 (och en D700 som backup), samt en hel hög med dyra objektiv.
För mig lutar det åt att köpa ett 28-300 för att minimera packningen. Att köpa ytterligare en kamera för en enda resa känns inte som ett vettigt alternativ, eftersom jag redan har en bra pocketkamera.
Antingen blir det bara pocketkameran eller ett nytt objektiv - inte ytterligare en kamera som jag aldrig mer kommer använda.
 

Sheldon

Medlem
Jag tröttnade på att kånka omkring på min D700 för drygt fyra år sedan. Efter en kort period med m4/3 så gav jag Fujifilm en chans. Det har jag aldrig ångrat. Jag ser det inte som en kompromiss utan som ett fullgott alternativ till fullformat. Fujifilms objektiv är bland de bästa jag någonsin haft. Till och med deras kitzoomar håller otroligt bra standard. Bland det mest prisvärda man kan köpa just nu är Fujifilm X-T20 med 16-50 eller 18-55. Samma sensor som i X-Pro1 och X-T2 men i mindre format, perfekt resekamera! Med pannkakan 27mm/2.8 kan den gå ner i en jackficka.

Edit: Måste bara tillägga att när jag fortfarande hade D700 så tyckte jag att 28-300 var ett utmärkt reseobjektiv, om man står ut med den ganska stora och bängliga kombon. :)
 

lonian

Aktiv medlem
jag tycker allmänt d700 är jobbig o resa med för den är tung.


Eller är det kanske mera värt o spendera mer pengar o köpa en heöt ny systemkamera ist? Är sugen på d850 som kommer ut nu.

Tacksam för hjälp!! Mvh Anna C


Jag tycker kombinationen Nikon D750+ nikon 18-35 är ganska lätt i handen.
750g + 385g = 1135g och i en mindre väska så tynger den inte ned något.
Tycker 18-35 är ganska allround för mina bilder.

Nikon D850 väger ju 760 gram så.
 

professorb

Aktiv medlem
DX är inte så tungt

Min dotter skall på länge resa nu (två månader backpacking) och vi kom fram till att en Nikon D3400 är optimalt. Den väger under 400g och med ett 18-55 objektiv stannar vågskålen på 600g. Det är tillräckligt lätt och då har man en 24 Mp sensor och över 1000 bilder kapacitet på batteriet. Det senare är viktigt om man backpackar och inte alltid har tillgång till ström.

Hon kommer också ta med sig ett 18-300/6.3 som väger 500g då det kommer vara tillfällen då det behövs mer tele (galapagosöarna) men det kommer inte sitta på alltid.

Spegellösa system är inte mycket lättare än D3400 och har klart begränsad batteritid.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Spegellösa system är inte mycket lättare än D3400 och har klart begränsad batteritid.
Min Panasonic Gm1 väger 204 gram och mitt Panasonic 14/2,5 väger 55 gram.

Finns 12-32 objektiv på 70 gram. Det blir 274 gram mot 600 gram!

Det är mycket lättare än D3400! Så du hade "lite" fel.

Så man orkar bära extra batterier.
 

Bengf

Aktiv medlem
Panasonic har väl ett antal hyggliga modeller med M43-sensor och fasta objektiv med skaplig zoom, så slipper man hålla reda på lösa objektiv i olika storlekar när man är på resande fot.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Min Panasonic Gm1 väger 204 gram och mitt Panasonic 14/2,5 väger 55 gram.

Finns 12-32 objektiv på 70 gram. Det blir 274 gram mot 600 gram!

Det är mycket lättare än D3400! Så du hade "lite" fel.

Så man orkar bära extra batterier.
Eftersom ljusinsamlingen blir förhållandevis begränsad så kan man dock lika gärna köpa en 1"-kompakt istället, om man inte särskilt föredrar några egenskaper med just GM1-huset.
 

AnnaaaC

Medlem
Jag tycker kombinationen Nikon D750+ nikon 18-35 är ganska lätt i handen.
750g + 385g = 1135g och i en mindre väska så tynger den inte ned något.
Tycker 18-35 är ganska allround för mina bilder.

Nikon D850 väger ju 760 gram så.

Ja jag såg att D850 vägde de vilket är bättre än D700 som väger 950g eller va de nu e.

Jag kommer antingen satsa på den nya D850 eller fujifilm XT20, får se lite. :)
 

AnnaaaC

Medlem
Många, inklusive jag själv, har resonerat ungefär som du.
Spara storkameran för jobb etc.
För mig och för min omgivning så har det slutat med att jobbkameran mer och mer samlar damm.
Till slut förpassas den till andra jaktmarker.
Fuji XT2 eller Olympus E-Mi mk2 är två exempel på kameror som i de allra flesta fall kan ersätta en stor tung traditionell kamera och tillföra en del som inte storkameran kan.
Min egen väg till spegellös har varit vinglig, men nu känner jag att jag har kommit fram.
Jag har testat och läst och tittat på bilder och videor i flera år.
Min slutsats är att för mig så är den micro 4/3 som gäller.
Jag äger fortfarande en Sony A7 fullformatare och varje gång jag jämför så blir det oavgjort i kategorin bildkvalitet. För en tid sedan fotograferade jag fullmäktiges ordförande för ett bildgalleri i kommunen.
När jag skulle skriva ut bilden så imponerades jag så över kvalitén och tog för givet att det var Sonys förtjänst.
I PS såg jag senare att det faktiskt var en Lumix med 45 mm f/ 1,8 som levererat.
Storleken och alla de andra finesserna som följer med E-M1an är ren knockout.
Den enda ronden som fullformat vinner är om det krävs ordentligt höga iso eller kortast möjliga skärpedjup.

Tack för ditt svar :) Ja de är just det kommer man behöva Ison eller skärpedjupet.. känns som de är en svår fråga det där.
 

AnnaaaC

Medlem
Jag tröttnade på att kånka omkring på min D700 för drygt fyra år sedan. Efter en kort period med m4/3 så gav jag Fujifilm en chans. Det har jag aldrig ångrat. Jag ser det inte som en kompromiss utan som ett fullgott alternativ till fullformat. Fujifilms objektiv är bland de bästa jag någonsin haft. Till och med deras kitzoomar håller otroligt bra standard. Bland det mest prisvärda man kan köpa just nu är Fujifilm X-T20 med 16-50 eller 18-55. Samma sensor som i X-Pro1 och X-T2 men i mindre format, perfekt resekamera! Med pannkakan 27mm/2.8 kan den gå ner i en jackficka.

Edit: Måste bara tillägga att när jag fortfarande hade D700 så tyckte jag att 28-300 var ett utmärkt reseobjektiv, om man står ut med den ganska stora och bängliga kombon. :)

Tack för svaret :) Ja de flesta verka rekomendera fujifilm, jag har inte sett på de så mycket så ska börja kika närmare på de så kanske de blir en sån XT20 för att göra de någorlunda billigt så kan man byta ut systemkameran senare isåfall :) Kan la inte skada med både en nikon som jobbkamera och fuji som resekamera :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja D850 väger 915 gram, själva greppet lär vara mycket bra, så trots att D850 är relativt stor, så hjälper kamerans storlek och grepp att större objektiv upplevs inte så tunga att hantera, dom så populära 24-70f/2,8 är inga lättviktare om man går om kring i flera timmar. men visst drar en sådan här kamera ögonen till sig genom sin storlek och dom maffiga motljus skydden av fingertyp, här blir en liten Fuji X-T20 mycket mera anonym av sig.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Eftersom ljusinsamlingen blir förhållandevis begränsad så kan man dock lika gärna köpa en 1"-kompakt istället, om man inte särskilt föredrar några egenskaper med just GM1-huset.
Finns 0,95 objektiv dock med manuell fokus. Vill men ha autofokus får man nöja sig med bländare 1,2. Personligen är mitt ljusstarkaste 1,4 men det räcker för mig.

Så din kommentar om begränsad ljusinsamling förstår jag ej!

Stor skillnad på m43 systemet och en 1"-kompakt.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Finns 0,95 objektiv dock med manuell fokus. Vill men ha autofokus får man nöja sig med bländare 1,2. Personligen är mitt ljusstarkaste 1,4 men det räcker för mig.

Så din kommentar om begränsad ljusinsamling förstår jag ej!

Stor skillnad på m43 systemet och en 1"-kompakt.
Ja, det finns ljusstarkare objektiv till m4/3 och det finns kameror som inte är små och fippliga att hantera. Det är bara det att då blir det inte fullt så litet och lätt, vilket ju var det ditt inlägg gick ut på. Det är synnerligen ovanligt med gratisluncher och de finns inte ens om kameran har m4/3-fattning.
 

Gutta

Aktiv medlem
Tack för svaret :) Ja de flesta verka rekomendera fujifilm, jag har inte sett på de så mycket så ska börja kika närmare på de så kanske de blir en sån XT20 för att göra de någorlunda billigt så kan man byta ut systemkameran senare isåfall :) Kan la inte skada med både en nikon som jobbkamera och fuji som resekamera :)
Nä absolut.
Risken är dock att du snart har en XT2 som jobbkamera istället. Men det gör ju ingenting eller hur!? ;)
 

Keda74

Aktiv medlem
Jag tröttnade på att kånka omkring på min D700 för drygt fyra år sedan. Efter en kort period med m4/3 så gav jag Fujifilm en chans. Det har jag aldrig ångrat. Jag ser det inte som en kompromiss utan som ett fullgott alternativ till fullformat. Fujifilms objektiv är bland de bästa jag någonsin haft. Till och med deras kitzoomar håller otroligt bra standard. Bland det mest prisvärda man kan köpa just nu är Fujifilm X-T20 med 16-50 eller 18-55. Samma sensor som i X-Pro1 och X-T2 men i mindre format, perfekt resekamera! Med pannkakan 27mm/2.8 kan den gå ner i en jackficka.

Edit: Måste bara tillägga att när jag fortfarande hade D700 så tyckte jag att 28-300 var ett utmärkt reseobjektiv, om man står ut med den ganska stora och bängliga kombon. :)
Hej!
Vet du om det är stor skillnad kvalitetsmässigt på XT10 och T20?
Hade en fundering på ett kit med Xt-10 och16-50. /Kent
 

Sheldon

Medlem
Hej!
Vet du om det är stor skillnad kvalitetsmässigt på XT10 och T20?
Hade en fundering på ett kit med Xt-10 och16-50. /Kent
X-T20 har högre upplösning, bättre dynamiskt omfång, högre iso, bättre på video mm, mm. Men X-T10 är fortfarande en väldigt kompetent kamera, och mycket prisvärd! :) Och 16-50 är ett ruggigt bra objektiv för att vara en relativt billigt kitobjektiv, överlägset Nikons och Canons motsvarigheter.
 
ANNONS