Annons

4K-skärm för bildvisning

Produkter
(logga in för att koppla)

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Jag är inte direkt intresserad av 4K video men skulle kunna tänka mej en 4K skärm för bildvisning.
Vad är eta erfarenheter av

1. Avstånd för att se detaljer? Antal tum diagonal = maxavstånd 4K avstånd?
2. Kontrast Måste man mörklägga rummet?
3. Ser man tydlig skillnad på sensorstorlek?
4. Ser man skillnad på äkta och beräknade pixler?
Jag menar så här- man får äkta pixler på två sätt:
Urklipp till 4K (3840x2160) direkt bara från Sigma
Nerskalning från större fil
Urklipp ger annars 50% G och 25% RB.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vet inte om jag kan ge så mycket råd. Jag sitter med en DELL skärm på 30" som klarar ungefär aRGB. Hårdvarukelibrerad och profilerad. Den visar 2560 & 1600 så ingen 4K.
Vid sidan om kör jag Apple Retina laptop som har 4K och lite till. Den är också profilerad med 1Dsiplay pro.
Det är ganska stor skillnad på dessa båda vad gäller färg och konstrast.
Delen är den som går att få att stämma med utskrifterna medan Laptopens skärm kan visa skärpan men har svårt att köra färger och kontrasten.
Så skall du skaffa en 4K skärm så se till att den också går att hårdvarukalibrera och klarar upp mot aRGB.
Annars får du bara en skarpare skärm men där färgerna kanske blir helt fel.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Vet inte om jag kan ge så mycket råd. Jag sitter med en DELL skärm på 30" som klarar ungefär aRGB. Hårdvarukelibrerad och profilerad. Den visar 2560 & 1600 så ingen 4K.
Vid sidan om kör jag Apple Retina laptop som har 4K och lite till. Den är också profilerad med 1Dsiplay pro.
Det är ganska stor skillnad på dessa båda vad gäller färg och konstrast.
Delen är den som går att få att stämma med utskrifterna medan Laptopens skärm kan visa skärpan men har svårt att köra färger och kontrasten.
Så skall du skaffa en 4K skärm så se till att den också går att hårdvarukalibrera och klarar upp mot aRGB.
Annars får du bara en skarpare skärm men där färgerna kanske blir helt fel.
Jag är inte så intresserad av utskrifter då jag saknar egen skrivare.
Dessutom är det väl så att de flesta som bor i små lägenheter (som landskapstråden visar) inta har plats med vettiga utskrifter (som gör kameran rättvisa). Därför tänkte jag mej 4K skärm som ett alternativ. De flesta som fotograferar har ju 1000-tals bilder att titta på.
Verkar detta rimligt:
Min 27tums datorskärm för HD duger väl upp till 1,4 m avstånd och min 40tums HDTV upp till 2 m.
Så en 4K TV med storlek 55 tum duger upp till 1,4 m men för 2 m krävs det en 80tums 4K skärm....
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Kanske jag är lite nördig. Fast jag skulle se till att skärmen kan kalibreras. En tv kan sällan visa färgerna korrekt.
Ja det verkar vara många som kräver detta. Det som jag märkt på mina egna bilder är att vissa dagar är vitbalansen fullständigt fel. Det jag då saknar är en batch-körning för att ändra alla bilder som jag tog ett visst datum.
 

lonian

Aktiv medlem
Har en 4k tv och har den kopplad till datorn som jag slår över till ibland för att kolla på bilder.
1. Kan sitta på 1 meters avstånd ungefär, den är 49 tum och betraktar då alla detaljer.
Det syns mycket mer tydligt vart man satt fokus och vilka defekter i bilden som syns vilket kan vara rätt skoj att betrakta.

2. Man behöver inte mörklägga rummet, men det är klart om solen lyser på så stör det naturligtvis.
Bilderna jag tittat på är 24 megapixlar och de visas ju då i 4K= 3840 × 1600 pixlar vilket är mindre än vad 24 megapixel bilden ligger på 6000x4000 pixlar.

3. Jag har inte kollat på hur en större sensor eller fler pixlar ger detaljer.

4. Bilderna jag tittat på är 24 megapixlar och de visas ju då i 4K= 3840 × 1600 pixlar vilket är mindre än vad 24 megapixel bilden ligger på 6000x4000 pixlar. Ingen aning om man ser skillnad på det när den skalar om så. Men att Zooma till 100% i bilden så ser det ju ändå bra ut.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag hade satsat på OLED tekniken, finns väl fler tillverkare nu så priset bör ha sjunkit en bit.
De jag har tittat på går att kalibrera med en kalibrator. En del säljer tjänsten att göra det o tar 1000 spänn, ungefär kostnaden för en kalibrator.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Har en 4k tv och har den kopplad till datorn som jag slår över till ibland för att kolla på bilder.
1. Kan sitta på 1 meters avstånd ungefär, den är 49 tum och betraktar då alla detaljer.
Det syns mycket mer tydligt vart man satt fokus och vilka defekter i bilden som syns vilket kan vara rätt skoj att betrakta.

2. Man behöver inte mörklägga rummet, men det är klart om solen lyser på så stör det naturligtvis.
Bilderna jag tittat på är 24 megapixlar och de visas ju då i 4K= 3840 × 1600 pixlar vilket är mindre än vad 24 megapixel bilden ligger på 6000x4000 pixlar.

3. Jag har inte kollat på hur en större sensor eller fler pixlar ger detaljer.

4. Bilderna jag tittat på är 24 megapixlar och de visas ju då i 4K= 3840 × 1600 pixlar vilket är mindre än vad 24 megapixel bilden ligger på 6000x4000 pixlar. Ingen aning om man ser skillnad på det när den skalar om så. Men att Zooma till 100% i bilden så ser det ju ändå bra ut.
Både 4K och HD är ju 9/16 format jämfört med gammal-TV som ofta var 3/4.
Så om du klipper 6000x4000 till 6000x3375 så slipper du svarta kanter på skärmen
 
ANNONS