Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exportering i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

SoniaS

Medlem
Hej!

Jag har frågor om att exportera bilder i Lightroom. Har nämligen fått mitt första mer "seriösa" fotouppdrag (bröllopsfoton) och vill naturligtvis leverera bilderna på ett bra sätt så att de går att skrivas ut och kvalitén blir bra. Undrar om ni har någon mall ni följer när ni exporterar bilderna? Vad anger ni i flikarna när ni ska exportera era bilder? Förstår att det kan vara olika beroende på syfte men dela gärna med er av så mycket ni kan!
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag jobbar inte med foto men om du skall optimera exporten i Lightroom så bör du veta hur bilderna skall skrivas ut. Det finns t ex inställning för vilken papperstyp som skall användas.

Så jag tycker det bästa är att leverera bilderna i ett vettigt format för visning på bildskärm.

När jag t ex har fotat studentdagar för bekanta så brukar jag göra två exporter för skärm. En mapp med små bilder, t ex 900 x 600 pixlar, 60% kvalité. Lämpliga för "kunden" att skicka vidare som mail till bekanta.

Sedan gör jag en mapp med bilder 2400 x 1600 i 70% kvalité som lämpar sig för att se i fullskärm på en dator.


Vill man sedan ha något för utskrift så kan man antingen skicka bilden i full upplösning eller så tar man reda på vilket papper och storlek de tänker skriva ut på så klickar man i det i LR och gör en export av just dessa bilder.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Fråga kunden hur de vill titta på bilderna digitalt.
TV = HD eller 4K
projektor

För printa så ge dem alla pixlar du har.
Ticka inte i Limit File Size
Ticka inte i Rezise To Fit
sRGB
 
Hej!

Jag har frågor om att exportera bilder i Lightroom. Har nämligen fått mitt första mer "seriösa" fotouppdrag (bröllopsfoton) och vill naturligtvis leverera bilderna på ett bra sätt så att de går att skrivas ut och kvalitén blir bra. Undrar om ni har någon mall ni följer när ni exporterar bilderna? Vad anger ni i flikarna när ni ska exportera era bilder? Förstår att det kan vara olika beroende på syfte men dela gärna med er av så mycket ni kan!
Vilka inställningar man väljer är direkt kopplade till vad man vill leverera. Vad vill du leverera? Hur mycket kan du om digitala bildfiler och att leverera bilder som ska printas/tryckas?
 
ANNONS