Annons

Bakgrunder

Produkter
(logga in för att koppla)

Treudden

Medlem
Hej!

Jag håller på att införskaffa lite studiomateriel. Då jag är rätt ny på studiofoto undrar jag lite över bakgrunder.
Vad föredrar ni för material? Papper, tyg eller vinyl? Enfärgat eller mönstrat? Om enfärgat, vad blir bäst till porträtt på barn?

Trevlig fredagkväll!
//Richard
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag använder mest papper. Däremot kan tyg med lite kraftigare struktur vara snyggt också. I pappersväg är det oftast det vita och utträtt som kunder vill ha. Mot en sådan bakgrund fungerar alla färger i kläder vilket underlättar. Beroende på hur mycket ljus du sätter på den vita bakgrunden så kan du ju få flera nyanser av grått också vilket du säkert vet. Blått papper använder jag en hel del också. Finns inget blått i kläderna tycker jag det går att förändra den blå bakgrunden till många snygga nyanser i efterbehandlingen (men det är ju tycke och smak). Blå bakgrund kan ju också användas vid chroma key. Jag tror att några rullar papper med vitt, svart och primärfärgerna är ett bra utgångsläge. Ger en massa möjligheter till olika nyanser och färger.

Vid barnfoto har jag mest använt vitt och svart, men vet du i förväg hur deras kläder ser ut kan ju andra färger höja bilderna en nivå till om du har koll på färghjulet och hur olika färger kan komplettera varandra.

Detta är mina tankar men på fotosidan finns det skickliga porträttfotografer som säkert kan ge mer spännande förslag. Själv lockas jag mer och mer att söka fina bakgrunder utomhus och med blixtarna skapa den stämning jag vill åt. Behöver dock träna mer :)
 

Lahn

Aktiv medlem
Det låter kanske inte så proffsig men jag använda rullgardiner. Jag har valt en halvtransparent variant, så kan man har blixtarna framför eller bakom gardinen. Olika bakgrundsfärg kan man skapa med färgfilter för blixten. Om man beställa gardinen lite längre kan den också fortsätter på golvet. Jag har beställd här från den sidan för det är så enkelt att välja önskad längd och bredd.

https://www.uniggardin.se/140-rullgardiner?page=1
 

hne

Aktiv medlem
Jag ordnade porträtt med 8 olika färgers bakgrund med hjälp av en speedlite med gels och en vit vägg igår. Med två speedlites kan man ordna gradienter också. Grå bakgrund tycker jag är lättare att få mättade färger på än vit och blir lättare att få helt svart också. En mönstrad bakgrund går att projicera på en enfärgad, men det är enklare att ha något att hänga upp.
 

Treudden

Medlem
Jag var också inne på papper. Tycker det blir slätt och snyggt. Måttbeställd rullgardin var ju en bra ide, något dyrare än papper men väldigt smart.

Det blir förmodligen en rulle vitt papper till att början med så får man utöka vart efter.
 

lonian

Aktiv medlem
Jag kör på en sådan här. Tycker den är smidig och tar ingen större plats jämfört med vad jag körde tidigare. Men beror ju på om man skall ha en permanent upphängning eller inte.
 

Bilagor

ANNONS