Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa fullformat Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Eftersom du inte nämner något särskilt användningsområde verkar D750 vara det mest uppenbara svaret, givet att du ska köpa kameran ny. En utmärkt allroundkamera.
Det är inte omöjligt att det kommer en ersättare om inte jättelång tid, men den lär bli dyrare och du får vänta på den.
 

cardazio

Aktiv medlem
(Enbart beg. priser nedan)

D800E är riktigt prisvärd från och till och då slipper du AA-filtret från D800:an.
Tyvärr får du då 10-11 TSEK över till ett objektiv eller två :p.
Finns väl ingen större mening i de flesta fall att köpa en D810 istället för 50% mer.

D750 hade jag hoppat över pga slutarproblemen om du inte måste ha vinklingsbar skärm.


Vet inte vilka objektiv du har, men går du från D80 till D800E misstänker jag att du kommer vilja byta ut delar av objektivparken.
 

ztenlund

Aktiv medlem
(Enbart beg. priser nedan)

D800E är riktigt prisvärd från och till och då slipper du AA-filtret från D800:an.
Tyvärr får du då 10-11 TSEK över till ett objektiv eller två :p.
Finns väl ingen större mening i de flesta fall att köpa en D810 istället för 50% mer.

D750 hade jag hoppar över pga slutarproblemen om du inte måste ha vinklingsbar skärm.
Priskillnaden mellan D800(e) och D810 kan möjligen vara svår att motivera, men det är större skillnad på kamerorna än vad man kan tro vid en första anblick. Det är en mängd skillnader som totalt sett summerar till en inte obetydlig skillnad, men det beror lite på hur man använder kameran också hur märkbart det är. D800(e) är dock löjligt mycket kamera för pengarna, men för min del så talar det ändrade greppet på D810 starkt för den.

Visst har D750 haft en del återkallelser, men de flesta av senare kameror har nog knappast sett några problem. Köper man den ny så är det ju dessutom efter befintliga återkallelser, men man kan ju förstås aldrig vara helt säker med någon kamera. Köper du en begagnad D800(e) som du föreslår så får du sannolikt betala för att fixa eventuella fel som du inte hittade vid köpet själv.
 

cardazio

Aktiv medlem
Köper du en begagnad D800(e) som du föreslår så får du sannolikt betala för att fixa eventuella fel som du inte hittade vid köpet själv.
Dock har man råd med 2 st hus om det mot förmodan skulle vara något fel på det första. Har köpt flera hus och det värsta jag råkat ut för var bakfokus (se till att testa det vid köp - ta med en linjal) och att man fick hjälpa inbyggda blixten att fälla upp sig. Lite gummisläpp kan förekomma på extra billiga hus. Lägger man en tusenlapp mer än bottenpris på huset kan man få en som bara är söndagskörd, för det är många som köper en dyr kamera och inte finner intresset att fota innan de säljer den vidare.
 

martinot

Aktiv medlem
Visst har D750 haft en del återkallelser, men de flesta av senare kameror har nog knappast sett några problem. Köper man den ny så är det ju dessutom efter befintliga återkallelser, men man kan ju förstås aldrig vara helt säker med någon kamera. Köper du en begagnad D800(e) som du föreslår så får du sannolikt betala för att fixa eventuella fel som du inte hittade vid köpet själv.
Nikon åtgärdar även eventuella slutarproblem på D750 även utanför garanti, så jag skulle personligen inte vara rädd att ens köpa de allra första versionerna beg. (då får du gratis helt splitter ny slutarmekanism, service och fri sensorrengöring).
 

pdahlen

Aktiv medlem
Användningsområdet kan ju spela roll, jag valde en begagnad D750 för några veckor sedan. Tittade på D8xx också med det avgörande var bps, där D8xx är slöare. Har man däremot behov av pixlarna istället för snabbheten så finns det många begagnade D8xx ute nu till bra priser.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Vad är det för några, vissa kan passa FF

Ska du har med några bra objektiv också inom 20000:- så finns ju även en begagnad D610. Du kan ju köpa kamerahusen begagnade av någon av affärerna, tex Cyberphoto, ScandinavienPhoto, Mattssons etc, så får du garanti. Jag köpte mitt D750 som gåttt 4500exponeringar för 12500:- på SP och det var lägre än många av de annonser som fanns på Fotosidan.
 

lofling

Aktiv medlem
D750 hade jag hoppat över pga slutarproblemen om du inte måste ha vinklingsbar skärm.
Det finns inget verkligt problem med detta nuförtiden vad jag vet. Det första problemet har åtgärdats. Senare har det varit möjligt för ytterligare problem men dels visar de rapporter jag sett att felet är ytterstovabligt, dels så finns det gratis serviceåtgärd för att fixa till eventuella slutarproblem. Det är snarare en fördel för man får ju en ny slutare!
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Vill man ha en ny kamera så D750 egentligen det enda vettiga alternativet. Tittar vi begagnat så öppnar sig nya världar. Både D700, Df, D800, D800E, D810 och D3(s) samt D4 blir plötsligt alla alternativ inom prisklassen.

Jag vet inte riktigt vad du har för krav. Men jag har erfarenhet med D800:an och nu D5:an - en generation nyare än D4, men ändå. D800 har suveränt fina bildfiler men lider av ruggigt utdaterad bildskärm och bara godkänd ergonomi och allmän hantering. Den dåliga bildskärmen gör ju att bildresultaten lätt ser dassiga ut innan man laddar bilderna till datorn. Sedan jag skaffade D5:an har D800:an legat i princip oanvänd, trots bjässens betydligt blygsammare filer - den är helt enkelt så mycket behagligare att hantera; med kanonfin sökare, suverän ergonomi, bra bildskärm och allmänt lättarbetad.

Förutsatt att du inte behöver 1/8000 slutartid eller de högupplösta, fina bildfilerna så skulle jag säga att det står mellan D750 ny eller D4 begagnad. D750 må ha återkallelser men det är också en kamera som sålts i flera år och i mängder. Risken för fel eller problem vid nyköp vågar jag påstå vara minimal. Nikon har under produktens livslängd också haft en liberal servicepolicy som talar för tydliga incitament från Nikons sida att snabbt fixa till de fel som uppdagas. Vad gäller fajten mellan D750 och D4 så handlar det mest om upplösning kontra bildhastighet samt fysiska dimensioner. D750 blir ju lättare att få med sig till vardags medan D4:an inte behöver daltas med.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Vill man ha en ny kamera så D750 egentligen det enda vettiga alternativet. Tittar vi begagnat så öppnar sig nya världar. Både D700, Df, D800, D800E, D810 och D3(s) samt D4 blir plötsligt alla alternativ inom prisklassen.

Jag vet inte riktigt vad du har för krav. Men jag har erfarenhet med D800:an och nu D5:an - en generation nyare än D4, men ändå. D800 har suveränt fina bildfiler men lider av ruggigt utdaterad bildskärm och bara godkänd ergonomi och allmän hantering. Den dåliga bildskärmen gör ju att bildresultaten lätt ser dassiga ut innan man laddar bilderna till datorn. Sedan jag skaffade D5:an har D800:an legat i princip oanvänd, trots bjässens betydligt blygsammare filer - den är helt enkelt så mycket behagligare att hantera; med kanonfin sökare, suverän ergonomi, bra bildskärm och allmänt lättarbetad.

Förutsatt att du inte behöver 1/8000 slutartid eller de högupplösta, fina bildfilerna så skulle jag säga att det står mellan D750 ny eller D4 begagnad. D750 må ha återkallelser men det är också en kamera som sålts i flera år och i mängder. Risken för fel eller problem vid nyköp vågar jag påstå vara minimal. Nikon har under produktens livslängd också haft en liberal servicepolicy som talar för tydliga incitament från Nikons sida att snabbt fixa till de fel som uppdagas. Vad gäller fajten mellan D750 och D4 så handlar det mest om upplösning kontra bildhastighet samt fysiska dimensioner. D750 blir ju lättare att få med sig till vardags medan D4:an inte behöver daltas med.
D4 har väl samma LCD skärmupplösning som D800, men kanske inte märks så illa eftersom kameran har färre pixlar?? D4 är också en riktig klump och har väl inte så många mer fördelar än bps? D810 skulle jag nog hellre ta som alternativ till D750, om man ser på en lite mer allround kamera
 

MikaelSB

Aktiv medlem
D4 har väl samma LCD skärmupplösning som D800, men kanske inte märks så illa eftersom kameran har färre pixlar?? D4 är också en riktig klump och har väl inte så många mer fördelar än bps? D810 skulle jag nog hellre ta som alternativ till D750, om man ser på en lite mer allround kamera
Jag dubbelkollade precis specifikationerna och du har helt rätt. Jag utgick från att D4:an skulle ha en bättre skärm, även om skärmpaneler kan skilja på sig mer än de enklaste specifikationer antyder. Är det samma skärmpanel på D800 och D4 så är det ju jämnt skägg på den fronten - vilket är lite olyckligt då jag upplever D800:ans skärm som rätt kass.

D4:an har fördelar i form av bättre bildhastighet, kortare nedsläckningstid (friskt översatt från eng. "blackout"), bättre autofokussystem, bättre batteritid och åtminstone något bättre konstruktion - speciellt om man jämför med D800:an (eller D750) med batterigrepp för att få samma knappuppsättningar och formfaktor.
 

lonian

Aktiv medlem
D800:an var mer eller mindre en sensation när den kom. Bytte märke då och häpnade när jag jämförde bilder från min tidigare.
Ja D800 gav verkligen ett wow moment första gången man fick se bildfilerna och jämföra med vad man sett tidigare.
Efter att ha levt med D800 så har jag dock både känt på för och nackdelar.
Gick från D7000 till -> D800. Bildredigeringsmässigt fick jag känna på att jag nästan inte hade några begränsningar längre.
Att kunna croppa bilder hur jag ville utan att tappa särskilt mycket bildkvalité.
Min 5 år gamla dator kändes dock på tok för gammal och mitt workflow blev lidande.
Det blev alltså inte lika kul att fotografera längre. Det märktes än mer när jag slängde på nikon 24-70 och insåg att jag inte kommer orka springa runt med kameran. Systemet kändes som att det hade passat bättre i en studio helt enkelt.

Idag har jag bättre dator samt nikon D750. Workflowet går mycket bättre och kameran är inte så biffig / orkar med kameran mer.
Bildfilerna är inte lika tunga på 24mp. Visst saknar man det där extra 36mp ger men det är inte hela världen känner jag. Kör ju inte massivt stora print heller. Bildkvalitén är ju förjäkligt bra här också.
 

cardazio

Aktiv medlem
Workflowet går mycket bättre och kameran är inte så biffig / orkar med kameran mer.
Beror inte det mer på vilka objektiv du sätter på den?

24-70 2.8 gjorde jag mig av med just för att den var otymplig för de brännvidder det gav. Inget fel på resultaten med det, men det kändes konstigt att det var så långt (fysiskt). D800E producerar bilder uppåt 77MB/styck, så kan absolut ta lite tid med att föra över bilder etc.
 
ANNONS