Annons

Filma vigsel

Produkter
(logga in för att koppla)

mauel

Aktiv medlem
Hej!

Jag fotograferar många bröllop och har länge haft tanken att även erbjuda mina kunder att jag kan filma vigseln.

Tanken är att ha två eller tre kameror på stativ samt ljudupptagning från mixerbord (eller dyl.)

Jag tänker mig kameror som filmar i 4K, för att kunna beskära/panorera/zooma så att det upplevs som mer liv i filmen, som sedan levereras i 1080p

Jag har kikat lite lätt på utrustning:
Panasonic HC-VX980
Sony FDR-AX53
Panasonic HC-VXF990

Undrar om detta kan vara ett bra alternativ eller om det finns bättre förslag?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Panorera är svårt, att få till en jämn rörelse. Blir det ryckigt så blir det jobbigt att titta på.
Zooma är B.
Visst kul EN gg sen är det mest överdrivet effektsökeri. Och i några fall kan det vara lämpligt om zoomningen slutar i rätt utsnitt.
Men det är ju därför man filmar med flera kameror, att slippa zooma, och kunna klippa mellan kamerorna.

Det svåra är att få ett bra ljud.
Glöm ENDAST mixerbord, det ljudet är helt dött som kommer rakt ur mickar.
Om ens bröllopspar använder mickar. Det har jag aldrig varit med om (inte varit på många bröllop).

Välj 3 likdana kameror, alla märken diffar lite olika med parametrarna, tex skärpa/WB/filformat/ osv.

Kan vara ekonomiskt smart att välja HD istället.

Vill du kan du få exempel på ngn musikskolekonsert jag har varit med o producerat film till.
Kontakta mig i så fall.
 

Ventures

Aktiv medlem
Bra med likadana kameror, men åtminstone samma format. Det blir inte så bra om någon kamera är mycket sämre. Jag gjorde en bröllopsfilm med en Dv- och en Hd-kamera. Det går men det blir inte snyggt med olika upplösning.
En kamera kan lämpligen filma från det håll församlingen inte ser.
Ta upp ljud med flera källor. Kameror, utplacerade ljudinspelare etc. Då har man fler spår att välja ifrån i redigeringen. Synd att missa dialogen framme vid altarringen.
Sedan vill man ha med utgången ur kyrkan från två håll. Att ta stillbilder samtidigt blir för mycket för en person.:)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
...Och minst ETT bra videostativ...
Kameror utan skötare är det ju bara o ställa in och starta vad den skall filma VÅGRÄTT.
 

mombasa

Aktiv medlem
Hej ni som jobbarmed bröllopsfoto. Finns det överhuvudtaget en marknad för filmade högtider? Tänker mig att bra stillbilder lindar in händelsen på ett mycket bra sätt och fUngerar som minnen över tid. Film som saknar egentligt manus blir mer av registrerad rörelse. Det kan väl vara spännande men jag kan tänka mig att beställaren efter ett par tittningar tappar allt intresse. Registrerande film registrerar även host och harkel och sånt som blir lite ”dammkorn” i berättelsen.
Men som sagt, mina erfarenheter och kunskaper om genren är små. Lukrativt verkar det ändå vara.
 

Ventures

Aktiv medlem
Registrerande film registrerar även host och harkel och sånt som blir lite ”dammkorn” i berättelsen.
.
Så sant. Jag hade en kamera vid altarringen som registrerade sådant som övriga missade. Man kan ju vara snäll vid redigeringen. :)
Sedan förväntar man sig inte att brudparet tar fram filmen varje helg med en skål popcorn direkt utan arkiverar den efter första titten. Förhoppningsvis håller äktenskapet annars blir film och foton bara pinsamma påminnelser.
 

mombasa

Aktiv medlem
Så sant. Jag hade en kamera vid altarringen som registrerade sådant som övriga missade. Man kan ju vara snäll vid redigeringen. :)
Sedan förväntar man sig inte att brudparet tar fram filmen varje helg med en skål popcorn direkt utan arkiverar den efter första titten. Förhoppningsvis håller äktenskapet annars blir film och foton bara pinsamma påminnelser.
Haha! Ja man lär fundera både en och två gånger innan man släpper ifrån sig materialet. Problemet med film är ju att den även innefattar tiden, alltså klocktiden. Och varje betraktare gör sin tolkning av sekvenser och skeenden. Det problemet har inte stillbilderna i alls samma utsträckning.
Med tanke på att ett uppseendeväckande antal giftermål havererar ( trots löften om nöd och lust) är det nog så som du antyder, att filmerna lätt hamnar i ”skämslådan”.
Men, bröllopsfilm är säkert en födkrok den med.
 

professorb

Aktiv medlem
Filmade min dotters bröllop 2016 med hjälp av två panansonic 4k videokameror som sattes på stativ på var sida om altaret. En av dem sattes på panasonics tilt/shift huvud som gjorde att jag kunde zooma in lite försiktigt så de faktiskt fyllde ut bilden när de stod med prästen. Den andra kameran styrdes bara med zoom. Bägge kamerorna styrdes med app på var sin telefon som jag hade framför mig när jag satt på första raden. Allt mycket diskret och jag använde kanske 1-2 min åt systemet under hela bröllopet. En inzoomning efter de gått fram och en utzoomning när de vände åter efter akten.
 
ANNONS