Annons

Fast ljus (LED) för matfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

marten_p

Aktiv medlem
Jag har börjat kolla på LED-paket för att främst fota mat, men som gärna får gå att använda även vid porträttfoto. Ljuset jag vill åt ska motsvara fönsterljus.

Någon som vet hur exempelvis detta paket står sig? Går det styra ljusstyrkan?
https://www.photax.se/product/fb-easy-folding-belysn-paket

Behövs två lampor, eller skulle det egentligen räcka med en (med 120-150 cm softbox) och reflexskärm?

Tips på andra paket som skulle göra jobbet bättre? Gärna inom budget 5000:- (med stativ osv).

Är helt novis på studiofoto, så all input är betydelsefull.
 

marten_p

Aktiv medlem
Jag gillar tanken på att se resultatet direkt och kunna flytta runt ljuset. Både utifrån hur jag fotograferar idag med hjälp av fönsterljus samt utifrån mängder av youtubevideos jag kollat på för inspiration. :)
 

iSolen.se

Guest
Jag gillar tanken på att se resultatet direkt och kunna flytta runt ljuset. Både utifrån hur jag fotograferar idag med hjälp av fönsterljus samt utifrån mängder av youtubevideos jag kollat på för inspiration. :)
Det är därför som studioblixtar har ledljus (inte LED), dvs en lampa som alltid lyser och följer inställningarna, dvs om du ställer ner blixten till 10% lyser ledlampan också 10%.

Men oavsett det, jag skulle välja blixtar alla dagar i veckan, fasta lampor räcker aldrig.
 

marten_p

Aktiv medlem
Tack för input!

Valet blixt framför LED har alltså att göra med ljusstyrkan? Hur skiljer de sig i pris om man tänker motsvarande kvalitet?
 

iSolen.se

Guest
Tack för input!

Valet blixt framför LED har alltså att göra med ljusstyrkan? Hur skiljer de sig i pris om man tänker motsvarande kvalitet?
Blixtar är billigare än starka fasta ljus. Vilka studioblixtar som helst duger nog för dig, helst ska de ha ledljus men även om de inte har det så är det ju bara att gasa på, blixtarna drar ju inga batterier. Jag styr mina med pocketwizards men det går utmärkt att ställa dem i slavläge och styra med en enkel kamerablixt (glöm inte att slå av ev förblixt bara :) )
 
ANNONS