Annons

Drönarerfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Går att ställa in så att m2p spar råfilerna.
Låter bra, i så fall har dem ändrat det, för det gick inte när jag köpte den.

Edit: Nu har jag inte uppdaterat min drönare på ett tag, men som det ser ut så går det fortfarande inte. Dock så går det att spara raw-filerna när du gör en yyperlaps.
 
Senast ändrad:

gunnargren

Aktiv medlem
Låter bra, i så fall har dem ändrat det, för det gick inte när jag köpte den.

Edit: Nu har jag inte uppdaterat min drönare på ett tag, men som det ser ut så går det fortfarande inte. Dock så går det att spara raw-filerna när du gör en yyperlaps.
Kan inte editera inlägget längre, men naturligtvis ska det vara hyperlaps.
 

M7_21

Aktiv medlem
Låter bra, i så fall har dem ändrat det, för det gick inte när jag köpte den.

Edit: Nu har jag inte uppdaterat min drönare på ett tag, men som det ser ut så går det fortfarande inte. Dock så går det att spara raw-filerna när du gör en yyperlaps.
Det kom en ny Firmware till min m2p i torsdags 18.4, tror att de fixat några buggar iom det.
 

iSolen.se

Guest
Min P4P tar panorama med 9 bilder i raw betydligt snabbare än vad du skulle kunna göra det manuellt, drönaren producerar en jpg-baserade panoramabild och det tar bara några sekunder efter den tagit alla bilder att producerar den så det är inget som påverkar bilderna. Sen sätter jag själv ihop bilderna till ett panorama i LR, precis som du gör.

Men med min M2P så tar den .jpg-bilder istället för raw och då är funktionen inte användbar för mig.
Den får gärna ta bilderna åt mig men stitcha vill jag göra själv. Får göra en uppdatering och se om man kan få raw nu.

Jag tar ofta två rader, tex 4x2 bilder, klarar den det?
 

afe

Aktiv medlem
Den tar 3x3, 1x3 eller 3x1 har jag för mig. Jag tror det alltid gått att ställa in att den ska spara både råfiler och jpg vid panorama i både appen på telefonen och på min Smart Controller.

Drönaren är för övrigt riktigt bra på att själv sätta ihop filerna till ett panorama, men det är för mig mest aktuellt för 360°-bilder (det blir väldigt stora filer annars).
 

afe

Aktiv medlem
Idag konstaterad jag att man måste hålla öronen öppna när man flyger. Jag flög inte vid tillfället, men hörde det välbekanta ljudet av en ambulanshelikopter när jag var ute i trädgården. Den flög dock inte exakt där den brukar flyga, utan rakt över vår tomt och på mycket lägre höjd än vanligt - drönarhöjd! Bor man i närheten av sjukhus med helikopterplatta gäller det att vara beredd på att snappt kunna gå ner met drönaren ...
 

gunnargren

Aktiv medlem

iSolen.se

Guest
Idag konstaterad jag att man måste hålla öronen öppna när man flyger. Jag flög inte vid tillfället, men hörde det välbekanta ljudet av en ambulanshelikopter när jag var ute i trädgården. Den flög dock inte exakt där den brukar flyga, utan rakt över vår tomt och på mycket lägre höjd än vanligt - drönarhöjd! Bor man i närheten av sjukhus med helikopterplatta gäller det att vara beredd på att snappt kunna gå ner met drönaren ...
Det här är exakt varför man inte bara kan flyga fritt under 120 eller vad du nu har för maxhöjd, som drönarpilot måste man väja för allt annat.
Bor man nära helikopterplatta kan man inte flyga utan koll med flygledning.
 

afe

Aktiv medlem
Det här är exakt varför man inte bara kan flyga fritt under 120 eller vad du nu har för maxhöjd, som drönarpilot måste man väja för allt annat.
Bor man nära helikopterplatta kan man inte flyga utan koll med flygledning.
Det är tre km till plattan så jo, jag får flyga utan koll med dem.
 

iSolen.se

Guest
Det är tre km till plattan så jo, jag får flyga utan koll med dem.
Nära när det gäller helikopterplattor är 1 kilometer.

Var för tar du ens upp avståndet när det är så långt bort?

Tex tre kilometer från en helikopterplatta täcker in större delen av centrala Stockholm så det blir ett rätt meningslöst mått.
 

afe

Aktiv medlem
Om du läser mitt inlägg igen och tänker lite kanske du förstår varför jag tog upp det trots att jag bor mer än 1000 meter från helikopterplattan. Till plattan i Uppsala kommer ambulanshelikoptrar från alla möjliga håll, och uppenbarligen går de ibland ner på låg höjd långt tidigare än de behöver vilket påverkar oss som flyger våra små leksaker.
 

iSolen.se

Guest
Om du läser mitt inlägg igen och tänker lite kanske du förstår varför jag tog upp det trots att jag bor mer än 1000 meter från helikopterplattan. Till plattan i Uppsala kommer ambulanshelikoptrar från alla möjliga håll, och uppenbarligen går de ibland ner på låg höjd långt tidigare än de behöver vilket påverkar oss som flyger våra små leksaker.
Jag läste inlägget och tänka efter behöver jag inte, helikoptrar får inte flyga under 300 meter tätbebyggt, utom för start och landning, därav 1kmgränsen.
 

afe

Aktiv medlem
Jag läste inlägget och tänka efter behöver jag inte, helikoptrar får inte flyga under 300 meter tätbebyggt, utom för start och landning, därav 1kmgränsen.
Och jag hävdar att de ändå ibland gör det (vilket var anledningen till mitt inlägg). Det är förstås svårt att bedöma höjd på en helikoper som flyger rakt ovanför mig, men eftersom de flyger här så ofta tycker jag mig kunna göra det. Därför går jag alltid ner med min drönare när jag flyger i stan och hör en helikopter, oavsett om jag måste enligt reglerna eller inte. Detta även om jag är långt utanför kontrollzoner och annat.
 

iSolen.se

Guest
Och jag hävdar att de ändå ibland gör det (vilket var anledningen till mitt inlägg). Det är förstås svårt att bedöma höjd på en helikoper som flyger rakt ovanför mig, men eftersom de flyger här så ofta tycker jag mig kunna göra det. Därför går jag alltid ner med min drönare när jag flyger i stan och hör en helikopter, oavsett om jag måste enligt reglerna eller inte. Detta även om jag är långt utanför kontrollzoner och annat.
Det är väldigt svårt att bedöma höjd utan hjälpmedel. Jag har svårt att tro att de bryter mot reglerna, det vore en oerhörd och onödig risk, reglerna är till för att det ska finnas marginal.

Men det finns kanske facit, appen flightradar24. Skulle du kunna kolla nästa gång? Jag ska kolla här.

Jag har flugit bl a helikopter över stan för att fota, det var mycket noga med höjden och marginal till andra flyg.

Nu är det ju ambulanshelikopter så de ska kanske plocka upp ett olycksoffer på en väg så i den änden måste de ju kunna få flyga lågt.

Jag tar också ner min drönare om det är något annat i luftrummet, tycker det är god sed.
 

iSolen.se

Guest
Det är väldigt svårt att bedöma höjd utan hjälpmedel. Jag har svårt att tro att de bryter mot reglerna, det vore en oerhörd och onödig risk, reglerna är till för att det ska finnas marginal.

Men det finns kanske facit, appen flightradar24. Skulle du kunna kolla nästa gång? Jag ska kolla här.

Jag har flugit bl a helikopter över stan för att fota, det var mycket noga med höjden och marginal till andra flyg.

Nu är det ju ambulanshelikopter så de ska kanske plocka upp ett olycksoffer på en väg så i den änden måste de ju kunna få flyga lågt.

Jag tar också ner min drönare om det är något annat i luftrummet, tycker det är god sed.
Jag följde en ambulanshelikopter tills den landade på en platta i Umeå. Om höjddata stämmer så gick den under 1000 fot ungefär vid 3,5km men höll sig över 400 fot fram till under 1km.

Dvs det verkar som du har rätt.
 
ANNONS