Annons

Drönarerfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Jag följde en ambulanshelikopter tills den landade på en platta i Umeå. Om höjddata stämmer så gick den under 1000 fot ungefär vid 3,5km men höll sig över 400 fot fram till under 1km.

Dvs det verkar som du har rätt.
Ja, eftersom jag ser dessa helikoptrar dagligen är det rätt så lätt att avgöra om de kommer in på mycket lägre höjd än vanligt både optiskt och via hörseln :)
 

iSolen.se

Guest
Jag tror t.o.m. du kan se och höra skillnad på en helikopter som passerar rakt över dig på ungefär 100 meters höjd jämfört med en på 500 meters höjd eller så
Det tror jag också men om höjderna är 120 respektive 200 meter vilket de verkar vara så är det inte lika lätt.

Har kollat lite fler landningar, de (=ambulanshelikoptrar) verkar inte gå ner på drönarhöjder utom när de är innanför 1 kilometer, så vi behöver egentligen inte ducka för dessa flyg även om jag tycker att det är lämpligt.
 

M7_21

Aktiv medlem
En fråga beträffande kalibrering av kompassen. Läste någonstans att är man inom 5 km varje gång man startar drönaren behöver man inte kalibrera den. Törs inte chansa utan gör det varje gång. Hur gör ni, sällan eller varje gång?
 

M7_21

Aktiv medlem
Jag gör det varje gång jag blir ombedd. Och när jag har förflyttat mig ett antal kilometer och/eller inte har flugit på ett tag.


/ Kiwi
Tack, tror nog många gör på samma sätt. Men, vad skulle kunna hända (i värsta fall) om man inte gör det öht? Störtning eller vad?

Är nog lite feg, gör det varje gång, det går ju snabbt.
 

kiwi

Aktiv medlem
Men, vad skulle kunna hända (i värsta fall) om man inte gör det öht? Störtning eller vad?
Störta tror jag knappast. Men om den är osäker på riktningen så kan den förstås bete sig lite konstigt, kanske börja att drifta eller så.

Det finns sällan någon anledning att inte kalibrera. Enda gången man ska undvika det är om det finns någon som stör i närheten, som radiomaster, armerad betong och liknande.


/ Kiwi
 

M7_21

Aktiv medlem
Störta tror jag knappast. Men om den är osäker på riktningen så kan den förstås bete sig lite konstigt, kanske börja att drifta eller så.

Det finns sällan någon anledning att inte kalibrera. Enda gången man ska undvika det är om det finns någon som stör i närheten, som radiomaster, armerad betong och liknande.


/ Kiwi
IMU då. Bara en första gång eller då och då?
 

iSolen.se

Guest
En fråga beträffande kalibrering av kompassen. Läste någonstans att är man inom 5 km varje gång man startar drönaren behöver man inte kalibrera den. Törs inte chansa utan gör det varje gång. Hur gör ni, sällan eller varje gång?
Jag blev ombedd att kalibrera kompassen sist men jag flyttade på mig istället, jag var i stan och där finns det armeringsjärn, rör och kablar överallt.
 

iSolen.se

Guest
Störta tror jag knappast. Men om den är osäker på riktningen så kan den förstås bete sig lite konstigt, kanske börja att drifta eller så.

Det finns sällan någon anledning att inte kalibrera. Enda gången man ska undvika det är om det finns någon som stör i närheten, som radiomaster, armerad betong och liknande.


/ Kiwi
Det är ju tyvärr precis vid de tillfällen som drönaren ber om kalibrering. Då ska man förstås inte kalibrera för då blir kompassen fel.

Om man istället provflyger så brukar det lösa sig, man kommer bort från skräpet i marken.
 

iSolen.se

Guest
Tack, tror nog många gör på samma sätt. Men, vad skulle kunna hända (i värsta fall) om man inte gör det öht? Störtning eller vad?

Är nog lite feg, gör det varje gång, det går ju snabbt.
Nej den störtar inte, den får lite svårt med riktningen bara men det är ju du som flyger så det spelar ingen roll. GPSen lägger inte av så du vet exakt var den är ändå.
 

iSolen.se

Guest
Tack för det! Firmware är ju också en grej man inte får missa.
Om du flyger med gammal firmware är det ofarligt, du flög ju sist med den och det gick bra.

Om jag startat upp den och den ber om ny firmware ställer jag mig inte på stan och tankar ner den i 20-30 minuter och sumpar ett batteri, självklart uppgraderar jag när jag kommer hem i lugn och ro.
 

M7_21

Aktiv medlem
Om du flyger med gammal firmware är det ofarligt, du flög ju sist med den och det gick bra.

Om jag startat upp den och den ber om ny firmware ställer jag mig inte på stan och tankar ner den i 20-30 minuter och sumpar ett batteri, självklart uppgraderar jag när jag kommer hem i lugn och ro.
Brrr, tankade ned den senaste ute på ett fält, tog lång tid så jag såg mobilens batteritid minska, men det klarade sig ändå. Gör inte om det ute under enflygning nån mer gång...
 

gunnargren

Aktiv medlem
Ett tips är att använda DJI Assitent 2 på datorn istället för appen. För mig hakade uppdateringen upp sig via appen, fick bara halv bild vid överföringen mellan drönaren och mobilen, ingenting hjälpte så fick till slut skicka in den till DJI i Holland (vilket gjorde att jag förlorade ett uppdrag) för fabriksåterställning. Efter det så gör jag alltid uppdatering via datorn istället för appen, och har läst på nätet fler som haft problem med när dem gjort uppdateringar via appen.
 

M7_21

Aktiv medlem
Ett tips är att använda DJI Assitent 2 på datorn istället för appen. För mig hakade uppdateringen upp sig via appen, fick bara halv bild vid överföringen mellan drönaren och mobilen, ingenting hjälpte så fick till slut skicka in den till DJI i Holland (vilket gjorde att jag förlorade ett uppdrag) för fabriksåterställning. Efter det så gör jag alltid uppdatering via datorn istället för appen, och har läst på nätet fler som haft problem med när dem gjort uppdateringar via appen.
Trist. Hur förde du över appen från datorn till mobilen? AirDrop eller något annat?
 

M7_21

Aktiv medlem
Inte appen, det som överförs är bara firmware.

Mycket egendomligt att det kan strula, det brukar vara en checksummekoll av överföringen innan firmware installeras. Som det är på kameror mm.
OK, uttryckte mig lite otydligt. Inte appen, men Firmware, det gick alltså bra med AirDrop, eller använde du något annat program?
 

Third eye

Aktiv medlem
Har hyggligt med koll på Svenska regler (nåja), men känner någon till vad som gäller för nationalparker i Norge?
Norge har generellt lite enklare och rakare regler än Sverige (tycker jag) , men just Nationalparker hittar jag inget sakligt om.

Flugit (foto/film) på många platser i Norge, bl.a Lofoten, Senja, Nordkap, Saltstraumen, Bodö, Stryn, Jotunheimen, Narvik och resten av de flesta turistfällorna. Både inom och utom parkerna...men jag har aldrig varit riktigt säker på om jag brutit mot någon regel.

Någon som vet?
 
ANNONS