Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

PatrickJ1

Aktiv medlem
Anledningen till att jag rekommenderade fotoaffär är att det verkar vara mycket trassel med Tap-inkonsolen.

Om det är för långt kanske du kan skicka objektivet till Tamron service.

https://www.tamron.eu/se/service/reparationsservice/
Har tänk på det med , men fraktkostnaden närmar sig kostnaden för köp av egen Tap-in plus tiden man är utan objektiv .

Finns ont om butiker i Dalsland , men desto bättre finns det mycket natur att fota :)
Löser det på nått sätt , är nöjd med svaren , annars kan det bli lite väl off-topic från Z7 i tråden
Tackar
 

AWid

Aktiv medlem
Ny FW till Z 6 och Z 7

Så har den då kommit. FW-uppdaterigen till Z-modellerna som väl alla sett fram emot senaste två månaderna. Kort huvudsakligt innehåll:
1. Ögon-autofokus (AF) i stillbildsläge
2. Utökat arbetsområde för AF i svagt ljus
3. AE-följning (autoexponering) är nu möjligt vid snabb serietagning (utökad)


Finns för nedladdning här.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Så har den då kommit. FW-uppdaterigen till Z-modellerna som väl alla sett fram emot senaste två månaderna. Kort huvudsakligt innehåll:
1. Ögon-autofokus (AF) i stillbildsläge
2. Utökat arbetsområde för AF i svagt ljus
3. AE-följning (autoexponering) är nu möjligt vid snabb serietagning (utökad)


Finns för nedladdning här.

Är det någon som sett när de fixar raw till hdmi?
 

Homma

Medlem
Så har den då kommit. FW-uppdaterigen till Z-modellerna som väl alla sett fram emot senaste två månaderna. Kort huvudsakligt innehåll:
1. Ögon-autofokus (AF) i stillbildsläge
2. Utökat arbetsområde för AF i svagt ljus
3. AE-följning (autoexponering) är nu möjligt vid snabb serietagning (utökad)


Finns för nedladdning här.
Auto inställning för EFCS var en trevlig överraskning också.

Jag har prövat ögon fokus nu på morgonen på min son. Det fungerar väldigt bra när han är stilla, oftast 100% hit rate. När han rör sig är det kanske 60% hit 20% sådär och 20% miss.
En sekvens (backlit) så indikerades ögat bra men fokus låg helt fel på en ljus vägg i bakgrunden.
När kameran faller tillbaks på ansiktsigenkänning så känns det ändå som om fokus satt närmare ögonen än innan uppdatering.
Jag använde sigma 85 art för att testa.
 

PatrickJ1

Aktiv medlem
Har hämtat ut en Z7'a och uppgraderat Firmware på mina Tamron G2 .
Sitter och ser på filmer på Youtube från Tony & Chelsea Northrup hur man ställer in en Z kamera .
Men det är en sak jag undrar .
Det är ju inbyggd bildstabilisator i kameran , men om man använder ett objektiv som också har bildstabilisator skall man då ?
1: Bara använda kamerans bildstabilisator.
2:Bara använda objektivets bildstabilisator.
3:Använda både kamerans och objektivets bildstabilisator.

Sedan antar jag om man tar en bild med lång slutartid på stativ kan vet vara bra att stänga av bådas bildstabilisatorer .
 
Senast ändrad:

jonasfj

Avslutat medlemskap
Har hämtat ut en Z7'a och uppgraderat Firmware på mina Tamron G2 .
Sitter och ser på filmer på Youtube från Tony & Chelsea Northrup hur man ställer in en Z kamera .
Men det är en sak jag undrar .
Det är ju inbyggd bildstabilisator i kameran , men om man använder ett objektiv som också har bildstabilisator skall man då ?
1: Bara använda kamerans bildstabilisator.
2:Bara använda objektivets bildstabilisator.
3:Använda både kamerans och objektivets bildstabilisator.

Sedan antar jag om man tar en bild med lång slutartid kan vet vara bra att stänga av bådas bildstabilisatorer .
Vad jag förstår av Nikon är att med ett Z-objektiv korrigerar IBIS 5 axlar (roll, pitch, yaw, x, y), men med FTZ-adaptern enbart 3 axlar (roll, x, y) och objektivet 2 axlar (pitch, yaw).

Frågan är vad som händer med ett tredjepartobjektiv som Tamron.

Min egen erfarenhet är att mitt Tamron 15-30/2.8 stabiliserar finfint med Z7 utan att man behöver göra någonting.
 

PatrickJ1

Aktiv medlem
Vad jag förstår av Nikon är att med ett Z-objektiv korrigerar IBIS 5 axlar (roll, pitch, yaw, x, y), men med FTZ-adaptern enbart 3 axlar (roll, x, y) och objektivet 2 axlar (pitch, yaw).

Frågan är vad som händer med ett tredjepartobjektiv som Tamron.

Min egen erfarenhet är att mitt Tamron 15-30/2.8 stabiliserar finfint med Z7 utan att man behöver göra någonting.

Måste fråga ,,, Ditt Tamron 15-30 , är det nya G2 eller modellen innan?
Har själv den äldre modellen , testade att uppdatera firmware med Tap-in , men det gick givetvis inte , men funkar det bra ändå så ok ;)
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Måste fråga ,,, Ditt Tamron 15-30 , är det nya G2 eller modellen innan?
Har själv den äldre modellen , testade att uppdatera firmware med Tap-in , men det gick givetvis inte , men funkar det bra ändå så ok ;)
Jag har den äldre modellen. Jag lämnade in den till Tamron och de uppdaterade firmware utan kostnad.
 

Homma

Medlem
Har hämtat ut en Z7'a och uppgraderat Firmware på mina Tamron G2 .
Sitter och ser på filmer på Youtube från Tony & Chelsea Northrup hur man ställer in en Z kamera .
Men det är en sak jag undrar .
Det är ju inbyggd bildstabilisator i kameran , men om man använder ett objektiv som också har bildstabilisator skall man då ?
1: Bara använda kamerans bildstabilisator.
2:Bara använda objektivets bildstabilisator.
3:Använda både kamerans och objektivets bildstabilisator.

Sedan antar jag om man tar en bild med lång slutartid på stativ kan vet vara bra att stänga av bådas bildstabilisatorer .
Grattis!

Om objektivet har VR så kan man inte kontrollera IBIS från kameran, utan det är objektivets inställning som gäller.
 

ostwilkens

Medlem
Nya mjukvaran verkar ju lovande, men riktigt tråkigt att man inte kan uppdatera över kabel...
Inte sugen på att köpa en XQD-läsare för att använda en gång. De är ju inte billiga precis.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Inte sugen på att köpa en XQD-läsare för att använda en gång. De är ju inte billiga precis.
Men om du väl köpt den, då kan du ju i fortsättningen använda den till det den i första hand är till för - snabbt och bekvämt läsa in bilder i datorn. Så jag har lite svårt att se att det skulle vara en bortkastad investering :)
 

ostwilkens

Medlem
Men om du väl köpt den, då kan du ju i fortsättningen använda den till det den i första hand är till för - snabbt och bekvämt läsa in bilder i datorn. Så jag har lite svårt att se att det skulle vara en bortkastad investering :)
Är redan jättenöjd med att använda en enkel USB-C kabel för både överföring av bilder och laddning av batteriet.

Jag får passa på att kolla om någon fotobutik kan hjälpa mig nästa gång jag åker in till stockholm.
 
ANNONS