Annons

Fågelidentifikation

Måns H

Aktiv medlem
Inte på gator men vid vindkraftverk

Ett annat bra skäl att veta att det inte är en tråt.mås, ett jättebra fältkännetecken..
de går inte på gator i våra städer....;-)

mvh peter
En tretåig klev omkring under ett vindkraftverk på en gård i utkanten av Trollhättan. 33 ornitologer kom omgående dit för att kryssa rariteten. De lyckades också fridlysa området från fler verk. Vilket grämde klimataktivisten som äger gården och mig som ritade på detaljplanen som skulle gjort det möjligt att utöka gruppen lite grann.
 

gavia

Aktiv medlem
En tretåig klev omkring under ett vindkraftverk på en gård i utkanten av Trollhättan. 33 ornitologer kom omgående dit för att kryssa rariteten. De lyckades också fridlysa området från fler verk. Vilket grämde klimataktivisten som äger gården och mig som ritade på detaljplanen som skulle gjort det möjligt att utöka gruppen lite grann.
när var detta?

mvh peter
 

gavia

Aktiv medlem
Troligen sommaren 2009. (Möjligen 2010). Sen dess har jag varit nyfiken på hur man skiljer en tretåig från en vanlig mås, nu vet jag!
har kollat i artportalen och enda fyndet som kan stämma överens med det du skriver sommaren 2009 el 10 är ett fynd den 28maj 2009. annars är det mest höstfynd i trollhättan men framförallt vänersborgs kommun med vänersborgsviken har de flesta fynden såklart. Fyndet 28maj var en fjolårsunge som sågs en dag. om det är den du syftar på. Hur många som var där o såg fågeln i fråga, kan man inte utläsa i artportalen.
Om du varit nyfiken i så många år, varför har du inte tittat i en fågelbok så hade det klarnat? Måste man ju undra.
"Vanlig mås" säger du, det finns rätt många mås/trutarter i sverige. Vissa är rätt vanliga, andra mindre vanliga. Men tretåiga måsar springer inte omkring på gator i våra samhällen.
Hoppas du kommer bli en måsexpert nu Måns!
De allmänt förekommande måsar och trutar är fullt möjliga att lära sig. Tex skrattmås, fiskmås, gråtrut samt några till.
Sen finns de en del balla arter som uppträder mkt sporadiskt/sällsynt. tex tretåig mås, tärnmås, rosenmås, svarthuvad mås, vitvingad trut, vittrut, svarthuvad trut, ismås, kaspisk trut, medelhavstrut. de två sistnämnda är dock lite knepiga att artbestämma. Många skådare inkl mig själv tycker de är inte helt enkla...
Lycka till och funderar du på flera arter, lägg upp dem här så är det ett flertal som vill hjälpa till. Men är man intresserad rekomenderar jag starkt att ha en egen fågelbok. Mycket roligare, man lär sig mer o snabbare...
ha en fin dag.
mvh peter b
 

Måns H

Aktiv medlem
Tack för info!

.......har kollat i artportalen ...... ett fynd den 28maj 2009. Fyndet 28maj var en fjolårsunge som sågs en dag...... Om du varit nyfiken i så många år, varför har du inte tittat i en fågelbok så hade det klarnat? Måste man ju undra.
mvh peter b
Tid/fynd stämmer bra. Kollade då i Lars Jonssons bok utan att bli så mycket klokare. Varför heter den "tretåig"? Blev nyfiken nu igen då en bloggare här på FS plåtat tretåiga i sitt rätta revir.

Det är bra med den här frågespalten. Jag fick svar med tydliga pilar och beskrivning på hur den fågel jag såg på stan och antog vara någon vanlig mås skiljer sig från tretåig mås. Det är helheten men också färgen på benen, teckningen i fjäderdräkten mm.
 

gavia

Aktiv medlem
Har kört fast på de två til vänster och den till höger. Har inte hittat så många små korta vadare med röd/orange ben. Möjligt att den till höger är roskarl. Skåne i veckan
den högra är helt rätt roskarl.
de vänstra är mer skymda, men ung rödbena ligger bra till...

mvh peter
 
Senast ändrad:

matchis

Aktiv medlem
Vilken Rovis

Rovis.jpg
Rovis2.jpg
Hej
Dessa foton tog jag för några dagar sedan utanför Gränna och jag har vänt o synat dessa utan att kunna avgöra vilken art det är. Bl.a den vita fläcken vid början av stjärten ställer till det. Kan man få lite hjälp i denna fråga är jag mycket tacksam
Hälsar
Matchis
 

gavia

Aktiv medlem
Visa bilaga 148805
Visa bilaga 148806
Hej
Dessa foton tog jag för några dagar sedan utanför Gränna och jag har vänt o synat dessa utan att kunna avgöra vilken art det är. Bl.a den vita fläcken vid början av stjärten ställer till det. Kan man få lite hjälp i denna fråga är jag mycket tacksam
Hälsar
Matchis
Trots att bara fyra handpennor syns, så säger jag ad hona blå kärrhök. den ljusa övergumpen visar att det bara kan röra sig om tre arter. tre arter kärrhök. blå, ängshök och stäpphök. ängshökarna har lämnat landet. stäpphök är fortfarande en rätt ovanlig fågel även om 2019 verkar bli ett jättebra år för dem. blå kärrhök flyttar nu i mängd.

mvh peter
 

matchis

Aktiv medlem
Vilken Rovis

Tack Peter för ett snabbt och intressant svar.
Alltid lika trevligt att ställa frågor här på forumet och få hjälp av mycket mer erfarna skådare

Hälsar
Matchis
 

matchis

Aktiv medlem
Nya Rovisar

Fjällvråk1.jpg
Fjällvråk2.jpg
Dessa foton är tagna vid Kaxholmen igår eftermiddag och efter att kollat på dessa bilder och jämfört med "Fågelguiden" får jag det till att eventuellt vara Fjällvråk baserat på ljus fläck vid näbben, svart bakkant på vingarna, ljus fläck på vingens främre vingpennor samt ljus underdel stjärt.
Har jag fel och i så fall vad är det??
Undrar
Mats C
 

matchis

Aktiv medlem
Ännu fler Rovisar

Ev Ormvråk1.jpg

Ev Ormvråk2.jpg
Dessa foton är tagna strax söder om Kaxholmen vid Botarp i går eftermiddag .
Det som gör mig konfunderad är det vita strupe och vit fläck över näbben.
I övrigt hade jag trott en Ormvråk.
Rätt eller fel. Om fel så vad är det.
Undrar
Mats C
 

gavia

Aktiv medlem
Visa bilaga 148837
Visa bilaga 148838
Dessa foton är tagna vid Kaxholmen igår eftermiddag och efter att kollat på dessa bilder och jämfört med "Fågelguiden" får jag det till att eventuellt vara Fjällvråk baserat på ljus fläck vid näbben, svart bakkant på vingarna, ljus fläck på vingens främre vingpennor samt ljus underdel stjärt.
Har jag fel och i så fall vad är det??
Undrar
Mats C
ormvråk är det ..

mvh peter berglin
 

gavia

Aktiv medlem
Visa bilaga 148837
Visa bilaga 148838
Dessa foton är tagna vid Kaxholmen igår eftermiddag och efter att kollat på dessa bilder och jämfört med "Fågelguiden" får jag det till att eventuellt vara Fjällvråk baserat på ljus fläck vid näbben, svart bakkant på vingarna, ljus fläck på vingens främre vingpennor samt ljus underdel stjärt.
Har jag fel och i så fall vad är det??
Undrar
Mats C
här får du några fjällvråkar som exempel
 

Bilagor

matchis

Aktiv medlem
här får du några fjällvråkar som exempel
Tack för ditt svar Peter!
När jag ser dina bifogade bilder ser jag nu betydligt bättre vilka kriterier som kännetecknar en Fjällvråk. I fortsättningen får jag använda foton på fåglar via nätet i större utsträckning för att försöka artbestämma objekten man ser. Det finns dessutom alltid en risk när man försöker artbestämma en fågel att man vill hitta en ny art till listan att man blir lite "okritisk" i sitt beteende. Dessutom får bara fåglar som jag fotat plats på min artlista vilket gör att listan mer besvärlig

MVH
Mats C
 

gavia

Aktiv medlem
Tack för ditt svar Peter!
När jag ser dina bifogade bilder ser jag nu betydligt bättre vilka kriterier som kännetecknar en Fjällvråk. I fortsättningen får jag använda foton på fåglar via nätet i större utsträckning för att försöka artbestämma objekten man ser. Det finns dessutom alltid en risk när man försöker artbestämma en fågel att man vill hitta en ny art till listan att man blir lite "okritisk" i sitt beteende. Dessutom får bara fåglar som jag fotat plats på min artlista vilket gör att listan mer besvärlig

MVH
Mats C
man kan såklart ha listor som man vill. jag har många "vanliga" listor av div slag. men har även en fotolista. vissa mkt vanliga arter kan vara svåra att få på bild.
du borde inte bara titta på bilderna i din fälthandbok, utan även läsa texten för att få tips vad man skall titta på för repektive art.
 
ANNONS