Annons

Vinjettering på gammal Leica-optik?

Produkter
(logga in för att koppla)

norragryta

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Leica M6 med en Summicron 35mm som enligt kännarna på Leicas forum säger är från 1969 (serienumret är 2329988 och det står Wetzlar och "Made in Germany" på den. Säger inte mig så mycket om jag ska vara ärlig, men enligt folk där är det tydligen skillnad på de som gjorts i Kanada och de som tillverkats i Tyskland, om det kan hjälpa folk att svara på min fråga nedan).

Hur som helst, jag tycker att linsen har börjat att vinjettera på ett sätt som den aldrig gjort innan. Egentligen tycker jag att den aldrig vinjetterade innan, men det kan ju vara så att jag inte tänkt på det.
Min fråga är helt enkelt om det kan vara så att optik med åren börjar vinjettera mer? Låter ju konstigt, men jag tycker mig ha märkt en skillnad bara på de senaste månaderna. Är jag galen eller finns det belägg för detta????

MVH

Carl
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Kan det vara så att du använder större bländaröppningar nu på vintern än på sommaren och därmed får mer vinjettering?
 

echorec

Aktiv medlem
Tror Magnus kan ha rätt. Jag har en tidigare version och den vinjetterar vid bländare 2. Tror inte att ett objektiv vinjetterar mer med åren.

PS. Om du skulle få för dig att sälja objektivet får du gärna kontakta mig :)
 

alf109

Aktiv medlem
Dom gamla summicron 35:eek:rna vinjeterar en hel del, jag fick blända ned min till 5,6-8 för att bli av med vinjeteringen och få den skarp ända ut i bildhörnen.
 

norragryta

Aktiv medlem
Tack för era svar.
Efter att ha funderat lite har jag kommit fram till att det antagligen alltid har vinjetterat en del, men att jag nu tänker på det och ser det extra mycket. Mindre ljus på vintern kan ju också ha med saken att göra, helt klart. Fast å andra sidan ha jag haft gluggen i nästan tio år.


Och Gunnar, tyvärr är det inte aktuellt att sälja den just nu. Men om det blir av hör jag av, det är ett ruskigt skarptecknande objektiv!

MVH

Carl
 
ANNONS