Annons

Erfarenhet av Olympus E400?

Produkter
(logga in för att koppla)

norragryta

Aktiv medlem
Hej,

jag plåtar nästan bara med film och en Leica M6, men då jag är frilansjournalist är det bra att ha en digitalkamera till jobben. Inte alltid jag plåtar till jobben jag gör, men är bra att ha en digitalare när det behövs. Köpte därför en Canon G9 för några månader sedan, men funderar nu på att byta till en DSLR.
Jag köpte G9 då den verkade vara den kompaktkameran som hade mest lättanvända reglage när man gillar att använda sig av manuella inställningar, som jag är van vid från min Leica och tidigare t ex Nikon FE2. Men jag känner mig begränsad med G9:an, reglagen var inte så enkla som jag hade trott plus att möjligheten till kort skärpedjup är dålig på en kompaktdigital.
Gick förbi ett skyltfönster idag där de sålde en begagnad Olympus E400 med objektiv (hann tyvärr inte kolla vad det var, men ett zoomobjektiv, antagligen kittet) för 299 Euro (typ 3000 spänn). Skicket var A och det såg ju lite intressant ut. Tänkte om man kanske kunde byta in min Canon G9 mot det.
Men då jag inte har någon erfarenhet av DSLR tidigare undrar jag om någon här på forumet har en åsikt att dela med sig av vad gäller Olympus E400?

Då jag mest plåtar med en Leica är jag alltså inte särskilt intresserad eller van vid massa funktioner och programval. Men jag skulle gärna ha en enkel, gedigen DSLR som är lätt att jobba med. Varför finns det inte en digital Nikon FE2, jag tror att det finns fler än jag som skulle vara intresserad av en sådan. Om inte annat perfekt för fotoutbildningar.

Men nu var det ju Olympus E400 det gällde. Hur står den sig för det priset? Och går det att köpa gamla (billiga) Olymnpus-objektiv och sätta på den?

Tacksam för hjälp

Carl
 

interpix

Aktiv medlem
E400:an är en riktigt trevlig bekantskap. Kitoptiken är bra men ljussvag som alltid, så speciellt kort skärpedjup kan du inte förvänta dig med den. Jag tycker Olympus 4/3 objektiv generellt är mycket bra men inte de billigaste. Kanske deras 25mm normal (pannkaksobjektiv) är mer rätt på E-400 än kitzoomen? Brusmässigt är den OK tom ISO 400. Gränssnittet liknar nog inte FE i nån större utsträckning men fungerar helt OK när man gjort grundinställningarna i menyn.
 

norragryta

Aktiv medlem
Tack för svaret Patrik. Jag har kollat upp lite på nätet under kvällen och om jag fattat det hela rätt kan man köra gamla OM-gluggar på den med en adapter. Stämmer det?

I övrigt, hur stor r skillnaden mellan E400 och E510? En polare till mig talar mycket gott om just E510, kan det vara värt att kanske köra på en sådan istället och vad vore då vinningen? Som sagt, jag är inte intresserad av massa funktioner, men om det är skillnad i bildkvalitet är det så klart viktigt.

Tack på förhand

Carl
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tack för svaret Patrik. Jag har kollat upp lite på nätet under kvällen och om jag fattat det hela rätt kan man köra gamla OM-gluggar på den med en adapter. Stämmer det?

I övrigt, hur stor r skillnaden mellan E400 och E510? En polare till mig talar mycket gott om just E510, kan det vara värt att kanske köra på en sådan istället och vad vore då vinningen? Som sagt, jag är inte intresserad av massa funktioner, men om det är skillnad i bildkvalitet är det så klart viktigt.

Tack på förhand

Carl
Rätta mig nu ngn om jag har fel!

Jag har för mig att Olympus 4/3 sensor är den minsta av de digitala DSLRerna. Det i sin tur ger också sämst förutsättningar till kort skärpedjup.
 

norragryta

Aktiv medlem
Just det med sensorns storlek är en annan sak som jag tänkt på, dels angående bildkvaliteten men också vad gäller skärpedjup. Någon som har en kamera och evt hur det ligger till med det?

/Carl
 

interpix

Aktiv medlem
Jag fotar alltid raw så jpegkvaliten har dålig uppfattning om. Den stora fördelen med 500 serien är att den har bildstabilisering vilket ofta tillåter 1-3 stegs lägre ISO. Kamerahuset kanske är också ergonomiskt bättre men 400 är ju mindre och snyggare :=)

Fördelen med större sensor är i princip lägre brus och möjligheten till kortare skärpedjup. Det skiljer ungefär ett steg mellan 4/3 och aps-c och småbildsformat är igen ett steg bättre. (förutsatt att du accepterar kortare skärpedjup)

Så länge man håller sig till lägre ISO har sensorstorleken ringa betydelse för andra bildkvalitetsparametrar.

Hur det förhåller sig med äldre optiks kompabilitet på Oly dslr:er vet jag inte.

Olympus har också ett 4:3 förhållande på sensorn medan Canon/Nikon/Pentax/Sony använder 3:2
 

Knight Palm

Aktiv medlem
E-400 (Less is more)

.
Vanligtvis är det de som aldrig har fotat med kameran som för den mest negativa argumenteringen. Naturligtvis gäller även här den gamla sanningen om att ingen kamera är bäst på allt.

E-400 är en bra andrakamera, där dess främsta förtjänst är dess kompakta mått och ringa vikt, ytterligare accentuerad av de två kitgluggarna på 14-42mm & 40-150mm. Kameran väger utan/med batteri 375g/420g, standardzoomen väger 190g och telezoomen väger 220g. Ofta lämnar jag den större och tyngre E-3 hemma till förmån för E-400, om det inte regnar! Vis av egen erfarenhet vill jag understryka väsentligheten av att en kamera skall vara liten och lätt, för att kunna ta med den överallt. Nu är visserligen E-400 inte längre den minsta och lättaste systemkameran på marknaden, den titeln har Panasonic Lumix G1 nyligen tagit över.

E-400, som lanserades enbart i Europa, var förmodligen Olympus sista modell försedd med en Kodak CCD. Därefter har det varit Panasonic NMOS som gällt. Därigenom har den erhållit en viss kultstatus, trots att kameran saknar en del funktioner som senare modeller såsom E-510 & E-410 försetts med. Förgäves har vi uppvaktat Olympus med önskemål om senare införande av dessa via f/w uppdateringar.

Med en sensor på (2.0x) relativt FF135 (1.0x), så är skillnaden 0.6EV till Canon EF-S och 0.8EV till Nikon DX, i dagligt tal en skillnad på 2/3EV till APS-C. Den största nackdelen med (2.0x) är inte bruset, utan svårigheten att få till ett kort skärpedjup, i de fall detta är önskvärt. I de fall stort skärpedjup är önskvärt, så är det oftast inga problem - frånsett vid makro.

Olympus har inte varit särskilt behjälpliga, då inga ljusstarkare objektiv än f/2.0 tagits fram. Leica D från Panasonic (25mm/F1.4) och några FT-gluggar (24mm/F1.8 & 30mm/F1.4) från Sigma har visserligen hjälpt upp situationen något, men de allra flesta har nog via adaptrar, med varierande resultat provat med att använda gamla manuella objektiv av olika fabrikat. Tyvärr har resultaten för dessa vid f/1.2 och f/1.4 inte varit av den klass man minns från dess egen tidsera med 35mm film. Enda möjligheterna till kortare skärpedjup har därför varit att gå upp i brännvidd, på bekostnad av bildvinkeln.

Också vid användandet av adaptrar har inte Olympus varit särskilt behjälplig. Visserligen har man möjliggjort användandet av IS (Image Stabilisation) även med alla gamla objektiv, men fortfarande saknas FCI (Focus Confirmation Indicator) för de gamla objektiven med adapter. Dessbättre har både ryska och kinesiska entrepenörer skyndat till och tillhandahållit adaptrar på E-Bay som gradvis förbättrats.

E-400, mer än någon annan model behöver fokuseringshjälp vid användandet av gamla manuella objektiv, eftersom den saknar funktionen Live View som senare introducerades i E-410/E-510.

Som alla systemkameror från Panasonic och Olympus, så har de ett effektivt dammreduceringssystem. Vidare har den ett bra exponeringsmätsystem, samt levererar bra JPEG-kvalitet, så behovet att använda RAW-data har minskat.

Med Adobe Camera Raw ver 3.6 kom stöd för råformatet till E-400. ACR v3.6 är den sista versionen som fortfarande går att köra på PS Elements v3. Dvs. jag hade ingen kostnad för att uppgradera programvarorna heller. Uppköpta Pixmantec's Raw Shooter Essentials fungerar också utmärkt med E-400.

Essensen är ändå att E-400 är en trevlig liten kamera, som man lätt tar med ut, till skillnad mot många andra större åbäken. Den är relativt rapp att fota med och Kodak sensorn är så bra som en 10 Mpix-kamera kan bli, åtminstone när det är ljust ute. Gillar man blå färger, så är Kodaks CCD-sensorer liksom i Leica M8 klart överlägset på att återge himmel och hav. Många anser därför att E-400 är en budgetvariant av Leica M8, förutsatt att man matchar kamerahuset med något av de optiskt eminenta och miljötätade HG (High Grade)-objektiven.

P.S.
Här hemma kan man nu hitta den något nyare modellen E-410 billigt bland fynden, som t.ex. på Clas Ohlson.

P.P.S.
E-510/E-520 med bildstabilisering (IS) är min rekommendation som förstakamera.

Ref:
 

norragryta

Aktiv medlem
Hej,

tack för alla inlägg. Idag bytte jag in min Canon G9 mot en E400 och första intrycken är bra. Knight Palm skrev att den är bra som en andrakamera. Andrakamera/enkel jobbkamera är precis det syfte jag vill att den ska uppfylla då jag som sagt normalt plåtar med film men ändå behöver en digitalkamera i jobbet. För att uppfylla detta behov har jag tidigare haft två digitalkameror, Ricoh GRD och nu senast alltså Canon G9. Båda kameror var mycket bra, men jag kände mig aldrig nöjd med dem. Utan att ha erfarenhet från DSLR-kameror hade jag ändå nån idé om att jag var så van vid Leicans smidighet och aldrig skulle orka släpa runt på en DSLR, därför köpte, och bytte in, de tidigare två kompaktkamerorna.
Men när jag idag testade E400 i butik kände jag mig direkt mer hemma med den än de tidigare två digitalkamerorna, helt enkelt då det inte var en kompaktkamera. Så jag kanske skulle köpt mig en DSLR som jobbkamera för längesen och sluppit de här bytena..... :)

Men, men, gjort är gjort och utan att ha hunnit testa den särskilt mycket måste jag säga att de första intrycken är bra. Det kommer nog alltid vara en andravals/jobbkamera, men verkar ju vara en mycket bra sådan. De bilder jag snabbt kollat på i datorn ser ju i alla fall ut att hålla bra kvalitet vad gäller både skärpa och upplösning.

En fråga också: jag har kollat runt en del, men inte riktigt lyckats få kläm vilka möjligheter det finns till att shoppa gamla gluggar. En adapter behövs, så mycket förstår jag, men passar några andra objektiv förutom Olympus OM? Och då det inte finns ågon snittbild eller liknande i sökaren, är det överhuvudtagligt möjligt att fokusera med ett motsvarande normalobjektiv? Känns ju lite knivigt att kunna se det. Eller är det som i Nikon F801 som jag hade för längesedan, där lös en prick i sökaren när skärpan var rätt, mycket hjälpligt.

MVH
Carl
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Kul att det blev en affär. Det är alltid trevligt med nya prylar och skadar inte att testa runt lite.

E-400 är inget för gamla manuella objektiv, eftersom den optiska sökaren är liten, saknar Live View, saknar mattskiva med snittbild, samt saknar fokuskonfirmering med manuella objektiv. De två sistnämnda punkterna går dock att fixa med ett besök på eBay.

En mattskiva från Gadget Infinity från eBay är billigast. Mattskivorna från KEO håller högre kvalitet, samt kan fås med OptiBrite Treatment. Läste att med nya The Katz Eye™ “Plus” kanske man inte behöver det tillägget.

På eBay hittar man en uppsjö av billiga adaptrar för de flesta kamerabajonetter, samt numera även kretsförsedda sådana för att få fokuskonfirmeringen.

I princip kan alla gamla manuella gluggar förutom Leica M, Olympus Pen monteras på en E-400. Canon FD och Konica F går också om man modifierar bajonetten. (Snart kommer även en MFT adapter, så att Leica M kan monteras på den Live View-försedda Panasonic G1), dock ej på den större E-400. Naturligtvis om bajonetten saknar bländarring, så finns i dagsläget ingen styrning för bländaren. RED har det för EOS-bajonetten, samt Micro FT har med (44-20) 24mm skillnad goda förutsättningar att även kunna husera en sådan i själva adaptern. (Varför t.ex. inte kunna använda en MFT-kamera som bakre objektivlock på ett långt Canon tele?)

Källkod:
• Micro FT      ~20 mm =
• Leica M        27.95 *
• Olympus Pen F  28.95 *
- - - - - - - - - - - - -
• Olympus E1     38.67 =
- - - - - - - - - - - - -
• Konica F       40.50 ~
• Canon R/FL/FD  42.00 ~
• Minolta MD     43.50 +
• Canon EOS      44.00 -
• Sigma SA       44.00 -
• Exakta/Topcon  44.70 +
• K-mount        45.46 +
• M42            45.46 +
• Contax/Yashica 45.50 +
• Olympus OM     46.00 +
• Nikon          46.50 +
• Leica R        47.00 +
• Topcon IC1     55.00 +
Ref:
 

interpix

Aktiv medlem
Kul, jag tror inte du kommer att sakna din G9. Om du testar Olymups lite bättre objektiv kanske det också blir din första kamera :=)


TI, vet du om brusbilden ser annorlunda ut med nmos sensorn i E410?
 

interpix

Aktiv medlem
Tack för för svaret, det har gått mig förbi att det sitter en ccd i 400:an. Då borde man kunna förvänta sig ett andvänbart steg till på ISO-stegen med n-mos.
 
ANNONS