Annons

Problem med vänddia med Holga och filmfråga

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skaffade en Holga för att jag ville prova vänddia. Jag köpte den film som enligt lomography.coms filmsida skulle ge det resultat jag önskade: Fuji Velvia 100. Jag fotograferade i fullt solljus, men alla bilderna blev jättemörka, nästan svarta. Och alla blev väldigt röda, och färgerna blev inte alls så spännande som jag hoppats. Jag vet att resultatet med vänddia varierar mellan olika filmer och olika framkallare, (och att lite av syftet är att de ska bli röda). Men jag undrar ändå om det är nåt annat som kan vara fel. Eller är det bara jag som är naiv och dum?

Nu tänkte jag prova "vanlig" film istället, men vet inte vilken jag ska välja. Räcker det med ISO 100 om jag ska fotografera i dagsljus, eller borde jag köra med ISO 400? Jag tvekar eftersom alla bilderna blev så mörka med vänddian och det var ISO 100.

Alltså, är anledningen till att mina bilder blev mörka att det var vänddia, eller kommer de bli lika mörka om jag kör "vanlig film"?

Jag är tacksam för all hjälp och alla tips ni kan ge!
 

Olof_Ohlsson

Ny medlem
Har samma erfarenhet av att velvia blir röd när den cross processas så något fel blev det nog inte. Om du vill ge vändian en ny chans så kan jag rekomendera kodak elitechrome. Vad det gäller negativ film så är det nog en smaksak.
 

joroka

Aktiv medlem
Hej!

Nu är jag ingen expert på vänddia fastän jag fotar en hel del med Holgan = ). Ett filmtips kan jag i alla fall ge. Den film som jag kör mest med är Fuji Fujicolor Pro 160S. Det är en negativ färgfilm som enligt mitt tycke funkar riktigt bra att fota i fullt dagsljus/solljus med. En 100 ISO:s film borde ju inte bli som du beskriver den, nästan svart, om du fotar i dagsljus.

Fujin ska väl också gå att vändframkalla, dock har jag ej gjort detta själv så jag har lite svårt att uttala mig om resultaten.

Du skriver att bilderna blir nästan helt svarta, och det låter nästan som om Holgan inte riktigt är som den ska...du glömmer väl inte på linsskyddet? Den tabben har jag gjort ett par gånger...

Pröva köra en 400 ISO film, det kan ju inte skada. En som jag brukar använda är Fuji Superia, den började jag fota med i Holgan. Blir det inte bättre så antar jag att det kan vara fel på din kamera. Holgan är ju inte hightech precis!

Bilden är tagen med just Fuji Pro 160S.


Mvh Johan
 

Bilagor

Tack för ditt svar!

Nejnej, jag har inte glömt linslocket. Det blir bilder, men mörka. Några blev nästan svarta, andra blev okej om man ljusade upp dem lite i PS.

Jag kanske ska prova en 400-rulle. Grejen är den att jag ska till USA på semester nästa vecka, och skulle vilja köra några rullar då. Så jag vill kolla lite tips innan, så att det inte blir helt galet.

Snygg bild förresten!
 

Graal

Avslutat medlemskap
Du har väl helt enkelt exponerat fel? Finns ju bara en inställning på Holga så det är lätt att exponera fel, såvida du inte skaffar någon typ av filter för att förlänga exponeringen. Kör du med 100 ISO så blir det garanterat underexponerat i gråväder. Krävs lite soligare för att kunna använda 100 ISO-film. Själv fotar jag mest med negativ svartvit film och använder då både två och tre Holgor med olika film i (50, 125 400 ISO), alt gul, orange, rödfilter, för att kunna variera exponeringen efter ljuset.
 
Hur kan jag exponera fel om det bara finns en exponeringsinställning?

Som jag skrev var det fullt solljus mitt på dagen när jag fotograferade, jag var noga med detta eftersom jag använde 100 ISO.
 

loidor

Avslutat medlemskap
Vilken Holga-modell är det? 135-versionerna har än mindre bländare (omkring f/13) vilket mörkar ytterligare lite. Vidare är svensk vårsol halvpigg ljusmässigt, så jag kör ISO200 rakt igenom nu med min 135BC och blir helnöjd. gå ner på ISO100 gör jag inte förrän till sommaren, när solen piggat till sig lite till.

Vidare har inte dia samma förlåtande drag som negativfilm, så ljuset måste verkligen vara rätt för att det ska bli bra. Prova igen med en 200-rulle så ska du se allt blir bra gissar jag.
 
det är holga 120cfn.

vad menar du med förlåtande drag? jag är nybörjare på analogt, så jag vill gärna lära mig så mycket som möjligt om filmers egenskaper.

tack för ditt svar, jag ska prova en 200- eller 400-rulle!
 
ANNONS