Annons

Akvariet, Skansen Sthlm

Produkter
(logga in för att koppla)

Adde73

Medlem
Hejsan!

Jag var för en tid sen på Akvaria i sthlm och fotade bla en haj och ett koralrev i ett akvarium. Det visade sig att jag inte fick använda blixt, tillägger att det inte fans en enda skyllt om att man inte fick använda det.

Bilderna blev grumliga som tvn på 70 och tidigt 80-tal.

Ska nu på söndag till Skansen i sthlm och tänkte gå in på akvarumet där.

Finns det någon som har varit där och fotat där inne?
Jag skulle vilja veta ISO inställningarna, slutartiden samt bändar inställningarna ni hade då.

Min pippinetta utrustning är stativ, 18-15 mm objektiv och Nikons D80 hus.
Som jag kommer att använda!

Jag är en äkta amatör när det gäller bästa exponering, men rätt duktig på motiv anser jag själv!

Skulle vara mycket tacksam för tips och trix.
Då just denna dag har en stor betydelse för mig!

Tack på för hand!
 

erro.se

Aktiv medlem
Kan inte besvara dina frågor, men gissar att blixt är rätt meningslöst ändå. Gigantiska reflexer i glaset till att börja med... och skulle du ändå lyckas undvika reflexerna så är det frågan om du får nåt ljus till själva motivet - risken är nog stor att du lyser upp en massa partiklar och smuts i vattnet mellan glaset och motivet istället.

Skruva upp ISO så långt du tycker är rimligt med tanke på brus.

Får man använda stativ hur man vill? Funkar väl isåfall för motiv som är stilla, d.v.s. korallrevet. En simmande haj råder däremot inget stativ på, där är det tillräckligt snabb slutartid som gäller.
 

Adde73

Medlem
Kan inte besvara dina frågor, men gissar att blixt är rätt meningslöst ändå. Gigantiska reflexer i glaset till att börja med... och skulle du ändå lyckas undvika reflexerna så är det frågan om du får nåt ljus till själva motivet - risken är nog stor att du lyser upp en massa partiklar och smuts i vattnet mellan glaset och motivet istället.

Skruva upp ISO så långt du tycker är rimligt med tanke på brus.

Får man använda stativ hur man vill? Funkar väl isåfall för motiv som är stilla, d.v.s. korallrevet. En simmande haj råder däremot inget stativ på, där är det tillräckligt snabb slutartid som gäller.
Det känns som om jag får ta mig tiden och försöka hitta rätt.

De två bilderna från sist är ju Akvaria albummet med samma namn
 

Adde73

Medlem
Jag fotograferade Koalor på Skansen Akvariet för ett par år sedan: http://daniel.nordling.nu/koalas/Skansen-Akvariet/2005-05-17/

Bilderna har fullständig exif-information, där du kan se vilka inställningar jag använde. Blixt är inte tillåtet på Akvariet, rätt så säker på att förbudet var tydligt skyltat.
Otrolligt fina bilder
Hoppas jag finner och kan ta den tid att testa mig fram.

De två bilderna från sist är ju Akvaria albummet med samma namn.

Tänker testa slutartid 8 och bländare 5,6 där inne på manuell och för varje bild ha olika inställningar....
att ta bild på exotiska djur vill väl de flesta fotografer amatör dom proffs?
 
Senast ändrad:

quarc

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag var för en tid sen på Akvaria i sthlm och fotade bla en haj och ett koralrev i ett akvarium. Det visade sig att jag inte fick använda blixt, tillägger att det inte fans en enda skyllt om att man inte fick använda det.

Bilderna blev grumliga som tvn på 70 och tidigt 80-tal.

Ska nu på söndag till Skansen i sthlm och tänkte gå in på akvarumet där.

Finns det någon som har varit där och fotat där inne?
Jag skulle vilja veta ISO inställningarna, slutartiden samt bändar inställningarna ni hade då.

Min pippinetta utrustning är stativ, 18-15 mm objektiv och Nikons D80 hus.
Som jag kommer att använda!

Jag är en äkta amatör när det gäller bästa exponering, men rätt duktig på motiv anser jag själv!

Skulle vara mycket tacksam för tips och trix.
Då just denna dag har en stor betydelse för mig!

Tack på för hand!
När man fotograferar har man väl ett eget ansvar också. Det är väl rätt självklart att man inte kan använda blixt på ett akvarium. Du skriver själv att du föder upp möss. Hur tror du det skulle funka om du ställde en kamerablixt bedvid som löste ut slumpmässigt ett par tusen gånger om dagen? Hur tror du för övrigt att du skulle må om du utsattes för samma tortyr. Skulle inte förvåna mig om det till och med kan stressa ihjäl även växter.

Vad gäller stativ så är det en annan sak, där är det oftast inte uppenbart om det får användas eller inte (såvida inte man riskerar att skada underlaget). Stativförbud brukar oftsast finnas för att se till så att endast ägaren av anläggningen kan da riktigt bra bilder och sälja. Det fungerar nog sämre och sämre med dagens bildstabiliserng i nästan alla kameror. Det kan ju också finnas en risk på t.ex. akvariet att någon dänger ett stativ i en glasruta och lyckas spräcka den. Tror aldrig jag sett någon med stativ på akvariet, men vet inte om det är förbjudet. Det är mörkt där inne, så de bilder jag tagit brukar ligga på ISO 1600 eller mer för att få rimliga slutartider (och då använder jag F1.4 eller F2). Det har inte blivit många bilder som klarar en kvalitetskontroll efteråt genom åren.
 

Faunan

Aktiv medlem
Stativförbud brukar oftsast finnas för att se till så att endast ägaren av anläggningen kan da riktigt bra bilder och sälja....
För många år sedan vet jag att det var förbjudet att ta med stativ in på Skansen av just ovanst. skäl. Akvariet ligger inne på Skansen.
Mvh Rolf
 

aasaboe

Aktiv medlem
Apropå ansvar, stativ kanske inte är så lämpligt i lokaler där mycket folk rör sig, särskilt inte om det dessutom är mörkt. Hur skulle besökarna må om de ständigt behövde snubbla över hundratals, rent av tusentals spretande stativben och utsättas för ilskna kameraägares hotelser? ;-)
 

Adde73

Medlem
Tack alla för era svar ...

Det kommer iaf bli roligt på skansen!
Har inte hittat något på deras sida om för bud av något gällande fotografering med eller utan blixt, så det blir ett sunt förnuft som får avgöra och kanske fråga någon anställd vad som gäller om man nu inte hittar någon skyllt om detta...

sen ska jag testa mig fram på de olika platserna jag kommer att besöka med olika ISO slutartid och bländar inställningar.

Det enda som står om fotografering på skansens hemsida är detta :

"Skansen är inte en offentlig plats så här behövs fototillstånd för alla som arbetar redaktionellt eller i kommersiellt syfte"
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Jag kollade igenom bilderna jag tog på Koalorna, där kunde jag se att det fanns en dekal på rutan som uppmanade till fotografering men utan blixt (det var i och för sig en Koalaspecifik dekal).

Ett annat tips är att besöka Bo Jonssons sida här på FS: http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=43999

Han arbetar på akvariet och fotograferar mycket av deras officiella bilder.
 

Adde73

Medlem
Nu så har jag fottat väldigt mycket och använt mig av olika ISO inställningar och ska titta igenom fotona.

Lägger upp dem här senare för kommentarer etc
 

Kristian P

Avslutat medlemskap
Hej,

Det kan vara svåra ljusförhållanden på akvarium o liknande ställen.Mörkt och ljust, mycket kontraster. Lite som att fota teater kan jag tänka mig. Jag har också en Nikon D80 och tyvärr har den usla egenskaper vid höga iso-tal, det blir brusigt. Så det som krävs är nog ett snabbt objektiv så att du slipper skruva upp iso't mer än till max 400. Självklart kan du använda lång slutartid men det kräver stativ samt att det kommer bli rörelseoskärpa.
 

Adde73

Medlem
Hej,

Det kan vara svåra ljusförhållanden på akvarium o liknande ställen.Mörkt och ljust, mycket kontraster. Lite som att fota teater kan jag tänka mig. Jag har också en Nikon D80 och tyvärr har den usla egenskaper vid höga iso-tal, det blir brusigt. Så det som krävs är nog ett snabbt objektiv så att du slipper skruva upp iso't mer än till max 400. Självklart kan du använda lång slutartid men det kräver stativ samt att det kommer bli rörelseoskärpa.
Jo det är riktigt svårt att hitta rätt i inställningarna för att just fota på dessa platser!

Fick senast tag på ett linns skydd av märket Hoya som ska redusera avbilder på akvariet mm...
 

Kristian P

Avslutat medlemskap
Jag antar att du menar polarisationsfilter. Jag har också ett från Hoya. Fungerar bra. Dock tar det bort ytterligare lite ljusinsläpp.... Eller, det råder lite olika uppfattningar om det. Jag har bara använt det i starkt ljus.
 

Adde73

Medlem
Jag antar att du menar polarisationsfilter. Jag har också ett från Hoya. Fungerar bra. Dock tar det bort ytterligare lite ljusinsläpp.... Eller, det råder lite olika uppfattningar om det. Jag har bara använt det i starkt ljus.
Okej.. ja man är ju inte så duktig på sådant som verkligen gör bilden i sig förutom motivet man fotar.

Att jag är amatör är ju helt klart! men är glad över att jag faktiskt kan få mycket fina bilder
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Jag antar att du menar polarisationsfilter. Jag har också ett från Hoya. Fungerar bra. Dock tar det bort ytterligare lite ljusinsläpp.... Eller, det råder lite olika uppfattningar om det. Jag har bara använt det i starkt ljus.
Det finns inga skäl att ha någon avvikande uppfattning, ett polariseringsfilter tar ljus vilket gör att du måste höja ISO eller välja större bländare för att kompensera. Typiskt stjäl ett polfilter motsvarande 1.67 - 2 bländarsteg, vilket inte direkt underlättar fotograferandet på ett akvarium.
 
ANNONS