Annons

Ukraina

Produkter
(logga in för att koppla)

norragryta

Aktiv medlem
Hej!

Om några veckor ska jag och en polare åka till Ukraina för en vecka. Vi flyger till Kiev och ska sedan försöka ta oss ned till Krim under tiden.
Ingen av oss har varit där tidigare och håller nu på att kolla upp så mycket vi kan. Kanske någon här som har några tipps att komma med? Klassiska sevärdheter och saker hittar vi nog till ändå så jag tänkte mer om någon har lite mer udda tipps.
Själv är jag intresserad av arkitektur och hoppas på att det ska finnas intressanta exempel på stalinistisk arkitektur. Undrar även om någon känner till bra barer och butiker för skivor och kameror. Jag är egentligen inte på jakt efter någon ny kamera, men är ju alltid kul att kika och finns det någon billig rysk glugg som passar på min Leica kan det ju va av intresse.

Tack på förhand!

/Carl
 

forry4U

Aktiv medlem
I Kiev lär ni hitta mycket sevärt, finns många vackra katedraler, gamla hus finns ännu gott om men det rivs och byggs mycket nytt, rent Stalinistiska byggnader kanske inte är de mest framträdande, då bör nog resan ställas till ex. Moskva.
Ukraina är trevligt. inte speciellt dyrt heller. Människorna är tycker jag inte så tillknäppta som i Ryssland.
Räkna med språksvårighter, inte många som talar Engelska, vanligare bland yngre, men i affärer mm kan det bli svårt om ingen av er har lite ryska i bakfickan.
Problemet är nog inte att hitta sevärdheter, problemet är att få tiden att räcka till. Du skriver att ni skall vara en vecka, då kanske det är bäst att inrikta sej på en stad eller max. 2, jag och min fästmö var på Krim en vecka och jag hann precis få smak på stället så var det dags att åka tillbaka till Dnepropetrovsk.

På Krim finns massor av sevärheter Jalta,med sin Botaniska trädgård(sevärd), Vorontsovs palats, ett riktigt sagoslott från 1800 talet. med tillhörande enorma park, Ta linbana upp till Ai_petri väl däruppe kan man prova vin från Krim, underbart gott. Sevastopol känd från andra värdskriget, finns ett par museer tillägnade krigen där, Kerch med fornlämningar från före Kristus. Sudak med en enorm fästning från 1400 talet. Alushta med massor av gamla byggnader.
Som sagt det finns massor,
Leta på nätet och bestäm er för en plats eller 2, jag garanterar att det ger sån mersmak så ni kommer att vilja åka tillbaka igen.

personligen skulle jag inte fara till Pripyat då jag inte är enbart intresserad katastrofer. Ukraina är så mycket mer.

Lycka till med planerna
/Göran
 

norragryta

Aktiv medlem
Tack för svaren och tippsen! Ja, det är tyvärr lite ont om tid, men mer var inte möjligt nu.

Språket kommer ju bli knepigt, ingen av oss talar varken ryska eller ukrainska. Jag bor i Tyskland och åker med en tysk polare så tyska kan vi plus franska, spanska och engelska. Frågan är ju om man har nytta av något av de språken....!

Om någon har mer konkreta tipps på saker som bra butiker, restauranger och barer är jag också gärna intresserad, sådana saker som kan vara svårt att hitta när man bara irrar runt (och inte förstår skyltar).

Tack!
 

FastFreddie

Avslutat medlemskap
Åk ned till Odessa om du vill ha både sevärdheter och party! Odessa är den vackraste storstaden i Ukraina som dessutom har ett flertal beacher på gångavstånd från citykärnan. Arcadia Beach(område) i Odessa är det som gäller för party under sommarsäsongen. Från Odessa går det nattåg till Jalta.
 

norragryta

Aktiv medlem
Ja, Odessa är en stad som blir mer och mer intressant ju mer jag läser om den. Tanken är ju som sagt att vi ska ned till Svarta Havet och Krim, Odessa är ju en bra start.

Alla tipps och tankar är välkomna!

/Carl
 
ANNONS