Annons

Holga/Lomo? Och filmfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Harlequinesque

Aktiv medlem
Hej!

Jag tänkte investera i en holga 120CFN tror jag. Jag funderar även på en Diana+
Jag vill ha bilder med vinjettering och gärna konstiga färgstick och så vidare.

Holga 120CFN har en ställbar färgblixt. Är det det enda sättet att få bilder med färgstick eller kommer det sig naturligt med en dålig plastlins som alla toycams har?

Sen såg jag att det finns speciell LOMOfilm....måste man använda speciell film eller går det bra med vanlig 120 film?

Bilder jag är ute efter är lite som den här kanske...
http://www.lomography.com/photos/11460974
Den bilden har ju ett gult färgstick....kommer det sig av linsen eller filmen eller en färgad blixt?


Vad säger ni som kan? Vilken film och vilken kamera ska jag ha?
 

Urr

Aktiv medlem
Läs recensionerna om Diana, Holga osv på fotosidan.
Men du får betala mycket för en tekniskt simpel kamera!
Själv hittade jag min Diana (original) på loppis.
Den förvridna färgskalan får du genom att fota med diafilm och framkalla den som vanlig färgfilm.
Sedan går ju det mesta - även toycameraeffekter att skapa digitalt, läs t ex om hipstamtic...
Det är det i särklass billigaste sättet att komma åt det du vill.
 

Harlequinesque

Aktiv medlem
Läs recensionerna om Diana, Holga osv på fotosidan.
Men du får betala mycket för en tekniskt simpel kamera!
Själv hittade jag min Diana (original) på loppis.
Den förvridna färgskalan får du genom att fota med diafilm och framkalla den som vanlig färgfilm.
Sedan går ju det mesta - även toycameraeffekter att skapa digitalt, läs t ex om hipstamtic...
Det är det i särklass billigaste sättet att komma åt det du vill.

Jag är fullt medveten om att det är mycket pengar för en tekniskt simpel kamera.
Det går inte att fota negativ film och framkalla som dia för samma eller liknande effekt?

/Andreas
 

Urr

Aktiv medlem
Att köpa särskild Lomo-film ser jag ingen mening med. Vanlig 120-film går bra.
 

Urr

Aktiv medlem
Du undrade: Går det att få roliga färgeffekter genom att framkalla negativ film som dia?
Mitt svar: Det har jag inte en susning om....
 

millhouse

Aktiv medlem
Framkallning m.m

Okej vad bra! =)
Men går det att få roliga färgeffekter genom att framkalla negativ film som dia?
Hej!
Det du frågar om kallas crossframkallning. Vilket kort innebär att man tex fotografera med dia (och som normal framkallas med E-6 metoden) MEN den framkallas i stället med C-41 metoden. C-41 användas normalt till negativ.färgfilm. Och man kan natuligtvis göra tvärt om
Jag håller med Urban det går lika bra med vilken annan 120-film. Man behöver inte köpa deras film, som också är dyrare.
Jag håller på med framkallning åt kunder och det är flera som jag gör just crossframkallning åt.

Mvh
Rolf Berntzen
www.enbrabild.se
 

MattiasL

Aktiv medlem
Och tvärtom, dvs negfilm i diafilmsprocess ger brunaktiga bilder med väldigt låg kontrast. Kan vara vackert i vissa fall.
 

Harlequinesque

Aktiv medlem
Fast nu har ju inte alla en iphone så då var det ju svårare. Jag har en androidtelefon och det finns en rätt kul app som heter fxcamera som kan ta snygga lomoaktiga bilder. Men bara med lååg upplösning tyvärr.

Bra att man kan använta vilken 120 film som helst men den är rätt dyr att köpa och framkalla den med gissar jag? Vart hittar man förresten billigaste filmen och framkallningen? Alltså bara negativ, scannar sen.

Var det jag misstänkte att det skulle bli sämre kontrast och brunare....lite som foton i föräldrars gamla fotoalbum va? =)
 

MattiasL

Aktiv medlem
Nja, så vansinnigt dyr är den inte. Ungefär samma pris som en småbildsrulle, både inköp och framkallning, fast man får ju bara ut en tredjedel så många rutor förstås...

Billigast är nog att köpa från Tyskland eller England, om du ska ha mycket, annars är väl Photax ok. Fast bor du i eller har vägarna förbi Stockholm är Odenplans foto eller Schönherrs att rekommendera för inköp. Crimson eller Team framkallning på Söder för framkallning.
 

Harlequinesque

Aktiv medlem
Nja, så vansinnigt dyr är den inte. Ungefär samma pris som en småbildsrulle, både inköp och framkallning, fast man får ju bara ut en tredjedel så många rutor förstås...

Billigast är nog att köpa från Tyskland eller England, om du ska ha mycket, annars är väl Photax ok. Fast bor du i eller har vägarna förbi Stockholm är Odenplans foto eller Schönherrs att rekommendera för inköp. Crimson eller Team framkallning på Söder för framkallning.

Okej men dåså. Då är det inte så farligt. Jag är i stockholm en del så det kan man nog lösa om det finns bra priser där på film och framkallning.
Photax hette det ja! Har försökt googla på liknande namn men hittade inte. Tack!
 

Urr

Aktiv medlem
Photax.se


En utomordentlig leverantör. Om man som jag måste handla på postorder.
Fast smidigt är det ju om man kan kila in i en butik där man bor.
Du har alla möjligheter!
 

tanthanna

Avslutat medlemskap
Fast nu har ju inte alla en iphone så då var det ju svårare. Jag har en androidtelefon och det finns en rätt kul app som heter fxcamera som kan ta snygga lomoaktiga bilder. Men bara med lååg upplösning tyvärr.
Jag har också en androidtelefon och jag använder Vignette som finns både som demo och att köpa. Började med demo med kass upplösning men bestämde mig för att köpa programmet som kostade 30 kr. Coola bilder och bra upplösning. Går att förstora de kvadratiska bilderna till 21X21 utan problem.
 
Vignette

Jag har också en androidtelefon och jag använder Vignette som finns både som demo och att köpa. Började med demo med kass upplösning men bestämde mig för att köpa programmet som kostade 30 kr. Coola bilder och bra upplösning. Går att förstora de kvadratiska bilderna till 21X21 utan problem.
Var hittade du att köpa det?
 

tanthanna

Avslutat medlemskap
Jag hittade den först under Market som är där jag laddar ner program till telefonen. Sen var jag så nöjd med programmet att jag googlade det och hittade att köpa det för 30 kr på www.andappstore.com. Har haft den i två månader och är supernöjd med programmet, det har hittills inte krånglat ett dugg och det kommer uppdateringar med jämna mellanrum.
 

AndyK

Aktiv medlem
Vignette

Ett alternativ till att få tag på betalversionen är att skaffa ett kontantkort från t.ex. Storbritannien, Tyskland eller Frankrike. Du sätter i kontantkortet i din Androidlur och kopplar upp dig med WiFi och går sen in på AndroidMarket, då kommer du åt även betalapparna. När du laddat ner de program du vill ha så byter du tillbaka till ditt vanliga SIM-kort.

Denna bilden är tagen med betalversionen av Vignette: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2122153.htm
 

tanthanna

Avslutat medlemskap
Ett alternativ till att få tag på betalversionen är att skaffa ett kontantkort från t.ex. Storbritannien, Tyskland eller Frankrike. Du sätter i kontantkortet i din Androidlur och kopplar upp dig med WiFi och går sen in på AndroidMarket, då kommer du åt även betalapparna. När du laddat ner de program du vill ha så byter du tillbaka till ditt vanliga SIM-kort.

Denna bilden är tagen med betalversionen av Vignette: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2122153.htm
Tack! Jag sitter nämligen i Oxford i höst och har ett engelskt simkort. Nu kan jag hitta mer skoj att fixa till min lur :) Har också fotat en del med min android som finns bland mina bilder här på fotosidan.
 
ANNONS