Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

STORFORMAT - vad ska jag tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

magsnus

Aktiv medlem
hej!
jag funderar på att köpa mig en storformatskamera, men vet inget om detta format. jag e inte sugen på att köpa en ny utan tänker mig en något billigare äldre variant (max 7000:- kanske?). vad bör jag tänka på? finns det fortfarande bladfilm till alla format eller finns det någon standard?
tacksam för svar
Magnus
 

alf109

Aktiv medlem
4 x 5" och 8 x 10" film är lätt att få tag i, bland annat hos photax.
4 x 5" är ganska smidigt (förhållandevis) men man får givetvis bättre kvalitet på bilderna ju större format man använder. 8 x 10" lämpar sig bra för kontaktkopiering som ger en helt egen dimension i kopiorna. Man skall dock tänka på att det är ganska bängligt att släpa med sig en så stor kamera och att den blir ett kraftigt vindfång om man plåtar ute, så allt måste vara stadigare och tyngre även stativ och stativhuvud. Exponeringarna blir också ganska långa som regel då en normal för 8 x 10" är 300 mm och måste bländas ned ganska ordentligt för att få lite skärpedjup.

4 x 5" ger en fantastisk kvalitet jämfört med mellanformat och småbild (negativytan är ca 15 ggr större än ett småbildsnegativ) och är förhållandevis smidig att ta med sig. Man behöver även ett stadigt stativ och ett bra huvud, trevägshuvud eller växelhuvud funkar bäst för storformat, kulor tycker jag blir för fladdriga.

Det man behöver för att komma igång är:
Kamera med mattskiva.
Objektiv (135 - 150 mm ses som normal, jag har ett 150 mm och det funkar bra till det mesta).
Filmkassetter.
Trådutlösare
Stativ med huvud.
Lupp för mattskivan behövs för att ställa skärpan.

Kombiplan gör en framkallningsdosa för 6 st 4 x 5" som man bara behöver ladda i mörker, resten kan man göra i ljus som med andra framkallningsdosor.
 

aolsson

Aktiv medlem
Man ska också imho fundera på hur mycket perspektivjustering man kommer att använda. (Höja - sänka - vrida och vinkla objektivet samt ev. också bakstycket).

En del kameror för 4x5 har bara ett begränsat antal av dessa rörelser medans andra snudd på kan vridas till en kringla.

Ska man enbart ha kameran i studio kan ju en sådan "optisk bänk" passa bra. Ska man ut i naturen kan en "fältmodell" funka bättre även om den saknar en del av den flexibiliteten.

Det finns också den typ som jag själv använder - presskamera som kör på 4x5 bladfilm men eg. bara har höj/sänk på objektivet. Å andra sidan är den lätthanterlig och stabil. Jag har en 127mm som objektiv på denna.

Ett tips om filmframkallning: Jag använder en framkallningsdosa "Unicolor" som egentligen är avsedd för att framkalla fotopapper i (färgpapper var syftet från början). Den har lämpliga spår som gör att jag kan framkalla 4 st 4x5 blad också. Fungerar riktigt smidigt.

Viktigt är för övrigt också att ha järnkoll på det "hack" som finns i ena hörnet av filmbladet så att man sätter in rätt i filmhållaren. Det blir så konstigt annars om emulsionen döljs av filmbasen när man tar bilden...
 

RolandLarsson

Aktiv medlem
Jag tycker att 4" x 5" är för litet för att kontaktkopiera så du bör ha något sätt att förstora ett sådant negativ. 8" x 10" passar, som sagts tidigare, bra för kontaktkopiering vilket gör att du inte behöver någon förstoringsapparat. Såklart är ju 8" x 10" dyrare och lite svårare att få tag på än 4" x 5".
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Alla svar beror egentligen på en fråga.

Hur har du tänkt att använda negativen du får efter du har framkallat dem?

Förstoringsapparat?
kontaktkopiering?
scanning av negativ?
 

Olof B

Aktiv medlem
Stor budget

7000kr är ganska stor budget för att köpa sin fösta storformatare.

Jag skulle föreslå att man börjar med en "enklare" 4x5" Graflex. Finns för ungefär halva summa på auktionssidan "over there".
Med en fält-modell med lite mindre justermöjligheter kan man börja med att experimentera men ändå hålla koll på vad man pysslar med.
Med en mono-rail är det lätt att man justerar bort sig.

Och efter dom första 100 bladen så är man nog redo för att gå vidare.

I storleksformat så är det 4x5" som jag skulle rekommendera, 9x12 cm är mer eller mindre försvunnen.
Större än så skulle jag inte rekommendera att börja med. Inte bara volymmässigt, att kameror och objektiv blir stora utan även hålet i plånboken.


En fråga till resten av församlingen;
Är det någon storleksskillnad på yttermåtten mellan 4x5" och 9x12 filmhållare?
Eller i andra ord: Kan man köra 4x5" i en 9x12-kamera genom att bara ha andra filmhållare?



Vore roligt och höra vad du hade tänkt dig att använda den till (studio, arkitektur, natur) och vilken efterbehandling som är tänkt (scanna, eget mörkrum).


Storformat är definitivt inget jag avråder i från utan tvärt om! Det är ett naturligt steg i ens fotograferande.
Det är en härlig känsla att stå med sina första vykorts-stora negativ.


En lämplig länk:
http://www.graflex.org/
 

aolsson

Aktiv medlem
Håller med om att Graflex (Speed Graphic eller Crown Graphic) är ett bra sätt att komma in i storformat om det framförallt är det stora negativet som lockar.

"Speed" skiljer sig från "Crown" genom att den är försedd med ridåslutare vilket gör att den funkar med objektiv som inte har slutare inbyggd. Chans till fynd på objektivsidan med andra ord!

Två tips när det gäller filmhållare:

Man kan ha tur och komma över rullfilmshållare som passar till bakstycket på 4x5" kameran. (Jag fick med i "kittet"). Det gör att man kan komma ner en del i kostnader när man övar sig. Finns ett antal på **bay från cirka 600 och uppåt.

Det andra är en filmhållare för bladfilm som heter "Grafmatic" och också brukar vara skapligt lätt att få fatt på. I den kan man ladda 6 blad film på en gång och växla blad med en finurlig mekanism. Bra om man vil ta en serie bilder efter vartannat utan att behöva "jonglera" med flera filmhållare.

Graflex.org är en bra källa för information!
 

esbtse

Aktiv medlem
Vad kostar film och framkallning

Köp en resekamera, men ta reda på vad framkallning och köp av film kostar. Vad kostar en skanner som klarar storformat., Tänk på att linser är dyra även på ebay.

Jag har en Horseman LX men den är otyplig att släpa på. Det är min första kamera och om jag fotograferar mera än vad jag gör idag så skulle jag titta på en resekamera. Det finns relativt billiga på ebay.

/Thomas

hej!
jag funderar på att köpa mig en storformatskamera, men vet inget om detta format. jag e inte sugen på att köpa en ny utan tänker mig en något billigare äldre variant (max 7000:- kanske?). vad bör jag tänka på? finns det fortfarande bladfilm till alla format eller finns det någon standard?
tacksam för svar
Magnus
 
Senast ändrad:

petter-magnusson

Aktiv medlem
Jag skulle vilja slå ett slag för quickload/readyload. Lätt att ha med sig och anteckna på, och du begränsas inte av antalet filmkassetter när du plåtar. Lite dyrare dock....
 

petter-magnusson

Aktiv medlem
Är quickload/readyload produkter som kommer att fortsätta att finnas i produktion?
Jooo, det skulle jag nog tro. Ingen jätte katastrof om de slutar med dem heller. Köp kodaks magasin hos www.photax.se.

PS. Vill ni se lite storformatbilder så kolla in min konstsajt. Nästan allt där är plåtat med quickload, en del på Sinar och en del på Vista.

Angående kamera så kan jag rekommendera att man köper på ebay.

Ett annat tips: ta med en digitalkamera o ställ bredvid storformataren o exponera exakt lika o samma utsnitt. Då kan man sen hemma ta beslut om vad som ska framkallas o inte, och om det evt kan behövas kompensation i framkallningen. Det är förstås rätt omständigt men storformat är ju bara för hobbybruk nuför tiden ändå. När jag jobbar som fotograf kör jag alltid digitalt.

Har förresten en jättestor Sinarutrustning till salu om nån är intreserad. Kolla på köp/sälj.
 

petter-magnusson

Aktiv medlem
Eller vänta nu, möjligen har kodak slutat med sitt magasin.....men det är det som är bäst, klarar både quickload och readyload.....kanske går att hitta på ebay om det nu är discontinued....men då kanske kodak slutat med filmen ändå.....Fuji ska dock ha....
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Eller vänta nu, möjligen har kodak slutat med sitt magasin.....men det är det som är bäst, klarar både quickload och readyload.....kanske går att hitta på ebay om det nu är discontinued....men då kanske kodak slutat med filmen ändå.....Fuji ska dock ha....
Precis vad jag var inne på..=)

Det känns liksom som en smartare lågbudget- eller långsiktighetsinvestering med kasetter, trots nackdelar som damm och annat. Drygt och köpa ett nytt flashigt mag och sedan försvinner filmen.

Bladfilm lär ju däremot finnas under överskådlig framtid, åtminstnde från smalare och mera nischade tillverkare.


/Johan
 

Olle

Aktiv medlem
Jag skulle vilja slå ett slag för quickload/readyload. Lätt att ha med sig och anteckna på, och du begränsas inte av antalet filmkassetter när du plåtar. Lite dyrare dock....
Lite OT kanske, men för ett antal år sen såg jag ett program på TV som handlade om en japansk fotograf som fotade Himalajas toppar från ett litet flygplan. Han använde en storformatskamera, 4x5" antar jag. Han fotade förstås handhållet.

Det som imponerade på mig, förutom bilderna, var att han matade fram en ny film nästan lika snabbt som jag med en småbildskamera med manuell filmframdragning. Hur kan det ha gått till?

Olle
 

petter-magnusson

Aktiv medlem
Lite OT kanske, men för ett antal år sen såg jag ett program på TV som handlade om en japansk fotograf som fotade Himalajas toppar från ett litet flygplan. Han använde en storformatskamera, 4x5" antar jag. Han fotade förstås handhållet.

Det som imponerade på mig, förutom bilderna, var att han matade fram en ny film nästan lika snabbt som jag med en småbildskamera med manuell filmframdragning. Hur kan det ha gått till?

Olle
Skulle gissa readyload, det går fort.
 

Loke

Aktiv medlem
Lite OT kanske, men för ett antal år sen såg jag ett program på TV som handlade om en japansk fotograf som fotade Himalajas toppar från ett litet flygplan. Han använde en storformatskamera, 4x5" antar jag. Han fotade förstås handhållet.

Det som imponerade på mig, förutom bilderna, var att han matade fram en ny film nästan lika snabbt som jag med en småbildskamera med manuell filmframdragning. Hur kan det ha gått till?

Olle
Möjligen kan han ha använt en rullfilmshållare eller grafmatics, då går det relativt snabbt att mata fram ny ruta/blad. Med vanliga filmhållare går det ju inte speciellt fort och det blir ett väldigt vevande med armen när man efter exponeringen ska in med plastskivan, ut med hållarn, vända den och in med den igen i kameran, ut med plastskivan, spänn slutarn och sen en ny exponering (puhh!) :)
 
ANNONS