Annons

FX 39, inte nöjd

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Min kära gamla Ilfotech HC är nu slut efter några års användande.
Då ryckte jag fram FX 39 som flertalet verkar ha använt med mycket gott resultat.
Men ack! inte jag,
Använder Delta 400, 120-film, överexponerad 2/3dels steg.
FX 39 1+9, 20 grader
11 minuter med agitering 10s per minut.

Redan på kontaktkartorna får man en känsla av smutsiga fläckar. Ja det är väl gissningsvis på ngt sätt korn. Det blir inte vackrare när man använder lupp på ljusbordet.
Nej jag är helbesviken.
Har jag tänkt fel någonstans?

Och var fasiken kan jag få tag i Ilfotech HC, Scandinavian verkar ha, men priset är hutlösa 565kr, näst intill ocker. Jag gav nog inte hälften när jag köpte förra flaskan.

Jag fick blanda upp lite perceptol i stället så att jag kan framkalla de viktigaste bilderna.
 

Loke

Aktiv medlem
Angående Ilfotech HC, Kodaks ekvivalent är HC110 och jag ser att den är mindre än halva priset per liter mot Ilfotech. Båda är glykolbaserade phenidone/hydrokinon-framkallare. Dom är inte identiska men slutresultatet lär i praktiken bli likvärdigt. Värt att prova kanske.
 
Senast ändrad:

Graal

Avslutat medlemskap
Har heller inte särskilt mycket positiva erfarenheter av FX-39. Den ger inte särskilt snyggt korn i jämförelse med flera andra framkallare. Dessutom blir kornet grövre än med t.ex D76.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Angående Ilfotech HC, Kodaks ekvivalent är HC110 och jag ser att den är mindre än halva priset per liter mot Ilfotech. Båda är glykolbaserade phenidone/hydrokinon-framkallare. Dom är inte identiska men slutresultatet lär i praktiken bli likvärdigt. Värt att prova kanske.
Ja jag har funderat på att köpa en sådan flaska innan de försvinner från marknaden.
Men just nu försöker jag hitta en Ilfotech HC först & främst.

Vet inte varför det blev en smiley
 
Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
Har heller inte särskilt mycket positiva erfarenheter av FX-39. Den ger inte särskilt snyggt korn i jämförelse med flera andra framkallare. Dessutom blir kornet grövre än med t.ex D76.
Då kanske det är som det skall men att jag inte gillar det.

Jag skall köra en testfilm småbild och minska tiden och se om det blir detsamma.

Kör rullarna just nu i perceptol i stället.
En gammal FP4+
exponerad +1
Perceptol 1+3
20 grader
23 minuter - kunde nog behövt ngn minut till.

Neggen blev lite tunna men teckningen finns där och det finns inte antydan till korn i bilderna
 

Loke

Aktiv medlem
Ja jag har funderat på att köpa en sådan flaska innan de försvinner från marknaden.
Men just nu försöker jag hitta en Ilfotech HC först & främst.

Vet inte varför det blev en smiley
Kanske jag som missuppfattar dig men HC110 bör nog finnas kvar på marknaden tills dess Kodak säger annat.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hmmm
Det är inget fel på FX 39 i det här fallet.

Det är papperet som kontaktkartorna är gjorda på. Det är helt enketl FÖR gammalt.

Jaha tänker ni, varför tittade han inte på negativen?

Det gjorde jag. Men det verkar som att just den plastficka som denna filmen ligger i har en massa bråte på utsidan i form av småskaligt skräp. Och det blev ju intekontaktkartorna bättre av.

Nu är fickan kasserad och nya karta gjord.

Nu är jag nöjd, vi får se hur det blir i förstoringsapparaten nästa gg...

tack för att ni tog er tid.
/Erik
 
ANNONS