Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som använt Berg Touchrite?

Produkter
(logga in för att koppla)

pettisson

Aktiv medlem
Hej
Har någon använt Berg Touchrite som kan förklara hur man ska göra egentligen?
Papperet i förpackningen var inte till mycket hjälp.

Det verkar så lätt när dom förklarar. Man får med Warm black, Cold black, Gray och White. Så ska man blanda 2 droppar färg och 5-10 droppar vatten.

Men det blir ju en fastlig tunn blandning och på papperet så blir det knappt nån förändring alls!

Och provar jag bara dutta med Cold black t.ex. så får man snarare en BLÅ färklick.

Hittils har jag inte lyckats få en enda vit dammfläck grå på papperet. Och det är ju just dom vita småfläckarna och dammet som måste bort från bilden. (Fiberpapper).

Bilderna ska ges bort till en vän och dom går inte att få bättre i mörkrummet utan dom måste retuscheras i efterhand nu.

Tips? Erfarenheter?

Det känns som att det vore lättare om man hade typ blyertspennor att retuschera med som var anpassade för att dras in i papperet. Men detta var det enda som Photax hade.
 

Bilagor

pettisson

Aktiv medlem
Varsågod - bild på förpackningen :p Det står en liten lapp under:
"
Universal

BN1

30x40 cm

Normal white glossy
"

Gjord i VEB Fotopapierwerk Dresden GDR =)

Fiberpapper är det.


Har försökt flera timmar med retusheringen. Som max ser man skillnad i ljusa områden där vita prickar som jag retuscherar blir mer ljusgråa. Men en prick som befinner sig i mörka områden som en skugga är omöjlig! Det blir aldrig mörkt/svart! Jag har provat utan att blanda ut färgerna med vatten också. Men samma resultat.
 

Bilagor

Loke

Aktiv medlem
Jag använder också Berg Touchrite från Photax och för mig har det fungerat och varit väldigt smidigt att använda, både på RC och fiber.

Jag lägger en droppe färg i botten på en av skålarna (i den där plastbrickan som följer med) och en droppe vatten i intilliggande skål och sen blandar jag till den nyans jag för tillfället behöver i den tredje skålen (jag använder mycket små mängder när jag blandar till nyansen, doppa bara penselspetsen i färgen och dutta i den torra skålen. Gör samma sak när du tillför vattnet).

Jag provar fram nyansen på en bit skräppapper (oftast en kasserad kopia) av samma sort som kopian är gjord på och jag har inga problem att retuchera bort vita prickar på svarta ytor.
Se till att penseln är nästan torr (dra av den mot ett papper) innan du börjar dutta på kopian.

Ett tips är att ha några bomullstopps och rent vatten i en kopp nära tillhands så att när retuchen går överstyr (felplacerad eller för mörk) är det bara att stryka bort med en fuktig topps.

Den gråa och vita flaskan har jag inte använt än. Om jag har en skada på negativet som kommer ge en svart prick på kopian så retucherar jag direkt på negativet så att jag får en vit prick på kopian istället. Min uppfattning och ringa erfarenhet är att det är enklare att snyggt retuchera bort vita prickar än svarta.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Själv använder jag den legendariska Spotone, eller är det Spottone.
Försvann från marknaden när tillverkaren dog, tyvärr.

En retuschfärg målas sällan i korrekt nyans direkt. Det är bättre att måla i 2 ggr så att man bygger upp rätt ton.

Jag doppar penseln i spotone och seedan i ett glas vatten. Drar penseln i bildens vita ytterkant tills den får en lagom ljus ton som är ngt ljusare än reparationsområdet.
Sedan duttar man i försiktigt.

Prickar kan man måla i med knappnål.

En blyertspenna fungerar ypperligt om den har rätt ton.

Gör jobbet sakta och kladda inte i ett fuktigt område. Utan låt torka mellan varven istället.
Det är pilligt!
 

pettisson

Aktiv medlem
Jag använder också Berg Touchrite från Photax och för mig har det fungerat och varit väldigt smidigt att använda, både på RC och fiber.
Hej vad bra! Jag har ett par frågor till dig för att se om du upplever samma sak. Jag har nu provat på ett nyköpt plastpapper med men det är samma och går liksom inget bra.

Paletten här nedan Ser det samma ut för dig?.
Nedersta raden.
Skål 1; en del Black och fyra del vatten. Man ser tydligt hur blått det kommer bli - och det blir ju blått på papperet med.

Skål 2; En del Black, en del Warm Black och en del vatten. Dom blandar inte direkt ihop sig. Fast nyansen bli en annan självklart. Men det är som små prickar som bara sjunker ner på botten.

Skål 3; en del Warm black och en del vatten. Här ser man hur brunt det blir istället. Och duttar man med detta på bilden så blir det brunt.

Ser det samma ut för dig?

Och även om jag tar outspädd Black och målar på en vit prick eller dyl på kopian så blir det aldrig svart utan medelblått på sin höjd. Men outspädd Black borde väl ändå vara det mörkaste man kan få. Dvs det borde blir en svart fläck på bilden?

Sen så gav dom samma tips i instruktionerna med att penseln ska vara nästan torr. Men varför exakt? Är det för att man inte ska drypa ner hela papperet med stora fläckar? Dvs när man duttar med penseln så blir det bara små vattensamlingar som sedan sjunker ner i papperet.

Hoppas du fattar vad jag menar :)
 

Bilagor

Graal

Avslutat medlemskap
På blankt papper, som det var fråga om här, rekommenderar jag den typ av ark som bl.a säljs av Photax. Hansa Spotting Colors. Har använt sådana sedan ca 1980 och de fungerar både på blankt och halvblankt papper. Fördelen med dessa är att man lätt kan torka bort färgen t.ex med ett fuktigt och urvridet hushållspapper. Blir det fel är det bara att dra försiktigt med det fuktade papperet på retuschen och sedan börja om. Jag har både fått pris i Mästartävlan i svartvitt och sålt bilder som retuscherats med dessa färger, så det fungerar bevisligen bra och till belåtenhet för jurymedlemmar som t.ex Christer Strömholm och Ralph Nykvist. Använd en fin mårdhårspensel, stl 0 eller 00. Vid matta papper typ Fomatone Nature 532 eller Chamois 532 samt Fomabrom Variant 123 fungerar blyertspenna och liknande färgpennor i olika svarta/mörkbruna nyanser bra. T.om skrapretusch med skalpell går att använda till viss del på den typen av papper.
 

Loke

Aktiv medlem
Jo, färgerna på vätskorna är inte direkt neutrala, mer eller mindre uppenbart blått resp. brunt. Jag ska erkänna att nästan alla mina kopior är på varmtonspapper som Fortes Polywarmtone och Kentmeres Kentona (sorgligt nog är dessa två inte längre i produktion) och ofta tonade i polysulfidtonare. Så för mig, på dessa kopior, är Warm black perfekt direkt ur flaskan.

Men när jag har använt Black (den blå!) på neutrala papper har jag inte upplevt just färgen som något som syns på kopian, får jag bara till själva "ljusnyansen" så försvinner prickarna på kopian.
När jag blandar de två svarta färgerna så blir det, precis som för dig, någon slags pigmentutfällning men det har inte påverkat resultatet på pappret för mig.

Slänger med en bild som kanske illustrerar hur jag går fram. Jag doppar penseln i färgen och stryker av det som finns i penseln i en ren skål, doppar sen penseln i vattnet och blandar till ungefärligt den nyans jag tror ska fungera. Går sen till skräpkopian och blandar ut en liten "pöl" på papperet och tillför mer färg eller vatten om det behövs. Stryker sen penselspetsen mot papperet så att jag formar en spets som jag sen duttar på prickarna på kopian (man försöker skapa "filmkorn" i dom vita prickarna). Använd gärna förstoringsglas.

Hoppas det funkar för dig.

Edit: Färgerna är extremt dryga och en droppe är betydligt mer en vad jag gör av med på en session med ett tjugotal kopior.
 

Bilagor

pettisson

Aktiv medlem
Edit: Färgerna är extremt dryga och en droppe är betydligt mer en vad jag gör av med på en session med ett tjugotal kopior.
Hehe ja okej jag lade inte märke till detta utan svor när jag såg at man fick med så lite i flaskorna i förpackningen och jag har redan använt halva svart och grå redan till tre bilder. :p Men det gick som sagt inte bra och jag har hällt ut mycket när jag blev arg.

Men en sista fråga är helt enkelt att om du har en dammfläck som är helt vit på papperet och som ligger i ett skuggparti; den måste alltså blir helt svart får att smälta in - får du till det då? - Drar du i outspädd Black eller Warm black en gång sen är det svart som resten av skuggan?



@Nils; tack för tipset. Ska kolla upp det med om jag inte lyckas med dom här färgerna. Jag ska försöka imorgon igen. Men om du vunnit priser med det setet så duger det säkert åt mig med. ;)
 

Loke

Aktiv medlem
Men en sista fråga är helt enkelt att om du har en dammfläck som är helt vit på papperet och som ligger i ett skuggparti; den måste alltså blir helt svart får att smälta in - får du till det då? - Drar du i outspädd Black eller Warm black en gång sen är det svart som resten av skuggan?
Med ren färg är det inga problem på svarta ytor (och då menar jag det svartaste svart som papperet kan prestera) men då måste penseln vara i stort sett torr. Om det finns vatten eller utspädd färg kvar i penseln så tunnas färgen ut med en gång. Du kan prova att applicera färgen med en skarp tandpetare också.

Tillägg: Apropå om jag applicerar en eller flera gånger. Outspädd så finner jag färgen rätt så heltäckande efter en omgång.
 
Senast ändrad:
ANNONS