Annons

Agitering med Calbe R09

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag tänkte just framkalla en 120-rulle Neopan 100 Acros i R90 (Rodinalkopia), men jag har ingen aning om hur ofta man ska agitera. Tid och temperatur verkar de flesta vara någorlunda överens om, med korrigering för olika spädning. Jag tänkte sikta på ~20 minuter i 1+80 vid 20 grader. Kanske något mindre eftersom filmen ska skannas.

R09 och Rodinal verkar funka utmärkt för stående framkallning, så jag undrar om man verkligen behöver agitera som en dåre under dessa 19-20 minuter. Det kanske räcker med var femte minut eller så? Eller ska jag bara låta skiten stå i en timme:)

Alla förslag välkomnas! Nu in på muggen och ladda filmdosan.
 

tokn

Aktiv medlem
Jag brukar agitera 30 sekunder först och sedan 10sekunder varje min vid normalframkallning. Men som du säger funkar ju rodinal kanon till "ståframkallning". Då kör jag agitering i 1min och sedan ingen agitering alls tills det är dags att tömma. Oftast 1+100 i 30-60min men nån gång har jag glömt och då har det blivit drygt 2 timmar. Funkar även bra till färgfilm:)
 

Makten

Aktiv medlem
Nu är det igång, så det får bli lite på en höft:) Siktar på 20 minuter och agitering lite då och då. Jag insåg också att mina mätglas är alldeles för stora för sådan spädning! 6,25 ml är ju inte så lätt att mäta upp:-O

Åter till köket.
 

Makten

Aktiv medlem
Har just tjuvkikat lite under sköljningen, och det ser ut som att jag fått väldigt hög kontrast. Som om jag underexponerat och överframkallat. Det lustiga är att jag ljusmätte med min digitalkamera, så någon underexponering är det inte fråga om.

Jag agiterade ungefär 5-6 gånger under 20 minuters framkallningstid, men ganska länge (~5 vändningar) per gång.

Era tankar? :)
 

millhouse

Aktiv medlem
Har just tjuvkikat lite under sköljningen, och det ser ut som att jag fått väldigt hög kontrast. Som om jag underexponerat och överframkallat. Det lustiga är att jag ljusmätte med min digitalkamera, så någon underexponering är det inte fråga om.

Jag agiterade ungefär 5-6 gånger under 20 minuters framkallningstid, men ganska länge (~5 vändningar) per gång.

Era tankar? :)
Med risk för att förklarad för "gammal" och konservativ så kan du alltid få detta:
Film Developer Dilution ASA/ISO 35mm 120 Sheet Temp Notes
Neopan 100 Acros R09 1+80 50 11 11 20C
Note continuous first min, then 5 secs. per 30 secs.
(lite förflyttning i tabellen)
men som sagt du kan ju kör ditt eget race.
 

Makten

Aktiv medlem
Med risk för att förklarad för "gammal" och konservativ så kan du alltid få detta:
Film Developer Dilution ASA/ISO 35mm 120 Sheet Temp Notes
Neopan 100 Acros R09 1+80 50 11 11 20C
Note continuous first min, then 5 secs. per 30 secs.
(lite förflyttning i tabellen)
men som sagt du kan ju kör ditt eget race.

Ja, men det där är ju för ISO 50;-) Vid ISO 100 är det nästan dubbla tiden. Dock undrar jag vad som händer om man agiterar så ofta som varje halvminut. Mitt betydligt stillsammare agiterande tycks ändå ha svärtat ner högdagrarna rejält.

Jag har läst en hel del om framkallning i allmänhet, bland annat i The Negative, och om jag förstår det rätt så händer det inte så mycket med skuggorna efter att man framkallat bara en liten stund. Ytterligare förlängning av tiden höjer bara högdagrarna. Fast det kanske inte stämmer för just denna framkallare?

Vid närmare påseende (filmen hänger på tork) är det inte så illa som jag befarade. Men negativen håller ordentligt mycket högre kontrast än de filmer (HP5+, Tri-X och Tmax 100) jag hittills framkallat i D-76.

--------------------

En helt annan fråga förresten; hur fan får folk filmen torr? Jag har en sån där skrapmojäng, men den "hugger" bara och lämnar massor av droppar kvar på filmen som gärna blir torkfläckar. Kan sämskskinn vara en god idé?
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Det låter som i sin ordning att du får mera kontrast i dina R09-neg. Kul att folkj kommer igång med Rodinal igen. Härlig soppa!

Vad gäller torkning så är det i min värld få metoder som slår ett torkskåp på låg låg låg värme. Snabbt och fritt från torkfläckar.
 

millhouse

Aktiv medlem
Ja, men det där är ju för ISO 50;-) Vid ISO 100 är det nästan dubbla tiden. Dock undrar jag vad som händer om man agiterar så ofta som varje halvminut. Mitt betydligt stillsammare agiterande tycks ändå ha svärtat ner högdagrarna rejält.

Jag har läst en hel del om framkallning i allmänhet, bland annat i The Negative, och om jag förstår det rätt så händer det inte så mycket med skuggorna efter att man framkallat bara en liten stund. Ytterligare förlängning av tiden höjer bara högdagrarna. Fast det kanske inte stämmer för just denna framkallare?

Vid närmare påseende (filmen hänger på tork) är det inte så illa som jag befarade. Men negativen håller ordentligt mycket högre kontrast än de filmer (HP5+, Tri-X och Tmax 100) jag hittills framkallat i D-76.

--------------------

En helt annan fråga förresten; hur fan får folk filmen torr? Jag har en sån där skrapmojäng, men den "hugger" bara och lämnar massor av droppar kvar på filmen som gärna blir torkfläckar. Kan sämskskinn vara en god idé?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ok, då blir det detta:
Neopan 100 Acros R09 1+80 100 19 20C
Men kom då ihåg att för 120 film och sheet film finns det ingen tid.
Torkning, tja. JOhan Okker delar min uppfattning. Så gör det inte märkvärdigare än det är:
- dammfri plats =torkskåp
-jämn temperatur, nödfall högre temp för att fort få fram en film. Men risk för att den blir konkav eller konvek. Detta hänger samman med för mycket värme eller tvärt om, enligt min erfarenhet.
- jag unviker alla slag av skrapor eller sämskin. Det sista så måste den vara absolut rent om nu skall använda det.
 

Makten

Aktiv medlem
Det låter som i sin ordning att du får mera kontrast i dina R09-neg. Kul att folkj kommer igång med Rodinal igen. Härlig soppa!
Jo, hela idén var att få lite mer "knök" i bilderna, kanske framför allt med avseende på korn. Nu när filmen torkat så ser inte kontrasten lika hög ut förresten.

Vad gäller torkning så är det i min värld få metoder som slår ett torkskåp på låg låg låg värme. Snabbt och fritt från torkfläckar.
Men nog måste man få bort droppar först? Enda skillnaden med ett torkskåp på den fronten lär ju vara att det går snabbare. Vattnet på filmen har ju fortfarande samma mängd salter i sig som kommer att depositeras på ytan när det torkar:-/

Ok, då blir det detta:
Neopan 100 Acros R09 1+80 100 19 20C
Men kom då ihåg att för 120 film och sheet film finns det ingen tid.
Det var precis de siffror jag utgick från:) Dock står det inget om agitering nånstans vad jag kan hitta.

Torkning, tja. JOhan Okker delar min uppfattning. Så gör det inte än det är:
- dammfri plats =torkskåp
-jämn temperatur, nödfall högre temp för att fort få fram en film. Men risk för att den blir konkav eller konvek. Detta hänger samman med för mycket värme eller tvärt om, enligt min erfarenhet.
- jag unviker alla slag av skrapor eller sämskin. Det sista så måste den vara absolut rent om nu skall använda det.
Det jag funnit hittills från framkallning av ett tiotal rullar film är att filmen blir allra planast om man låter den sluttorka upprullad på framkallningsdosans spiral. Men då måste den hängtorka en stund först så att den ytliga fukten försvinner, och det är då torkfläckar uppstår. Några problem med damm har jag inte haft alls faktiskt. Det blir i så fall när man hanterar filmen när den är torr.

Så, det måste finnas ett vettigt sätt att få bort vätskedroppar. Skrapan funkar inte alls utan smetar bara ut vattnet och flyttar det till en annan plats på filmen. Särskilt med småbildsfilm brukar det bli en droppe kring varje frammatningshål i filmen. Skrapan kan också orsaka repor har jag märkt:-/ Tror det blev en del klet på filmen den här gången tyvärr.
 

Loke

Aktiv medlem
Använder du vätmedel i slutsköljningen? Jag använder vätmedel och hänger upp filmen diagonalt första kvarten och slipper numera ifrån torkfläckar helt.
 

Makten

Aktiv medlem
Använder du vätmedel i slutsköljningen? Jag använder vätmedel och hänger upp filmen diagonalt första kvarten och slipper numera ifrån torkfläckar helt.
Nix, inget vätmedel. Jag har hört att det funkar med nån droppe diskmedel, kan det stämma? Att få bort ytspänningen och minska friktionen mellan eventuell filmskrapa och film verkar vettigt.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Nix, inget vätmedel. Jag har hört att det funkar med nån droppe diskmedel, kan det stämma? Att få bort ytspänningen och minska friktionen mellan eventuell filmskrapa och film verkar vettigt.
Kanske har jag gått på försäljarnas myt, men det känns som att diskmedel innehåller fler ämnen än ett vätmedel. En liten flaska vätmedel räcker l ä n g e !
 

Makten

Aktiv medlem
Kanske har jag gått på försäljarnas myt, men det känns som att diskmedel innehåller fler ämnen än ett vätmedel. En liten flaska vätmedel räcker l ä n g e !
Hmm, det kan säkert stämma:) Frågan är om det är så stor skillnad. Det är väl glycerol och nån tensid kan man tänka sig. Jag ska prova en droppe diskmedel vid nästa framkallning bara för att;-)
 

PetFish

Aktiv medlem
Jag brukade använda Kodak (Photo Flo tror jag det hette) vätmedel, jag torkade sedan av baksidan av filmen med ett först väl genomblött och sedan urkramat sämskskin. Köpte nyligen en V700 och skannar nu mina gamla neg. Så långt kan jag inte se något som skulle tyda på att de tagit skada av sämskskinnet. Pressfotografer jag kände på den tiden torkade även emulsionssidan men det tyckte jag var lite läskigt, men håller man bara skinnet rent och är lätt på handen så borde det väl gå det med. Börjar bli ruggigt sugen på att köra lite tri-x igen ...
 

Makten

Aktiv medlem
Jag brukade använda Kodak (Photo Flo tror jag det hette) vätmedel, jag torkade sedan av baksidan av filmen med ett först väl genomblött och sedan urkramat sämskskin. Köpte nyligen en V700 och skannar nu mina gamla neg. Så långt kan jag inte se något som skulle tyda på att de tagit skada av sämskskinnet. Pressfotografer jag kände på den tiden torkade även emulsionssidan men det tyckte jag var lite läskigt, men håller man bara skinnet rent och är lätt på handen så borde det väl gå det med. Börjar bli ruggigt sugen på att köra lite tri-x igen ...
Så våldsam som jag varit mot emulsionssidan så tror jag inte man behöver oroa sig alls. Bara man inte gör repor så verkar den tåla rejäl misshandel. Ett sämskskinn måste vara mycket mer skonsamt än en filmskrapa. Eller vad det heter. En sån där "tång" med torkarblad alltså.
 

PetFish

Aktiv medlem
Så våldsam som jag varit mot emulsionssidan så tror jag inte man behöver oroa sig alls. Bara man inte gör repor så verkar den tåla rejäl misshandel. Ett sämskskinn måste vara mycket mer skonsamt än en filmskrapa. Eller vad det heter. En sån där "tång" med torkarblad alltså.
Skulle jag börja framkalla film igen skulle jag utan tvekan använda sämskskinn för att torka bort vattnet, se bara till att du har blött upp det riktigt ordentligt innan du använder det.
 

Niklas Groop

Aktiv medlem
Det var precis de siffror jag utgick från:) Dock står det inget om agitering nånstans vad jag kan hitta.
Hej Martin.

Angående Rodinal (R09) och agitering eller snarare agitering över huvud taget så har jag kommit fram till att de rekommendationer som man får på Photax hemsida fungerar i de allra flesta fall.
Dvs en dubbelvändning varje hel minut, motsvarande 10 s. agitering.

Det viktigaste är att man hittar ett sätt att agitera som går att reproducera.

Vet inte om du sett denna sida men som uppslagsverk är den ganska bra:http://filmdev.org/recipe/search?developer_id=1003&search=acros
Nu ligger det en sökning på Acros och Rodinal, men det är ju i stort sett samma sak som R09 och mycket enklare att hitta tider för.....
Jag har hela tiden använt mig av tider och spädning för Rodinal snarare är R09, förutom en gång och då svärtnade högdagern igen totalt...

Länk till lite bilder jag framkallat med R09 och med tider/spädning efter Rodinal. http://www.flickr.com/photos/niklasgroop/tags/rodinal/ De flesta är sk stand development...
Mvh Niklas

Sista minuten ändring........
Martin skrev:
"Har just tjuvkikat lite under sköljningen, och det ser ut som att jag fått väldigt hög kontrast. Som om jag underexponerat och överframkallat. Det lustiga är att jag ljusmätte med min digitalkamera, så någon underexponering är det inte fråga om.

Jag agiterade ungefär 5-6 gånger under 20 minuters framkallningstid, men ganska länge (~5 vändningar) per gång."


Det är väldigt viktigt att man håller spädningen väldigt noga.... Rodinal är an kraftig framkallare och det krävs inte många ml

DS.
 

millhouse

Aktiv medlem
Jo, hela idén var att få lite mer "knök" i bilderna, kanske framför allt med avseende på korn. Nu när filmen torkat så ser inte kontrasten lika hög ut förresten.


Men nog måste man få bort droppar först? Enda skillnaden med ett torkskåp på den fronten lär ju vara att det går snabbare. Vattnet på filmen har ju fortfarande samma mängd salter i sig som kommer att depositeras på ytan när det torkar:-/


Det var precis de siffror jag utgick från:) Dock står det inget om agitering nånstans vad jag kan hitta.


Det jag funnit hittills från framkallning av ett tiotal rullar film är att filmen blir allra planast om man låter den sluttorka upprullad på framkallningsdosans spiral. Men då måste den hängtorka en stund först så att den ytliga fukten försvinner, och det är då torkfläckar uppstår. Några problem med damm har jag inte haft alls faktiskt. Det blir i så fall när man hanterar filmen när den är torr.

Så, det måste finnas ett vettigt sätt att få bort vätskedroppar. Skrapan funkar inte alls utan smetar bara ut vattnet och flyttar det till en annan plats på filmen. Särskilt med småbildsfilm brukar det bli en droppe kring varje frammatningshål i filmen. Skrapan kan också orsaka repor har jag märkt:-/ Tror det blev en del klet på filmen den här gången tyvärr.
Martin, du ställer en massa frågor om den ena och det andra. Inget fel. Men frågan är om det jag och andra skriver har något värd för dig ? Jag ,bara undrar ?
Det jag lärde mig på en tidningns fotoavdelning för 45 år sedan om torkning av film står sig idag.
- torkskåp =film hängade rakt upp och ned.
- inte en massa kladande på filmen med det ena eller andra
Visst fanns det ena och annan fotograf som körde "finger" varianten att snabbt få sin film tor. Men dom flesta där hängde in filmen. Sedan var det för mig att lägga allt på ljusbord,klippa för att sedan gå till kopiering m.m.
Lycka till .
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Hmm, det kan säkert stämma:) Frågan är om det är så stor skillnad. Det är väl glycerol och nån tensid kan man tänka sig. Jag ska prova en droppe diskmedel vid nästa framkallning bara för att;-)
Diskmedel funkar ju också - det är inte det jag säger.
Mina första neg körde jag i yes eller vad det nu kan ha varit.

Sen gick jag på försäljarens ord. =)

/Johan
 

idrougge

Aktiv medlem
Rodinal har varit oproblematiskt för mig, 90 % av alla mina filmer är framkallade i R09 med 30 s. inital agitering och sedan två vändningar per minut, tider enligt rekommendationer på flaskan eller Ultimate vad den nu heter.

Vid torkning använder jag vätmedel så att vattnet rinner av snabbt och lämnar färre mineralrester. Filmen hänger i duschen som fått köra varm i någon minut så att ångorna binder allt damm i luften. För upphängning doppar jag fingrarna i dosan med vätmedel i och drar filmen mellan fingrarna, men bortsett från att förkorta torktiden vet jag inte om det är till gagn.

Yes verkar funkar bra som vätmedel, frågan är dock om det gäller alla diskmedel. Både vätmedel och Yes ska doseras ytterst sparsamt, och det krångliga med vätmedlet för mig har varit att inte överdosera och att få ner det i sköljvattnet på rätt sätt.
 
ANNONS