Annons

650 hk De Tomaso Pantera skenar rakt in i folkmassa (bilder)

Produkter
(logga in för att koppla)

elektronikfreak

Aktiv medlem
Tänkte posta en länk till lite bilder på en 650 hk De Tomaso Pantera som skenar rakt in i folkmassan på Borgholms Torg på Öland 30 juni 2012.

http://www.videofotografen.com

Åsikter om bilderna välkomnas om så önskas. Själv är jag amatör o bilderna togs med en 7,2 MP Sony Cyber-shot DCS-W120.

Hur var det Egon Kärrman uttryckte sig... jag sjunger hellre än bra. Får väl fortsätta i samma anda... jag fotar hellre än bra.

Cheers
elektronikfreak

btw, eftersom det står speciellt visande av andras bilder utan tillstånd är ej tillåtet så kanske jag ska tillägga att BILDERNA ÄR MINA DVS DET ÄR JAG SOM ÄR FOTOGRAF, DET ÄR MIN KAMERA O DET ÄR MITT MINNESKORT MM MM MM MM MM
 

nicotin

Aktiv medlem
som en kommentar från en som fotar mycket bilar och MC är att en tumregel jag alltid har är att sudda ut regnummer.

Har du talat med ägaren med Panteran att det är OK från honom att posta ut regnumret på hans bil på nätet ?
 

afe

Aktiv medlem
Tycker du verkligen det är lämpligt att lägga ut omaskade bilder av olycksoffer och inblandade fordon på nätet? Jag vet att det finns såna bilder på många ställen, men jag tycker det är synnerligen osmakligt ...
 

ziggys

Aktiv medlem
Håller med föregående. Och jag vet inte hur väletablerad den där ninjamannen och hans eventuella relationer med SÄPO är men jag skulle nog vara lite försiktigt med den typen av uthängande. En rätt sunkig post i sin helhet alltså. Och att dessutom be om bildkritik på det känns väl så där..
 

Affe.R

Avslutat medlemskap
Lägga upp dom där bilderna för nån form av bedömning tycker jag var lite väl mag stark att göra . Känns lite som att man vill gotta sig i andras olycka och det tycker jag personligen inte hör hemma på ett foto forum . För bilderna säger mig personligen att du just velat gotta dig då du inte tagit en el två bilder utan tagit fler bilder från alla de möjliga vinklar . Men detta är min åsikt om detta men jag tror nog att dom flesta tycker ungefär som mig
Mvh Affe The carbuff
 

afe

Aktiv medlem
Det är inte så konstigt att en del ogillar fotografer, när somliga går fram och på några meters avstånd tar bilder av olycksoffer. De flesta yrkesfotografer har förstånd att hålla sig på avstånd, och tidningar publicerar inte den här typen av bilder (åtminstone inte utan att pixla dem avsevärt).
 

raddaddy

Medlem
too much to show off and LOSE!

A perfect example of a guy not capable of thinking what he does with his toy. These guys should take their supercars to motor track and there learn to handle them. Only Idiots accelerate within the crowd. Hope the old man recovered. It was only just that the fire brigade chopped the guys lambo in pieces...
 

Grimmer

Aktiv medlem
Jag ser detta bara som ett sätt att få visa upp att "jag har minsann varit där". Bilderna är bara intressanta pga nyhetsvärdet, bildmässigt så är de helt utan tanke. Att dessutom lägga upp en film från nån nyhetskanal visar ju bara att syftet är precis som jag nyss skrev. Filmen är dessutom inte orginal utan en filmning av TV-rutan. Lågt och knappast ens lagligt. Sudda åtminstone regnumret!
 

afe

Aktiv medlem
Läs gärna TS tidigare inlägg för att få en uppskattning av hur seriöst man ska ta detta ...

Som Grimmer skrev är det dessutom inte hans film, även om han filmat teven eller datorskärmen med sin egen kamera och minneskort.

Jag anmälde det här inlägget när jag såg det, men det är inte alltid moderatorerna reagerar så snabbt ...
 

elektronikfreak

Aktiv medlem
När jag fotar på offentlig plats så censurerar jag aldrig några bilder. I synnerhet i detta fallet då det var en bilkortege som förvisso beklagligtvis gick helt över styr. För övrigt syns inte bilägarens/förarens ansikte på bild o likaså syns inte några av de två offrens ansikten på bild.

För övrigt refererar jag till Mikael Pertmanns hemsida Vad får man fotografera? som väldigt klart upplyser om vad som får fotograferas o vad som får publiceras.

För övrigt visste jag redan vid publiceringen vad orsaken till olyckan var genom Kalmarpolisen samt att inte åklagaren tänkte väcka något åtal.

Mer info finns på...

Påkörd och bortglömd - publicerad 28 aug
http://www.olandsbladet.se/index.php?id=20044&placid=3&template=

Olyckan synad av räddningstjänsten - publicerad 28 aug
http://www.olandsbladet.se/index.php?id=20045&placid=3&template=

För övrigt hade jag kanske tänkt mig lite mer kommentarer om bilderna som sådana... sajten heter ju trots allt FOTOSIDAN... INTE kommentarer mest av moralisk aspekt. Själv är jag ingen moralkärring!!!
 

Tell

Aktiv medlem
Jag förstår verkligen inte ens syftet med att visa upp såna här bilder. Dom här bilderna är bara nyttiga för aftonbladet som vill sälja skittidningar o för polisen som kan ha nytta av dom för deras undersökningar eller liknande. Sen tycker jag det bara är ganska lagom sjukt att du skriver upp massa random tekniskt data när det handlar om människor som gör illa sig. Typ varför behöver vi veta vad viktfördelningen och däckdimensioner på bilen är , vilket servicepack du kör på windows, att du kör "Anteckningar" när du skriver saker o vilken dpi bilderna är i?
 

afe

Aktiv medlem
Om du vill ha en kommentar på bilderna så kan jag väl kommentera: de är välexponerade, men tämligen trista och säger inte så mycket om vad om egentligen hände. I och med att de är tagna på nära håll visar de att fotografen av någon anledning tyckte det var motiverat att gå fram till en olycksplats och fotografera en skadad människa.

Förutom att fotograferat den skadade mannen direkt efter olyckan, har du dessutom publicerat bilderna av honom och bilen inklusive nummerplåt. Även om bilföraren friades för ansvar är det kanske inte så kul för honom att vem som helst kan ta reda på vad han heter och var han bor tack vare dina bilder.

Du skriver också att det är dina bilder, din kamera och ditt minneskort, men det gäller inte den videofilm du lagt ut på din sida. Även om du filmat en bildskärm är det inte du som har upphovsrätten till det som visas där.

Dina bilder hade möjligen ett visst nyhetsvärde när olyckan skedde, men är bildmässigt tämligen ointressanta. Det finns säkert sajter där de uppskattas, men jag tror inte Fotosidan är en av dem.
 

Tell

Aktiv medlem
Föresten så har han nog inte filmat nån skärm, utan jag tror det är nån slags youtube-bildstabilisering som flummar till bilden, o jag ser noll problem oavsett med att publicera random youtubevideos eftersom man lätt kan gå in på yutube o se vem det är som har tankat upp (o kanske äger) videon.
 

peranders

Aktiv medlem
Jag får också lite dålig smak i munnen när man lägger ut olycksbilder med skadade personer. Varför?

Har du inget annat vettigt i din fotosamling?
 

afe

Aktiv medlem
Föresten så har han nog inte filmat nån skärm, utan jag tror det är nån slags youtube-bildstabilisering som flummar till bilden, o jag ser noll problem oavsett med att publicera random youtubevideos eftersom man lätt kan gå in på yutube o se vem det är som har tankat upp (o kanske äger) videon.
Så kan det förstås vara, men det är inte trådskaparens film oavsett ..
 

Tell

Aktiv medlem
Fast jag förstår inte problemet med att lägga ut en video sådär? Vad ska han göra istället, säga åt folk att manuellt gå in på youtube o söka på klippet?
 

afe

Aktiv medlem
Fast jag förstår inte problemet med att lägga ut en video sådär? Vad ska han göra istället, säga åt folk att manuellt gå in på youtube o söka på klippet?
Jag förstår inte vad klippet har i de här forumet att göra över huvud taget, men om vi bortser från det så skrev ju TS att det är han som har fotograferat allt. Ärligt talat skiter jag i videoklippet och tycker det bara är osmakligt av TS att fotografera och publicera det han gjort (om det nu är han som gjort det). Tidigare inlägg från TS (och ett annat alias) gör att det är svårt att ta det på allvar.
 

raddaddy

Medlem
Close enough?

Well, Robert Capa said :" If your photos are not good enough, you were not close enough", this guy was close enough, but are his photos good ? He wasn`t fast enough to capture the action, If he would have had his images of the accident, like they were on the video, with the same clearness and quality,of the action, then he would qualify for a reportage photographer, now he is, more or less, a nuisance...All the other "moral stuff" is not valid, it was a public place, an accident, why not shoot ??
 
ANNONS