Annons

Nikon D3200 Full time Servo AF-F

Produkter
(logga in för att koppla)

XhovercatX

Medlem
Har problem med att få min Nikon D3200 att fokusera i "Full Time Servo AF-F".

Jag siktar kameran mot en persons ansikte. Den fokuserar på ansiktet, personen rör sig och kommer ur fokus. Kameran är fortfarande riktad mod personen men den fokuserar inte på nytt även om personen är helt suddig.

Jag riktar kameran på ett objekt när jag filmar. Objektet är Ca 30cm ifrån mig och kameran har inga problem över huvud taget att hitta det. Jag vänder mig sedan långsamt om och riktar kameran mot ett nytt objekt (2m ifrån mig). Kameran fokuserar inte av sig själv. Jag är då tvungen att klicka på "Fokus Knappen"

Kan det vara någon inställning som jag inte ändrat? Börjar bli orolig över att det är något fel på kameran.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Talar du om filmning här?

För DSLR-kameror gäller att du inte har någon AF alls under tiden du filmar. Ett par av de nyaste DSLR-modellerna (vet inte hur det ligger till med just D3200) kan ha CDAF under filmning, men den är mycket långsam och "knagglig".

De enda kameror som klarar PDAF under filmning, så att det går att följa snabbt rörliga motiv, är Sonys SLT-kameror. Samt videokameror förstås.
.
 

XhovercatX

Medlem
Talar du om filmning här?

För DSLR-kameror gäller att du inte har någon AF alls under tiden du filmar. Ett par av de nyaste DSLR-modellerna (vet inte hur det ligger till med just D3200) kan ha CDAF under filmning, men den är mycket långsam och "knagglig".

De enda kameror som klarar PDAF under filmning, så att det går att följa snabbt rörliga motiv, är Sonys SLT-kameror. Samt videokameror förstås.
.
Japp det är när jag skall filma.
Har bara prövat att filma inomhus i vanligt lamp ljus. Vet inte om den presterar bättre med autofokus om man T.ex. är ute.
 

Kimster

Aktiv medlem
Jag ska inte svära då jag inte filmat med just den kameran, MEN, precis som Gunnar ovan försöker förklara, så för väldigt många, (nästan alla utom typ Sony och kanske några till av de absolut nyaste kamerorna), så finns inte autofokus i filmläge i en DSLR-kamera i den bemärkelsen att den hela tiden följer ett objekt motsv.

Så ska du filma så blir det till att slå på manuell fokus och bli flitig med handen.
 

XhovercatX

Medlem
Jag ska inte svära då jag inte filmat med just den kameran, MEN, precis som Gunnar ovan försöker förklara, så för väldigt många, (nästan alla utom typ Sony och kanske några till av de absolut nyaste kamerorna), så finns inte autofokus i filmläge i en DSLR-kamera i den bemärkelsen att den hela tiden följer ett objekt motsv.

Så ska du filma så blir det till att slå på manuell fokus och bli flitig med handen.

Ok, Tack för hjälpen :)
 
ANNONS