Annons

Kamera lämplig för vandring

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuffle

Medlem
Är uppe och vandrar i fjällen lite då och då och skulle vilja ha möjlighet att skriva ut lite större foton/posters att ha på väggarna. För tillfället använder jag mobilen men fotona blir därefter. Därför söker jag nu en lämplig kamera att bära med mig. Jag har en coolpix S5100 liggandes men vet inte hur den klarar sig i dagens konkurrens. Fördel är också om kameran är vattentät/tålig och stöttålig. Har med en powerbank(usb) när jag vandrar för att kunna ladda mobilen och hade varit toppen om den också kunnat ladda kameran. Jag har tittat på nikon 1 aw1 vilken verkar vettig, men är nu 4år gammal då jag har för mig den släpptes 2012.

vänliga hälsningar,
snuffle
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag svarar som jag brukar på den här typen av frågor😉. Olympus Tough TG-4.
Nikon 1 AW1 lär ge bättre bildkvalitet trots sin ålder p.g.a. sin större sensor. AW1 har dessutom bättre autofokussystem tack vare fasdetekterande AF. Vad som talar till AW1s nackdel är att den bara har 14 megapixel jämfört med 16 på Olympusen. Tror dock det blir svårt att se den lilla skillnaden, speciellt som TG-4:ans mindre sensor sannolikt är mera brusbenägen.

Både TG-4 och AW1 har dock lite väl få pixlar om du vill göra jättestora bilder. Något i stil med Sony A7RII borde vara bättre för något sådant. Då får du dessutom en kamera med riktig sökare som är lättare att använda utomhus i solljus. Den är visserligen inte vattentät utan bara vädertätad, och inte stötskyddad som TG-4 och AW1 men de flesta kameror tål mer än vad man tror. Sony kamerorna kan dessutom laddas via USB. Det är förstås också en annan prisklass, så den kanske hamnar utanför budget.

De är ju förstås också tyngre men lite får man lida för god bildkvalitet, brukade själv ha en Canon F1 som vägde drygt 2kg inkl optik med på fjällvandringar på filmens tid. Sonys A7 modeller är inte i närheten av detta. Man får vara lite bättre tränad så tänker man inte på det. Har man inte krafter nog för att bära några hundra gram mer är man nog inte heller tränad tillräckligt för att kunna hantera oförutsedda händelse på fjället
 

martinot

Aktiv medlem
Är uppe och vandrar i fjällen lite då och då och skulle vilja ha möjlighet att skriva ut lite större foton/posters att ha på väggarna. För tillfället använder jag mobilen men fotona blir därefter. Därför söker jag nu en lämplig kamera att bära med mig. Jag har en coolpix S5100 liggandes men vet inte hur den klarar sig i dagens konkurrens. Fördel är också om kameran är vattentät/tålig och stöttålig. Har med en powerbank(usb) när jag vandrar för att kunna ladda mobilen och hade varit toppen om den också kunnat ladda kameran. Jag har tittat på nikon 1 aw1 vilken verkar vettig, men är nu 4år gammal då jag har för mig den släpptes 2012.

vänliga hälsningar,
snuffle
Nikon AW-1 om du skall ha det bästa vattentäta systemet.

Annars så kan du köpa till UV-hus till många andra kameror. Blir dock lite klumpigare oftast.

Väderskyddade (tål regn, men inte att vara under vatten) kameror finns många. Gällande APS-C så kan du kika på Fuji X-T1 (kan ej laddad via USB) och X-T2 eller Sony A6300.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Nikon AW-1 om du skall ha det bästa vattentäta systemet.

Annars så kan du köpa till UV-hus till många andra kameror. Blir dock lite klumpigare oftast.

Väderskyddade (tål regn, men inte att vara under vatten) kameror finns många. Gällande APS-C så kan du kika på Fuji X-T1 (kan ej laddad via USB) och X-T2 eller Sony A6300.
Vad jag förstått kan Sony A6300 inte bara laddas från USB powerbank, det går att driva kameran direkt från en sådan också.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Detta är subjektivt. Jag har fyra stora 60x60 cm bilder som sitter i skåpluckor och pryder min bokhylla. Samtliga är fotograferade med en DiMAGE Z5 (5 mpixelkamera) och det ser bra ut.
Det beror en del på vad det är för motiv och hur långt ifrån man är när man tittar på bilden.
Nu är väl 60x60 sådär väldigt stort heller, vet inte hur stort TS tycker är stort, men nog skulle en bild på Lapporten i 1x2m sitta fint bakom soffan. Det är ju dessutom inte bara antalet pixlar som spelar roll, även sådant som dynamiskt omfång och färger är viktigt, och även de blir bättre med större sensor.
 

El-Bonko

Aktiv medlem
Gällande APS-C så kan du kika på Fuji X-T1 (kan ej laddad via USB) och X-T2 eller Sony A6300.
Jag skulle säga att Sony A6000 är ett mycket vettigare val för stillbilder än A6300. Den saknar 4K-video och har inte lika avancerad autofokus, men för stillbilder är den absolut tillräckligt bra, och kostar ungefär hälften så mycket.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag skulle säga att Sony A6000 är ett mycket vettigare val för stillbilder än A6300. Den saknar 4K-video och har inte lika avancerad autofokus, men för stillbilder är den absolut tillräckligt bra, och kostar ungefär hälften så mycket.
Både fokus och sensor är bättre på A6300 även gällande foto/stillbilder. Sedan att jag just föreslog A6300 var för att jag fått för mig att både vädertätning och USB-strömdrift är bättre på den (men kan ha fel nu i farten - så korrigera mig gärna där).
 

unoengborg

Aktiv medlem
Både fokus och sensor är bättre på A6300 även gällande foto/stillbilder. Sedan att jag just föreslog A6300 var för att jag fått för mig att både vädertätning och USB-strömdrift är bättre på den (men kan ha fel nu i farten - så korrigera mig gärna där).
Vad jag vet är A6300 inte vädertätad, den är dock mera robust byggd än A6000. Den har även bättre sökare samt möjlighet att använd optik med Sony A optik med fasdetekterande autofokus via adapter precis som A7R/A7RII


Om vi sammanfattar de alternativ som rean nämnts och jämför mot TS krav:

Olympus TG-4:
+ Lätt att bära med sig
+ Vattentät och stöttålig
+ Kan laddas via USB
- Liten sensor med få pixlar gör den mindre optimal för stora bildutskrifter
- ingen sökare, mindre bra utomhus som t.ex på fjället när solen skiner.

Nikon 1 AW1
+ Lätt att bära med sig
+ Vattentät och stöttålig
+ Större sensor än TG-4
Dock aningen fler pixlar än TG-4, mindre optimal för stora utskrifter
- Ingen USB laddning
- ingen sökare


Fujifilm XT-1
+ Större sensor (dvs mindre brus)
+ Sökare
+ Väderskyddad mej ej vattentät
- Ingen USB laddning

Sony A6000
++ Större sensor med fler pixlar än TG-4, Nikon AW-1.
+ USB laddning, men inte USB drift
++ OK för rimligt stora utskrifter
+ Sökare
- varken väderskyddad eller vattentät


Sony A6300
+++ Samma sensorstorlek, som A6000 fast nyare bättre teknik
++ USB laddning och drift
++ OK för rimligt stora utskrifter
++ Sökare
- varken väderskyddad eller vattentät, men lite robustare byggd än A6000


Sony A7RII
++++ Fullformatkamera, med extremt hög upplösning, och dynamik
+ Kan laddas via USB
++++ OK för stora utskrifter
+ Vädertätad
++ Sökare
- Pris
- Aningen stor, men förmodligen värt det om man vill göra riktigt stora bilder
 

DaMoose

Aktiv medlem
Nikon 1 AW1 säger jag, men köpt med ett par stycken extrabatterier istället. Du behöver inte köpa de dyra originalbatterierna utan det går att hitta för en dryg hundring styck.

Bildkvaliten i den är väldigt bra, har haft flertalet bilder med i fisketidningar.

Sambon råkade förstöra en kamera för mig när hon dök i Egypten, förmodligen dök hon kring maxdjupet och kanske skrapade i något(?) eller så låg det något litet skräp i gummipackningen för det kom in någon droppe saltvatten och sen blev det sopkorgen med den. Köpte dock en ny direkt för de är grymt bra.
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Kan bara kommentera förslaget om AW1, de andra kamerorna har jag ingen egen erfarenhet av. Jag använder själv en AW1 som komplement till min Canon 7D när jag vil ha med något lättare, tåligare och framförallt vattentätt. Kameran har fullt ut motsvarat mina förväntningar.
Så utifrån mina erfarenheter och kunskaper låter AW1 som ett bra alternativ för fjällvandringen.
Några Mpix hit eller dit har inte så stor betydelse. Bra optik är betydligt viktigare om man ska skriva ut stora papperskopior.
Som något redan skrivit, köp några extra batterier. Batterikapaciteten är blygsam jämfört med en DSLR
AW1 säljs i kit, antingen med bara zoom-objektivet eller zomm + ett fast 10 mm objektiv. Jag rekommenderar varmt att köpa kitet med både zoom och det fasta 10 mm objektivet. Det fasta objektivet är lättare och mer ljusstarkt än zoomen (ganska självklart iofs). Själv använder jag det fasta objektivet i 9 fall av 10.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Nikon 1 AW1 säger jag, men köpt med ett par stycken extrabatterier istället. Du behöver inte köpa de dyra originalbatterierna utan det går att hitta för en dryg hundring styck.

Bildkvaliten i den är väldigt bra, har haft flertalet bilder med i fisketidningar.

Sambon råkade förstöra en kamera för mig när hon dök i Egypten, förmodligen dök hon kring maxdjupet och kanske skrapade i något(?) eller så låg det något litet skräp i gummipackningen för det kom in någon droppe saltvatten och sen blev det sopkorgen med den. Köpte dock en ny direkt för de är grymt bra.
Håller med dig, De är tåliga, snabba, har skarp optik, och ger väldigt bra bildkvalitet i förhållande till sin lilla sensorstorleken.. Avsaknad av sökare är dock ett minus på land när solen ligger på.

Nu ska väl TS inte dyka med dem, utan vandra i fjällen och skriva ut stora bilder. Kraven på vattentäthet reduceras då mera till "bra att ha" men inte direkt nödvändigt. Om man med med stora bilder menar bilder kring A3 eller aningen större, fungerar AW1 säkert utmärkt, men är det stora bilder att hänga bakom soffan blir den efter om man jämför kameror med sensor i APS-C eller småbildsformat som både erbjuder fler pixlar, mindre brus och mer dynamiskt omfång.
 

Snuffle

Medlem
Vad jag vet är A6300 inte vädertätad, den är dock mera robust byggd än A6000. Den har även bättre sökare samt möjlighet att använd optik med Sony A optik med fasdetekterande autofokus via adapter precis som A7R/A7RII


Om vi sammanfattar de alternativ som rean nämnts och jämför mot TS krav:

Olympus TG-4:
+ Lätt att bära med sig
+ Vattentät och stöttålig
+ Kan laddas via USB
- Liten sensor med få pixlar gör den mindre optimal för stora bildutskrifter
- ingen sökare, mindre bra utomhus som t.ex på fjället när solen skiner.

Nikon 1 AW1
+ Lätt att bära med sig
+ Vattentät och stöttålig
+ Större sensor än TG-4
Dock aningen fler pixlar än TG-4, mindre optimal för stora utskrifter
- Ingen USB laddning
- ingen sökare


Fujifilm XT-1
+ Större sensor (dvs mindre brus)
+ Sökare
+ Väderskyddad mej ej vattentät
- Ingen USB laddning

Sony A6000
++ Större sensor med fler pixlar än TG-4, Nikon AW-1.
+ USB laddning, men inte USB drift
++ OK för rimligt stora utskrifter
+ Sökare
- varken väderskyddad eller vattentät


Sony A6300
+++ Samma sensorstorlek, som A6000 fast nyare bättre teknik
++ USB laddning och drift
++ OK för rimligt stora utskrifter
++ Sökare
- varken väderskyddad eller vattentät, men lite robustare byggd än A6000


Sony A7RII
++++ Fullformatkamera, med extremt hög upplösning, och dynamik
+ Kan laddas via USB
++++ OK för stora utskrifter
+ Vädertätad
++ Sökare
- Pris
- Aningen stor, men förmodligen värt det om man vill göra riktigt stora bilder
Fantastiskt snällt att sammanställa nämnda förslag. Mycket pedagogiskt och sammanfattande.

Tack även till alla andra som kommit med förslag och för/nackdelar. Jag ska fundera lite mer på prioritering av egenskaper, och även prisbild men ni har verkligen kommit med en bred bild av lämpliga kameror.
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Sony Cybershoot RX100 M3 om du inte har för stora nävar. Den är inte mycket större än en mobil men har entumssensor och bra bildkvalitet. Små knappar för den som har stora händer. Jag har nästan alltid med min i fickan.
 

Orta

Aktiv medlem
Ett tips som vissa ibland missar är att kolla in hur stor/tung kameran blir tillsammans med tänkt(a) objektiv.
Sonys spegellösa APS-C-kamerahus är t.ex. väldigt nätta och smidiga, men så fort lite intressanta objektiv kommer på blir systemet sällan särskilt lätt och litet. Detsamma gäller oftast även Fujifilm och i ännu högre grad Sonys småbildkameror.

Ur den aspekten är m4/3 ofta ett bättre system om systemets storlek och vikt är en betydande faktor. Annars finns även en del proffsiga kompakter som är små och ger bra resultat (t.ex. LX100, RX100).
 

eskil23

Aktiv medlem
Nikon 1 AW1 säger jag, men köpt med ett par stycken extrabatterier istället. Du behöver inte köpa de dyra originalbatterierna utan det går att hitta för en dryg hundring styck.
Ska man köpa extra batterier så ska man köpa originalbatterier. Billiga piratbatterier sväller och eftersom minneskortet sitter intill batteriet på Nikon1-kameror så kommer ett svällande batteri att pressa dem ur läge. Been there, done that.
 
ANNONS