Annons

Bättre alternativ på resestativ.

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Ursäkta dröjsmålet.
Jag hade inte testat att vända på pelaren och ville inte svara innan jag gjort det. Kort sagt det går bra.
Kitet innehöll när jag köpte det även en kort pelare för de tillfällen man inte önskar ha en sån för stabiliteten.
Trodde jag gett dig svar redan igår men något måste gått fel. Tur jag kollade igenom tråden igen. Hursomhelst tack för hjälpen. Tack även till övriga som bidragit.
 

hornavan

Aktiv medlem
Hur i friden tänker ni testa stativs stabilitet?
Den minsta vindpust kan vara tillräcklig för att kameran skall vibrera/skaka.
Ett ordentligt stativ, gärna kolfiber, är det enda som fungerar utomhus, då det nästan alltid blåser. Om det inte gör det så börjar det blåsa så snart stativet kommer fram.
Under mina sextio år i branchen har jag provat det mesta och fotat med all slags utrustning. Min erfarenhet är att när snålheten och slöheten får styra då blir jag inte nöjd. Köp så det svider, då först blir det bra.
Det enda mindra stativ som motsvarar mina förväntingar är ett gammalt Gitzo 1228 + RRS huvud. Dock är det inte så bra ergonomiskt då man måste öppna stativdelarna i en viss ordning. De nyare är bättre, men dyra.
När jag vandrar i bergen så har jag numer ett Sirui bordsstativ som går att dra ut en liten bit.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Hur i friden tänker ni testa stativs stabilitet?
Den minsta vindpust kan vara tillräcklig för att kameran skall vibrera/skaka.
Ett ordentligt stativ, gärna kolfiber, är det enda som fungerar utomhus, då det nästan alltid blåser. Om det inte gör det så börjar det blåsa så snart stativet kommer fram.
Under mina sextio år i branchen har jag provat det mesta och fotat med all slags utrustning. Min erfarenhet är att när snålheten och slöheten får styra då blir jag inte nöjd. Köp så det svider, då först blir det bra.
Det enda mindra stativ som motsvarar mina förväntingar är ett gammalt Gitzo 1228 + RRS huvud. Dock är det inte så bra ergonomiskt då man måste öppna stativdelarna i en viss ordning. De nyare är bättre, men dyra.
När jag vandrar i bergen så har jag numer ett Sirui bordsstativ som går att dra ut en liten bit.
Tack för input. Jag var just inne på detta i början. Det är otroligt svårt att veta vad jag får för pengarna. Funktioner och specifikation kring längd och vikt mm är ju lätt att läsa sig till och stativhuvuden kan ju belastas och testas men själva stativets stabilitet framgår inte. Ofta ger ju priset en fingervisning men det finns ju mer än prestanda som styr priser. Inte minst gamla meriter och status. Därav tråden. Inte med det sagt att Gitzo skulle vara överskattade och för högt prissatta. Jag har aldrig mer än känt på ett Gitzo i butik så kan inte uttala mig om det.

Jag tror mig hittat ett bra stativ i t2205x som blir en kompromiss mellan pris och prestanda. Det har de funktioner och specifikationer som jag önskar samt få klagomål gällande stabilitet från användare. Min nöjesfotografering berättigar inte stativkombinationer i 10000-15000kr klassen tyvärr. Bara att faktisk köpa ett stativ som är så litet och smidigt att det följer med ut kommer ge mig fler och bättre bilder.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag har inte köpt ännu så sitter någon med det ultimata resestativet utan att ha delgett det så berätta :).
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag har ett Sirui ET-1204 med ett E-10 kulledshuvud.

Jag definierar resestativ som ett som får plats i en kabinväska och som ett sådant fungerar det så bra det kan bli.

För långa exponeringar i blåsigt väder saknar det tillräcklig stadga och ibland önskar man att det gick att justera lägre och även högre.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag har inte köpt ännu så sitter någon med det ultimata resestativet utan att ha delgett det så berätta :).
Om man skippar telen och kan tänka sig att ha den så nära marken som möjligt (d v s ca 20-30cm från marken), utan att förlänga benen alltså, så fungerar flera lättare stativ om man väljer ett rejälare huvud om man ämnar ta nattbilder (några sek upp till någon minut).
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag har ett Sirui ET-1204 med ett E-10 kulledshuvud.

Jag definierar resestativ som ett som får plats i en kabinväska och som ett sådant fungerar det så bra det kan bli.

För långa exponeringar i blåsigt väder saknar det tillräcklig stadga och ibland önskar man att det gick att justera lägre och även högre.
Tack!
Ser ut att vara ett ganska likvärdigt alternativ men med annan lösning. 4 sektioner istället för 5 och inte twistlock. Priset lite bättre också. Hittar mest recensioner på tyska men ska kolla vidare.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Om man skippar telen och kan tänka sig att ha den så nära marken som möjligt (d v s ca 20-30cm från marken), utan att förlänga benen alltså, så fungerar flera lättare stativ om man väljer ett rejälare huvud om man ämnar ta nattbilder (några sek upp till någon minut).
Tack!
Ja så fungerar det med stora stativet också fast då såklart lite längre från marken än 20-30cm. Siruihuvudet k20x som säljs tillsammans med t2205x verkar rätt ok så borde funka rätt bra.
 
ANNONS